در قسمت قبلی به اهمیت اقدامات پیش‌گیرانه در جلوگیری از ایجاد مزاحمت‌ها پرداخته و به چند مورد اشاره کردیم. در این بخش قصد داریم این اقدامات را تکمیل کنیم:

۳. مخفی کردن آدرس IP

بسیاری از اپلیکیشن‌ها، IP شما را به مخاطب نشان می‌دهند. شاید به نظرتان این اطلاعات بی اهمیت باشد. اما هکرها با استفاده از همین آدرس IP، می‌توانند محل سکونت شما را شناسایی کنند.

برای جلوگیری از نمایش IP باید از VPN استفاده کنید. VPNها IP اصلی کاربران را مخفی کرده و یک IP جعلی برای آنها صادر می‌کنند. بسیاری از VPNها امکان انتخاب کشور و حتی شهر را هم دارند. علاوه بر این، تمام ترافیک شما توسط این برنامه، رمزنگاری می‌شود که مشاهده آن را برای هکرها سخت می‌کند.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها، برای استفاده از رمزنگاری و مخفی سازی آی‌پی، استفاده از مرورگر Tor است. به خاطر داشته‌باشید که استفاده از VPN های رایگان هیچ کمکی به شما نخواهند کرد. بسیاری از این VPN ها حتی ممکن است امنیت شما را به خطر بیندازد.

۴. بهداشت فضای مجازی:

بهداشت در فضای مجازی به یکی از مهم‌ترین موضوعات امروزه اشاره دارد (به خصوص در شبکه‌های اجتماعی). پیروی از این الگوها به شما کمک می‌کند تا بتوانید از مزاحمت، قلدری و تعقیب سایبری در امان بمانید.

مرور تنظیمات مربوط به حریم خصوصی، اولین قدم در تامین بهداشت حساب کاربری است. در بسیاری از پلتفرم‌ها، می‌توانید تعیین کنید چه کسانی اجازه برقراری ارتباط با شما را دارند.

همچنین بهتر است هرگونه کامنت منفی در بخش‌های عمومی حساب کاربری را حذف کنید. کامنت‌های منفی، باعث جذب افراد دارای خصومت شخصی شده، که در نتیجه آن، کامنتها به مرور زمان بدتر و بیشتر خواهند شد. همچنین مشاهده مجدد آنها بر روی احساسات و روحیات شما تاثیر منفی به همراه خواهد داشت.

رعایت بهداشت فضای مجازی برای زنان، از اهمیت بیشتری برخوردار است. تحقیقات نشان داده که بیشتر حملات کلاهبرداری علیه مردان و بیشتر حملات مربوط به مزاحمت و تعقیب سایبری، علیه زنان صورت می‌گیرد.

۵. از بیان اطلاعات حساس خود داری کنید:

بسیاری از کاربران، مدام در حال انتشار اطلاعات شخصی خود هستند. این کار حتی در محیط‌ های خارج از شبکه‌های اجتماعی نیز رخ می‌دهد. هرگاه پرسشنامه‌ای دریافت می‌کنیم، می‌خواهیم در یک وب‌سایت، انجمن و … ثبت نام کنیم، تا جای امکان از اطلاعات درست و واقعی استفاده می‌کنیم. در واقع با وارد کردن این اطلاعات احتمال ردیابی و شناسایی شدن خود را افزایش می‌دهیم. هیچ لزومی ندارد برای ثبت نام یک حساب Gmail جدید، حتما از نام و نام خانوادگی واقعی خود استفاده کنیم، الزامی در وارد کردن شماره تلفن خود نداریم. اغلب کاربران به صورت ناخودآگاه این فرم‌ها را با اطلاعات صحیح پر می‌کنند. بنابراین بهتر است از این پس بیشتر دقت کرده و هر جا که وارد کردن اطلاعات دقیق شخصی الزامی نیست، از آن خودداری کنید.


مقابله با مزاحمت یا تعقیب سایبری (Cyberstalking): بخش دوم

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)