در بخش قبلی به تشریح تعقیب سایبری پرداختیم. در ادامه قصد داریم به نحوه مقابله با این مزاحمت بپردازیم

چه کسانی مرتکب مزاحمت‌های سایبری می‌شوند؟

تحقیقات نشان داده که در اغلب موارد، مجرم آشنایی قبلی با قربانی دارد. دریافت پیام ناخواسته از طرف همکاران، همکلاسی‌ها یا اقوام، ممکن است برایتان ناخوشایند باشد. اما دریافت پیام از یک فرد غریبه یا یک آشنای خیلی دور که به ندرت همدیگر را ملاقات می‌کنید، می‌تواند برایتان آزار دهنده باشد. هدف قربانی از تعقیب سایبری می‌تواند انتقام، خشونت، حسادت، هوس و … باشد.

در بسیاری موارد دیده شده که هدف مجرم، جلب توجه پارتنر قبلی یا نامزد خود می‌باشد. بسیاری بر این باورند که تحت نظر نگه داشتن مخاطب از این دید، نوعی رفتار عاشقانه است. اما به خاطر داشته باشید که تا زمانی که چنین تحت نظر نگه داشتنی بدون اطلاع فرد صورت بگیرد، تجاوز به حریم خصوصی حساب می‌شود. اگر چنین اتفاقی برای شما رخ داد، بهتر است از طرف مقابل خود بخواهید تا از این رفتار خود دست بکشد. در صورت تداوم رفتار، می‌توانید او را بلاک کنید. ممکن است مشکل فرد با بلاک کردن برطرف نشود و مزاحم نسبت به ایجاد حسابهای جعلی دیگر اقدام کند، در این صورت بهتر است به پلیس مراجعه کنید.

برخی موارد نیز مربوط به افراد مشهور و سلبریتی‌ها است. معمولا مزاحمت‌هایی که برای این افراد رخ می‌دهد از سوی اشخاصی کاملا غریبه بوده و راهی برای شناسایی آنها وجود ندارد. برخی از این مزاحمان مشکلات روانی داشته و فکر می‌کنند مخاطب (قربانی) از رفتار آنها استقبال خواهد کرد.

البته تعقیب سایبری همیشه به صورت انفرادی صورت نمی‌گیرد و ممکن است توسط یک گروه هدایت شود. این قبیل مزاحمت‌ها، اهداف پیچیده‌تری را در پی دارد (مثل اهداف سیاسی، مالی، دینی و …).

چگونه از مزاحمان سایبری در امان بمانیم؟

این ضرب‌المثل در مورد همه اتفاقاتی که ممکن است در فضای مجازی رخ دهد، صدق می‌کند: پیش‌گیری بهتر از درمان است. به زبان ساده‌تر، بهتر است طوری رفتار کنید که هدف این قبیل مزاحمت‌ها قرار نگیرید، چرا که رهایی از دست مزاحمان سایبری کار راحتی نیست. به همین منظور بهتر است از توصیه های زیر پیروی کنید:

۱. چراغ خاموش حرکت کنید:

این کار برای افرادی که هدفشان از حضور در فضای مجازی، تبلیغ تجارت یا مهارت خودشان است، چندان راحت نیست. با این حال هرچه توجه کمتری را به خودتان جلب کنید، کمتر هم مورد توجه مزاحمان قرار می‌گیرید. از انتشار اطلاعات شخصی مثل شماره تماس، آدرس محل سکونت و … یا اطلاعات لحظه‌ای مثل اینکه الان کجا هستید یا با چه کسی قرار دارید، پرهیز کنید.

به صورت ایده‌آل بهتر است از نام واقعی خودتان در ایجاد پروفایل‌های کاربری نیز خودداری کنید. انجام چنین کاری برای افرادی که پروفایل‌های کاری دارند مشکل است، اما می‌توان در انجمن‌ها، حسابهای کاربری شخصی و … از نام‌های مستعار استفاده کرد.

اگر در استفاده از نام و تصویر حقیقی خودتان اجباری وجود دارد، باید در مورد قبول درخواست‌های دوستی، بسیار هوشیارتر عمل کنید. اگر پیامی از طرف شخصی ناشناس دریافت کردید، قبل از پاسخ دادن به آن، حتما در مورد شخص تحقیق کنید.

در برخی موارد، عدم افشای اطلاعات خصوصی به افراد ناشناس، عملا غیر ممکن است، مثل پلتفرم‌های دوست‌یابی. به همین علت، بسیاری از کلاهبرداران در چنین پلتفرم‌هایی کمین می‌کنند. باید قبل از اینکه اطلاعات شخصی خود را در اختیار فرد مقابل قرار دهید، کمی در مورد او تحقیق کنید. مثلا از او بخواهید پروفایل یکی از حسابهای خود را در شبکه‌های اجتماعی در اختیارتان قرار دهد. سپس پروفایل مشاهده شده را با اطلاعاتی که در اختیار دارید مطابقت دهید.

۲. بروزرسانی برنامه‌ها

ممکن است این مورد ارتباط چندانی به تعقیب سایبری نداشته باشد، اما همین بروزرسانی‌ها، می‌تواند تا حد زیادی از لو رفتن اطلاعات شما، جلوگیری کند. بسیاری از بروزرسانی‌ها جهت رفع ایرادات امنیتی طراحی و حفظ امنیت اطلاعات کاربران توسعه داده می‌شوند.

این مهم در مورد اپلیکیشن‌های موبایل بسیار پراهمیت‌تر است. بسیاری از اپلیکیشن‌ها توانایی تعقیب موقعیت مکانی شما را دارند، که در صورت لو رفتن می‌تواند خطرات جانی به همراه داشته باشد.

در برخی از پرونده‌های تعقیب سایبری دیده شده که مزاجم برای جمع‌آوری اطلاعات از قربانی، ایمیل یا تلفن همراه او را هک کرده است. به همین علت بروزرسانی اپلیکیشن‌ها کاملا منجر به افزایش امنیت شما نیز خواهد شد.


مقابله با مزاحمت یا تعقیب سایبری (Cyberstalking): بخش اول

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)