نوروزِ باستانی خجسته باد

میراثِ فرهنگیِ جهان – ثبتِ یونسکو

 

سخنران:

دکتر پرتو تهرانی-کرونر

سخنرانی و گفتگوهایِ متقابل در این برنامه به زبانِ فارسی خواهند بود.

 

زمان: جمعه ۲۶  مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۰:۳۰ (به وقتِ برلین)

(آغازِ برنامه به وقتِ تهران ۲۰:۳۰، به وقتِ نیویورک ۱۲:۰۰ و به وقتِ لوس‌آنجلس ۰۹:۰۰ صبح)

اتاق کنفرانس مجازی ۱۵ دقیقه پیش از آغازِ برنامه برای شرکت‌کنندگان باز خواهد شد.

نظر به محدودیت‌هایِ ناشی از ویروسِ کرونا شرکت در این برنامه تنها به‌صورتِ مجازی امکان‌پذیر است. علاقمندان می‌توانند درخواستِ خود را برایِ شرکت در برنامه از طریقِ ای‌میل به آدرسِ زیر ارسال کنند:

Gofteman-Gruppe@gmx.de

تا حداکثر یک روز پیش از آغاز مراسم دعوت‌نامه‌ای همراه با لینک و گذرواژه‌یِ مربوط به  شرکتِ زنده و مجازی در برنامه از طریقِ ای‌میل برایِ متقاضیان ارسال خواهد شد.

گروه گفتمان شما را به یک نشست در آغاز بهار و سالِ ۱۴۰۰ دعوت می‌کند

جشنِ باستانیِ نوروز فراتر از مرزهایِ ایرانِ امروز با شادیِ مردمی که به پیشوازِ نوروز می‌روند، همراه است.

در سالِ ۲۰۱۰  یونسکو این مراسم را به‌عنوانِ میراثِ فرهنگِ جهانی شناخته که در میانِ مردمِ ممالکِ مختلف از جمله ایران، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، جمهوریِ آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان و بخش‌هایی از عراق، سوریه، ترکیه، روسیه و چین برگزار می‌شود.

آیینِ خجسته‌یِ نوروز و شکوفایی بهار دعوتی است از همگی که با دید و بازدید بعد از سرمای زمستان همبستگی خود را به یک‌دیگر ابراز کنند، هرچند که امسال با مشکلاتِ بی‌شماری همراه است.

مردمِ ایران‌زمین با همه‌یِ تنوع‌هایِ قومیِ آن، در داخل و خارج از کشور در برگزاریِ نوروز هم‌صدا  هستند که این امر برایِ هویت و وحدتِ ملیِ سرزمینِ ما حائزِ اهمیت است. به این امید که در آن لحظه که در نیمکره‌یِ شمالی شب و روز (لیل و نهار) به یک اندازه هستند، شکوفاییِ طبیعت در میانِ اقوام، گروه‌ها و افرادی که در امتدادِ جاده‌یِ ابریشم سال نو را خوش‌آمد می‌‌گویند، پایه‌ای برایِ رفاه، صلح و ایجادِ همبستگیِ تمامِ انسان‌ها شود.

در این گفتگو با مروری به تاریخِ باستانیِ این جشن می‌خواهیم به اهمیت و ارزشِ آن برایِ حال و آینده  اشاره کنیم.

دکتر پرتو تهرانی-کرونر

پژوهش‌گرِ علومِ اجتماعی و بنیانگذارِ رشته‌یِ زنان و پژوهش‌هایِ جنسیتی در دانشکده‌یِ کشاورزی و باغبانیِ دانشگاهِ هومبولدت برلین است. او دارایِ تجاربِ پژوهشیِ بین‌المللی در کشورهایِ آسیایی و آفریقایی است و نایب‌رئیسِ کمیته‌یِ برلین برایِ یونسکو

 است. از خانمِ دکتر تهرانی-کرونر آثارِ متنوعی به زبان‌هایِ آلمانی و انگلیسی منتشر شده‌اند. آخرین مقاله‌یِ او در ۸ مارس ۲۰۲۱ در نشریه‌یِ کمیته‌یِ برلین برایِ یونسکو منتشر شده است. برایِ کسبِ اطلاعاتِ بیش‌تربه صفحه‌یِ در اینجا ایشان رجوع کنید:

 
درباره‌یِ گروهِ گفتمان:

هدف از این نشست‌ها تشکیلِ یک گروهِ جدیدِ عقیدتی با برنامه‌یِ مشخصِ سیاسی نیست و تنها دغدغه‌یِ آن پیش‌بردِ یک گفتمانِ فرهنگی و سیاسیِ سالم و کاملاً آزاد است. ما از صاحب‌نظرانِ ایرانی  درخواست می‌کنیم که در جلساتِ ما شرکت کنند و با آمادگیِ خود برای بیانِ نظرات و انجامِ سخنرانی با استفاده از استانداردهایِ علمی، ما را در جوابگوئی به این نیازِ مبرمِ ایرانیانِ شهرِ برلین همراهی کنند.

 دعوت‌کنندگان: پرتو تهرانی، محسن مسرت، سیدعباس طاهری، جهان احمدزاده، حمید بهشتی، محمود کرد، احمد احقری، روزبه طاهری، محسن مکی و شماری دیگر از ایرانیانِ مقیمِ برلین

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)