پیک دوم کرونا در ایران

 وقتی نظام ولایت فقیه به دلیل اقتصاد درهم شکسته‌اش به قرنطینه پایان داد انتظار آن می‌رفت که پیک دوم کرونا در ایران شروع شود. حال استان‌های مختلف به سمت وضعیت قرمز می‌روند.

وقتی کرونا در ایران اوج گرفت قرنطینه‌ی نیم‌بندی اعمال شد تا نظام از خطر اعتراضات مردمی در اثر عدم تن دادن به قرنطینه برهد.

اما نظام از همان ابتدا با مهندسی آمار قصد آن داشت تا با سفیدسازی مردم را به سر کار بازگرداند تا چرخ اقتصاد درهم شکسته‌اش بچرخد.

روحانی در روز سه‌شنبه ۶ اسفند مدعی شد که از روز شنبه ۱۶ اسفند همه چیز به روال عادی برخواهد گشت. نتیجه چیزی بود که نمی‌توان بر آن، نامی کمتر از فاجعه نهاد.

در نهایت امر، از اواخر فروردین ماه به رغم همه‌ی هشدارها، فرستادن مردم به قربانگاه کرونا آغاز گشت.

این اقدام برای مردمی که هفته‌ها در قرنطینه و بدون هیچ کمک شایانی از سوی حکومتگران در مضیقه‌ی مالی بودند، این نتیجه را داشت که می‌توان بر سر کارها و فعالیت‌های اقتصادی بازگشت بی‌آنکه خطری جدی آنها را تهدید کند.

بعد از آن نوبت به بازگشایی اماکن مذهبی رسید. کار بدانجا رسید که فشار حکومتگران و نمایندگان آنها، برای نمونه، در آستان قدس رضوی نمکی؛ وزیر بهداشت نظام را بر آن داشت تا از خود، در قبال بازگشایی حرم رضوی در مشهد، سلب مسئولیت کند.

این سلب مسئولیت از جانب نمکی، پیام ناگفته‌ی خطرناکی به همراه داشت هر چند نمکی آن را بر زبان نیاورد.

سپس سیل مسافرت‌ها سیاحتی و زیارتی مردم، بی‌خبر از تهدیداتی که در پیش روی آنهاست، آغاز شد. نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات پلیس راهور نیروی انتظامی نظام، در روز پنجشنبه ۱۵ خرداد خبر داد که ترافیک در مسیر جنوب به شمال محور کرج – چالوس نیمه‌سنگین است.

مهران حسنی، معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مازندران، اعلام کرد که در ۱۰ روز نخست خردادماه حدود دو میلیون مسافر وارد مازندران شدند.

فاجعه بار دیگر در حال تکرارشدن بود و پیک دوم کرونا در ایران در حال گسترش.

ارسلان سالاری، رئیس علوم پزشکی گیلان نیز روز ۱۵ خرداد اعلام کرد «افزایش تعداد بستری‌های کرونا نشان‌دهنده شیوع پیک دوم این بیماری در استان است.»

روز ۱۷ خرداد نیز کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت نظام ولایت فقیه اعلام کرد: طی یک روز گذشته ۳ هزار و ۱۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده است.

هر چند آمارهای رسمی حکومت فارغ از راستی است اما با احتساب همین آمار، از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران آمار مبتلایان در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۷ خرداد یکی از بالاترین ارقام اعلامی بوده است.

بنا بر گزارش‌های رسمی حکومت، نه البته واقعیت، تنها یک ماه پیش از آن در ۱۳ اردیبهشت تعداد مبتلایان در یک روز به کمترین میزان خود به عدد ۸۰۲ نفر رسیده بود اما در روزهای اخیر به ناگهان افزایش ناگهانی داشت.

آنچه گزارش کمیته اپیدمی وزارت بهداشت نظام نشان می‌دهد تعداد مبتلایان در ایران از نیمه اردیبهشت و حدودا همزمان با لغو محدودیت‌های کرونا و بازگشایی اصناف، سیر صعودی به خود گرفته است.

همچنین بنا بر اظهارات جهانپور، وضعیت خوزستان همچنان قرمز است. استان‌های هرمزگان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان‌های شرقی و غربی نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

از سوی دیگر از چند روز پیش خبرهایی در مورد پیک دوم کرونا در استان گیلان منتشر شد به دنبال آن خبرهای کمابیش مشابهی از استان‌هایی چون ایلام و لرستان به گوش می‌رسد.

تسنیم در ۱۵ خرداد نوشت :«این روزها شاهد ‌شیوع موج دوم کرونا ‌در ۱۰ استان کشور هستیم.» تسنیم استان‌هایی مانند مازندران، گیلان، سیستان و بلوچستان و لرستان که وضعیت‌شان از سوی وزارت بهداشت نظام هشدارآمیز ارزیابی نشده را جزو مناطقی معرفی کرده که درگیر موج دوم شیوع کرونا شده‌اند.

نمکی وزیر بهداشت نظام ولایت فقیه بارها به طور تلویحی و گاهی به صراحت برخی از تصمیم‌های ستاد ملی مقابله و مدیریت کرونا برای کاهش یا رفع کامل محدودیت‌ها را نادرست خوانده و نسبت به پیامد آن و اوج‌گیری دوباره بیماری کووید ۱۹ هشدار داده است.

نمکی می‌گوید «برخی مسئولان او را برای موافقت با بازگشایی‌ها تحت فشار می‌گذارند» بی‌آنکه نامی از رئیسش روحانی ببرد.

اما وقتی صحبت از پیک دوم کرونا در ایران شد ناگهان حسن روحانی به میدان آمد و اعلام کرد که «نباید با بیان این که موج دوم و سوم شیوع کرونا ایجاد شده فضای روانی جامعه را به هم بریزیم.»

روحانی شروع پیک دوم کرونا در ایران را خوب می‌داند این آشی است که توسط خود او پخته شده است اما ترس از خشم مردم او را وا می‌دارد که اسمی از آنچه در شهرهای ایران می‌گذرد، برده نشود.

مینو محرز، استاد دانشگاه و یکی از اعضای کمیته مقابله با کرونا می‌گوید ۴۰ تا ۷۰ درصد کل جمعیت ایران به بیماری کووید۱۹ مبتلا خواهند شد.

با توجه به در هم شکستگی اقتصاد حکومت ولایت فقیه، این امر می‌تواند فاجعه‌ای بزرگتر از پیک اول کرونا را در ایران رقم بزند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)