تجمع اعتراضی بازنشستگان در شرایط کرونایی

در حالی که بیشتر استا‌ن‌های کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند اما مشکلات معیشتی بازنشستگان را مجبور کرد در روز چهارشنبه ۲۵ تیر در بیش از ۱۰ استان کشور دست به تجمعات اعتراضی بزنند.

بازنشستگان شهرهای مختلف ایران در روز چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ برابر با روز تامین اجتماعی، تجمعات اعتراضی خود را در چندین شهر و در برابر سازمان تامین اجتماعی شهرهای مذبور برگزار کردند.

تهران، مشهد، کرج، تبریز، اصفهان، کرمانشاه، اهواز ، اراک، بجنورد و ایلام شهرهایی بودند که در آن بازنشستگان در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و محقق‌نشدن دیگر خواسته‌هایشان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این اعتراضات بنا به فراخوان تشکل‌‌ها و گروه‌های مختلف بازنشستگان و با انتشار بیانیه‌هایی که از قبل داده شده بود، برگزار شد.

اصلی‌ترین خواسته‌های بازنشستگان معترض در این تجمعات، افزایش حقوق‌ها و مستمری‌ها، اجرای دقیق همسان‌سازی، افزایش سطح خدمات درمانی رایگان و رفع نیاز به بیمه تکمیلی، بهبود سطح رفاهی بازنشستگان و پرداخت سهم درمان کارگران عنوان شد.

در برخی از شهرها مانند تهران نیروهای انتظامی و امنیتی نظام ولایت فقیه با تجمع در مقابل سازمان تامین اجتماعی و با توسل به زور، از تجمع بازنشستگان ممانعت به عمل آوردند.

همچنین در مقابل اداره کار تهران، تجمع بازنشستگان با هجوم ماموران امنیتی و لباس شخصی مواجه شد که قصد داشتند مانع تجمع بازنشستگان شوند، اما بازنشستگان در مقابله با آنان،  به تجمع خود ادامه داده و توجهی به نیروهای امنیتی نکردند.

بازنشستگان در کرمانشاه طی یک حرکت سمبلیک برای نشان دادن وضعیت اسفناک معیشتی خود سفره‌‌ای خالی در محل تجمع پهن کرده  و روی تراکتی بر روی این سفره خالی نوشته بودند «سفره خالی بازنشستگان تامین اجتماعی».

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، در روز سه‌شنبه ۲۴ تیر در یک نشست خبری، از پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی خبر داد اما پیشتر مجموع بدهی دولت به این سازمان ۲۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.

اما پیشتر علی‌اکبر عیوضی، عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران، اعلام کرده بود که امیدی به پرداخت بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی نیست و بازنشستگان به سیاست‌گذاری‌های بودجه‌ای دولت اعتراض دارند.

درخواست بازنشستگان مبنی در بر همسان‌سازی حقوق‌ها در حالی است که نظام ولایت فقیه قصد دارد حقوق بازنشستگان را ترمیم کند تا همسان‌سازی، به عبارتی دیگر می‌خواهد افرادی را که کمتر دریافت می‌کنند به آنها که بیشتر دریافت می‌کنند، نزدیک کند و از آن به عنوان «متناسب سازی» یاد می‌کند.

در حالی که همسان‌سازی واقعی به این معنی است که هرکس به اندازه استحقاقش در دوران آغاز بازنشستگی مستمری دریافت کند، یعنی هر چه که حق بیمه پرداخت کرده است.

برخی از شعارهایی که بازنشستگان در این تجمعات، در شهرهای مختلف کشور سر دادند عبارت بودند از:

«۳۰ سال خدمت به کشور، امروز گرسنه ماندیم»

«مسئول بی‌کفایت، نمی‌خوایم نمی‌خوایم»

تجمع بازنشستگان در حالی برگراز شد که در هفته‌های اخیر هشدارها مبنی بر گسترش و شیوع کرونا، شهروندان اکثر استان‌های کشور را بیش از پیش نگران کرده است.

در این بین، در حالی این تجمعات برگزار شد که بازنشستگان جزء طیف سنی سالخوردگان جامعه محسوب می‌شوند و در صورت ابتلا به کرونا می‌تواند برای آنها خطرآفرین باشد. 

بازنشستگان در بیانیه‌ای که در تجمع اعتراضی خود صادر کردند با تاکید بر این که با توجه به شیوع  ویروس کرونا «تجمعات را خطرناک می‌دانیم» افزودند «بدین ‌وسیله مسئولیت عواقب تجمع خطرناک بازنشستگان در خیابان‌های آلوده به ویروس کرونا را مسقیما به ‌عهده دولت روحانی می‌دانیم».

همزمان با این تجمع و در پی توافق وزارت کار و رفاه اجتماعی با کمیسیون اجتماعی مجلس نظام، اعلام شده که از آخر مردادماه، حداقل دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه دو میلیون و هشتصد هزار تومان و با ۳۵ سال سابقه، سه میلیون تومان خواهد بود. اما معترضان می‌گویند این افزایش حقوق، نه با نرخ تورم و نه با حداقل رقم سبد معیشت تطابق ندارد.

پیش از این در روز ۸ تیر ۱۳۹۹، کریم صادق‌زاده تبریزی؛ نایب رییس کانون بازنشستگان آذربایجان شرقی پیرامون وضعیت بازنشستگان گفته بود: «۸۵ درصد بازنشستگان زیر خط فقر زندگی می‌کنند، مسئولان باید به طور جدی فکری به حال بازنشستگان و زندگی آنها بکنند اما با حرف و وعده‌های توخالی مشکلی رفع نخواهد شد.»

شایان ذکر است تجمعات بازنشستگان در هفته‌های اخیر مسبوق به سابقه است. از جمله در روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه، صدها نفر از بازنشستگان معترض در اصفهان در مقابل اداره کل تامین اجتماعی تجمع اعتراضی برپا کردند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)