چندی پیش دکتر شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر در دانشگاه برونل انگلستان واقع در غرب لندن با جمعی از دانشجویان و اساتید این دانشگاه نشستی را داشتند. بنده نیز در این جمع حاضر بودم و به صورت خلاصه چندی از دیدگاهای مطرح شده را در مورد مسایل روز ایران از جمله انتخابات، تحریمها و همچنین وضعیت حقوق بشر در ایران را به نظر شما مخاطبین می رسانم .
ایشان عنوان داشتند انتخابات ایران به صورت تشریفاتی انجام می شود و در واقع انتخاب یک فرد به عنوان رییس جمهور ایران چندان فرقی را در اصول و قواعد کلی نظام نخواهد داشت و تنها اسم فردی به عنوان رییس جمهور جدید مشخص می شود و دیگر هیچ ؛ تصمیمات کلی را رهبر ایران در تقریباً تمام موارد و موضوعات کلی و اساسی می گیرد و نمادی از دیکتاتوری دینی در ایران در حال حاضر پا بر جاست .

20130614-171030.jpg
در مورد تحریم ها عنوان کردند که به طور کلی با تحریم ها مخالفند و این تحریم ها پیش از انکه به حکومت دیکتاتوری اسیبی برساند به مردم ایران اسیب را رسانده و می رساند و فشار چندانی به حکومت وارد نمی کند و بر عکس زندگی مردم را سخت و مردم را ضعیف کرده تا حدی که در دریافت بعضی از داروهای مورد نیاز خود هم دچار مشکل شده اند در حالی که سران حکومت دیکتاتوری چندان اهمیتی به تحریم ها نمی دهند و این تحریمها به احدافی که مد نظر دارد نمی رسد وفشار را روز به روز به مردم بیشتر می کند تا جایی که بسیاری از بیماران برای تهیه داروهای مورد نیاز خود دچار مشکل شده اند و این چیزی نبود که از تحریم ها انتظار می رفت .
البته ایشان فقط به انتقاد نپرداخته و پیشنهادی را هم در این منظور داشتند و ان این بود که این دیکتاتورها هستند که باید تحریم شوند نه مردم اجازه ندهید انها به اسانی در دنیا سفر کنند و در هر جلسه ای که دوست دارند حضور پیدا کنند انها هستند که باید در این مسایل تحریم شوند و نه دانشجویان و خانواده های انها که امروزه مشکلات زیادی برای گرفتن ویزا و تحصیل در خارج از کشور دارند پس تحریم دیکتاتورها از حضور درمجامع بین المللی بهترین تحریم در حال حاضر است.
در ادامه ایشان جنگ را هم گزینه کاملاً اشتباهی برای مقابله با حکومت دیکتاتوری ایران دانسته و عنوان داشتند جنگ نیز به مردم ایران اسیبهای جبران ناپذیری میزند و باعث می شود مردمی که با حکومت مشکل دارند برای دفاع از وطن خود با نظام جمهوری اسلامی یکی شوند تا از کشورشان دفاع کنند .
در مورد مسایل حقوق بشری نیز صحبت هایی را داشتند که بیشترین تمرکز بر سر قوانین دینی حاکم در ایران و لزوم جدایی دین از سیاست بود و اینکه هر فرد ازاد است دین و مذهبش را ازادانه داشته باشد و در مسایل سیاسی جایی برای قوانین دینی نیست . قوانینی مثل چند همسری مردان در ایران و همایت قانون از انها ، تفاوت بین دییه زن و مرد ، نحوه تقسیم ارث در حکومت اسلامی و برابر نبودن حقوق زن و مرد و مثال جالبی در مورد نحوه پوشش برای زنان زدند و عنوان داشتند هر کس با پوششی که امروز من در اینجا حاضر شدم در خیابانهای ایران باشد ( توجه شما را به عکسی که با ایشان گذاشتم که مربوط به همین جلسه است جلب میکنم ) محکوم به تحمل ۸۰ ضربه شلاق است که حاضرین در جلسه با تعجب بسیار لبخند تلخی را زدند .
به عقیده من مشکلهایی که ما امروز در ایران داریم را در مدت کوتاهی دکتر عبادی بیان کردند و به صورت کلی دکتر عبادی با اگاهی کامل از اوضاع نا به سامان ایران با هدف کمک به این کشور همچنان در حال فعالیتهای بشر دوستانه خود است و به شدت با زندانیان سیاسی در داخل کشور احساس همدردی می کند .
امیدوارم از اینگونه افراد بیشتر استفاده کنیم و با دیدگاههای انان که به حق همان خواسته اکثر مردم ایران است هم گام باشیم تا در اینده ای نزدیک شاهد خروج دیکتاتورها از ایران باشیم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com