صنعت خودروسازی ایران در خدمت بقای عمر نظام قرار می‌گیرد

روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۹۸ بنا بر اعلام امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نظام ولایت فقیه، سپاه خامنه‌ای قصد دارد به صنعت خودروسازی ایران ورود کند.

بحث ورود سپاه به صنعت خودروسازی در ایران از گذشته مطرح بوده است. اما اخبار آن زمانی بیشتر شد که نظام آماج تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

تاثیر تحریم‌‌ها بر اقتصاد نظام فلج‌کنند بود هر چند نظام همواره سعی می‌کند از بار فیزیکی و روانی آن بکاهد.

کاهش بار فیزیکی تحریم‌ها بدین صورت انجام می‌پذیرد که نظام با پشتوانه دولت‌های دوست خود، با بر دادن ثروت‌های مردم ایران و دادن امتیازات اقتصادی کلان از آثار تحریم‌ها می‌گریزد.

کاهش بار روانی تحریم‌ها نیز بدین ترتیب صورت می‌گیرد که نظام در یک روند امیددرمانی به نیروها و بدنه‌ی ریزشی‌اش، همواره مدعی این می‌شود که تحریم‌ها باعث خودکفائی نظام شده است، هر چند بدنه ریزشی و لرزان نظام تبعات تحریم را به خوبی در تمامی ابعاد سیاست‌های نظام می‌بینند.

در بخش اول یعنی کاهش بار فیزیکی تحریم‌ها، اخبار و مستندات سالیان اخیر به روشنی گویای این حقیقت است که آنچه شاید بتوان به نام صنعت ملی ایران نامید، به فنا رفته است.

عمده کارخانه‌ها و شرکت‌های اقتصادی کشور ورشکسته و تعطیل شده‌اند. صاحبان صنایع سرمایه‌های خود را به جای صنعت، به حوزه‌های دیگر سرمایه‌گذاری که سود‌آوری را برای آنها تضمین کند، سوق داده‌اند.

در این بین آنچه باقی مانده است صنعت نیمه‌جانی است که باقی‌مانده‌اش را یا در شرکت‌های دولتی می‌توان دید یا ارگان‌‌های قدرت نظام مانند سپاه. به جز این هر باقی مانده، بر روی خاک سیاه نشسته است.

روزبروز بر ورشکستی و تحویل‌دهی بقایای صنعت ایران به ارکان قدرت نظامی و امنیتی نظام یا واگذاری آنها با حربه خصولتی افزوده می‌شود تا آخرین میخ بر تابوت صنعت کشور کوبیده شود.

در این بین آنچه که در دست ارگان‌های قدرت و فساد نظام ولایت فقیه توان ادامه حضور یافته‌اند، در خدمت مطامع نظام برای پا بر جا ماندن و کمک به ادامه حیات نظام قرار می‌گیرند.

ورود سپاه به صنعت خودروسازی از این زاویه قابل تبیین است جایی که در واقعیت امر می‌توان با یقین گفت که دولتی به معنای عام و واقعی آن، آنطور که در دیگر کشورها حامی صنعت و صنعتگران آن است باقی نمانده تا از صنعت رو به موت ایران حمایت کند، لاجرم عرصه، برای تکتازی سپاه باز گذاشته می‌شود.

شاید برای اولین بار، منوچهر منطقی، مدیر پیشین شرکت ایران‌ خودرو، بود که در آذر سال ۸۸ پیشنهاد کرد که سهام شرکت‌های سایپا و ایران‌ خودرو به بنیاد تعاون سپاه واگذار شود.

این یکی از روش‌‌های پیشبرد موضوعات کلان در نظام است که موضوعاتی را که ممکن است با اعتراضات افکار عمومی مواجه شود، ابتدا به صورت یک خبر منتشر می‌کند، سپس در صورت واکنش شدید به آن، موضوع را انکار می‌کند، مدتی بعد دوباره موضوع از طریق دیگری مطرح می‌شود، دوباره در صورت مواجه‌شدن با اعتراض افکار عمومی، انکار می‌شود.

این روند تا بدانجا پیش می‌رود که افکار عمومی به آن خبر و موضوع عادت می‌کند و بعد از آن است که نظام سیاستش را که بارها آن را اعلام و انکار کرده بود عملی می‌کند و افکار عمومی کشور را در مقابل عمل انجام شده قرار می‌دهد. نمونه گرانی بنزین، آخرین و بهترین نمونه از این دست است.

سخن پیرامون ورود سپاه به صنعت سود‌آور خودرو، بعد از اظهارات منوچهر منطقی نیز بارها تکرار شد و به مذاق سپاه و فرماندهانش خوش آمد تا جایی که موضوع آن را نه از زبان خودشان، بلکه از زبان مردم طرح کنند تا افکار عمومی با این موضوع انطباق پیدا کند.

در ادامه سیاست اعلام و انکار خبر ورود سپاه به صنعت خودرو، در آذر ۹۸ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، گفت: «بسیاری از مردم با توجه به کیفیت خودروهای داخلی، انتظار دارند سپاه به این صنعت ورود کند و خودروهای باکیفیت بسازد».

این ورود و دست‌اندازی سپاه قطعا باید توسط راس نظام نیز تایید می‌شد، آخرین مورد این زمینه‌سازی و تایید سخن خامنه‌ای در ۱۷ اردیبهشت ۹۹ بود که گفت «آن ذهن و فکری که می‌تواند ماهواره را تولید کند»، می‌تواند «خودرو با مصرف پنج لیتر بنزین در یکصد کیلومتر» هم تولید کند.

اما پس از آنکه خامنه‌ای چراغ سبز ورود سپاه به صنعت خودرو ایران را داد، در ۳۰ اردیبهشت، مجلس دهم نظام که اکثر اعضاء آن توسط «شورای نگهبان» خامنه‌ای به زیر تیغ جراجی رفته و «صلاحیت‌»شان رد شده بود در قالب «گزارش تحقیق و تفحص» از ایران خودرو و سایپا اعلام کردند دخالت نهادهای امنیتی [بخوانید سپاه] نظام ولایت فقیه در این دو شرکت خودروسازی، باعث افزایش فساد و زیان‌دهی آنها شده است.

با این حال، اکنون که تحریم‌ها و بی‌پولی بر تار و پود نظام تاثیر گذاشته و در حال از هم گسیختن آن است، خامنه‌ای می‌اندیشد شاید صنعت و بازار نزدیک به ۱۵ میلیارد دلاری خودرو بتواند، فروپاشی کامل اقتصادی‌‌اش را مانع شود.

ایران‌خودرو و سایپا، به عنوان بزرگترین خودروسازان ایران، در سال ۹۶، روزی دو هزار دستگاه خودرو تولید می‌کردند که این میزان در نیمه نخست سال ۹۷ به دلیل تحریم‌های آمریکا و معضلات مبادلات بانکی می‌شد به کمتر از نصف کاهش یافت. این روند در سال ۹۸ و ۹۹ نیز ادامه یافته است.

حاجی‌زاده در جلسه‌ای که در آن خبر ورود به صنعت خودرو را اعلام کرد گفته بود «دشمنان ما با برنامه، صنعت خودروسازی کشور را تحریم کردند و ما تبعات آن را در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با دپوی خودرو‌های ناقص در پارکینگ‌ها مشاهده کردیم»

از این رو بعد از نشان دادن چراغ سبز توسط خامنه‌ای، حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، وارد میدان می‌شود و خبر نهایی ورود و دست‌اندازی سپاه بر صنعت خودروسازی ایران را اعلام، علنی و عملی می‌کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)