۶.۴ میلیون نفر در ایران طی یک سال اصلا گوشت قرمز نخورده‌اند

نتایج نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد مصرف گوشت قرمز توسط ۸.۲ درصد از خانوارهای ایرانی معادل ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر طی یک سال گذشته صفر بوده است.

بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران که نتایج آن در روز ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ منتشر شد، ۸.۲ درصد از خانوارهای ایرانی، برابر با بیش از ۲ میلیون خانوار یا معادل ۶.۵ میلیون نفر، طی یک سال گذشته هیچ گوشت قرمزی مصرف نکرده‌اند.

این نظر سنجی همچنین نشان می‌دهد ۱۴.۴ درصد خانوارها، معادل ۱۱.۵ میلیون نفر در سال گذشته فقط چندبار گوشت قرمز مصرف کرده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد در مقایسه با بازه زمانی سال قبل، یعنی خرداد ۹۸، به میزان افرادی که در خانواده‌شان اصلاً گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند، ۳.۵ درصد معادل ۸۷۵ هزار خانوار یا ۲.۸ میلیون نفر افزوده شده است.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد ۳.۷ درصد خانوارهای ایرانی معادل ۹۲۵ هزار خانواده یا نزدیک به ۳ میلیون نفر، فقط چند بار در سال گوشت مرغ مصرف کرده‌ و ۱.۳ درصد یا معادل ۳۲۵ هزار خانوار یعنی ۱ میلیون و ۴۰ هزار نفر اصلاً گوشت مرغ طی یکسال منتهی به خرداد ‍۱۳۹۹ مصرف نکرده‌اند.

نتایج این گزارش همچنین نشان می‌دهد ۷.۹ درصد خانوارهای ایرانی معادل ۱ میلیون و ۹۷۵ هزار خانوار، یعنی ۶ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر طی یکسال منتهی به خرداد ۹۹ اصلا شیر مصرف نکرده‌اند.

گوشت ماهی یکی دیگر از منابع پروتئینی است که میزان مصرف آن در بین خانوارهای ایرانی مورد سوال قرار گرفته است.

در این میان ۲۴.۶ درصد خانوارها، معادل بیش از ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار خانوار یا ۱۹ میلیون و ۶۸۰ هزار نفر، طی یک سال منتهی به خرداد ۹۹ اصلا در سبد معیشتی خود ماهی مصرف نکرده‌اند.

براساس گزارش منتشره، مصرف برنج، گوشت سفید و حتی شیر و ماست، در میان خانواده‌های ایرانی کاهش چشمگیری داشته است و برخی از خانواده‌های ایرانی مصرف آن را به کلی قطع کرده‌اند.

پیشتر مرکز پژوهش‌های مجلس نظام با ارائه گزارشی نسبت به کوچک شدن سبد خرید خانوار ایرانی هشدار داده بود و تاثیر تورم حدود ۳۰ درصدی در بهار و تابستان ۹۹ را بر دهک‌های پایین جامعه گوشزد کرده بود.

رسانه‌های وابسته به جناح خامنه‌ای افزایش قیمت گوشت و تورم را عامل کاهش توانایی خانوارها در تامین آن می‌دانند در حالی که پیشتر روزنامه ایران به نقل از عرضه‌کنندگان این کالا و مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت، مشکل در تخصیص ارز و تامین نهاده‌های دامی را عامل این گرانی عنوان کرد.

به عبارت دیگر عامل افزایش قیمت سرسام‌آور گوشت و سایر فراورده‌های دامی پر مصرف در سبد خانوارهای ایرانی به دلیل عدم تخصیص ارز از سوی نظام است.

در اردیبهشت سال جاری قاسم نوده فراهانی؛ رئیس اتاق اصناف تهران از حدف ارز ۴۲۰۰ برای واردات مواد غذایی خبر داد و گفت: «افراد از این پس برای خرید مواد اولیه یا واردات کالا باید ارز نیمایی خریداری کنند، همین موضوع قیمت مواد غذایی را در بازار گران خواهد کرد.»

افزایش نرخ ارز نیمایی به ۱۶ هزار تومان در ماه‌های اخیر، یعنی نزدیک به ۴ برابر ارز دولتی که مقرر شده بود برای خرید مواد غذایی و دارو اختصاص یابد، ضربه‌ای کمرشکن بر معیشت مردم وارد  کرد.

این امر سبب شده تا معیشت مردم در لبه پرتگاه و سقوط قرار گیرد. نگاهی به قیمت کالاها که روز به روز رکورد می‌شکنند موید این واقعیت تلخ است که نظام ولایت فقیه نه توان و نه قصد کنترل و تنظیم قیمت‌ها را دارد.

بر اساس توافق اعضای شورای‌ عالی کار نظام، در اردیبهشت ماه امسال پایه حقوق کارگران در سال ۹۹ یک‌ میلیون و ۸۳۶ هزار تومان تعیین شد.

این در حالی است طبق اعلام رسانه‌های نظام که خط فقر در اردیبهشت ماه ۹۹ برای یک خانواده ۴ نفره به مرز ۹ میلیون تومان نزدیک شده است.

حال باید اندیشید با خط فقر ۹ میلیونی و حقوق ۱.۸ میلیونی چگونه می‌شود خانوار کارگری از پس تامین مخارج معیشتی خود برآید وقتی حقوق ماهانه وی حدود یک پنجم خط فقر است و چاره کار چیست؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)