امتناع حکومت ایران از تامین امکانات رایگان آموزش مجازی دانش‌آموزان، چاره چیست؟

با اعلام سیاست نظام مبنی بر سیستم آموزش حضوری در مدارس کشور که بر اثر فشار مافیای مدارس غیرانتفاعی صورت گرفت، روزانه شمار بیشتری از دانش‌آموزان در ایران به کرونا مبتلا می‌شوند. با این حال نظام از تامین امکانات رایگان آموزش مجازی امتناع می‌کند.

«دشمن» بهانه واهی، دلیل اصلی فشار مافیای مدارس

«دشمنان می‌خواهند کشور را به تعطیلی بکشانند» این جمله‌ای بود که روحانی بر زبان آورد تا سیاست بازگشایی مدارس بدون تامین نیازهای سیستم آموزشی متناسب با کرونا را پیش ببرد.

در قدم بعد مشخص گردید این فشار مافیای مدارس غیردولتی و صاحبان آن یعنی سران ارشد نظام، بوده‌اند که باعث پیشبرد این سیاست شدند.

اما مردم نیز که شاهد سودجویی نظام و بی‌توجهی سران آن، نسبت به جان دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان بوده‌اند لب به اعتراض گشودند.

اخاذی نظام از قبل بازگشایی حضوری مدارس

در توالی روزها مشخص شد نظام سیاست بازگشایی مدارس را صرفا به این منظور آغاز کرده که پول شهریه و سایر هزینه‌های تحصیلی سیستم حضوری در مدارس غیرانتفاعی و دولتی را از اولیاء دانش‌آموزان اخذ کند و در اول مهر و پس از اخاذی مذبور، اعلام نماید که کلاس‌ها آنلاین خواهد بود.

اما دو موضوع تا بدینجا از سوی نظام بی‌جواب مانده است: اول اینکه جواب دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان که در مدت اخیر و به دنبال بازگشایی مدارس به کرونا مبتلا شده‌اند، چیست و دوم اینکه نظام که در پی سیاست اعلام سیستم غیرحضوری و آنلاین بعد از اخذ شهریه‌‌ها و در اول مهر است برای دسترسی سهل و رایگان کلیه دانش‌آموزان کشور چه تمهیداتی در نظر گرفته است؟

ابتلای دانش‌آموزان به کرونا در ۲ هفته اخیر

از بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریور تا کنون اخباری بسیاری درباره ابتلا دانش‌‌آموزان به کرونا در استان‌های مختلف کشور منتشر شد. در یک نمونه نیز گزارش شد یک دانش‌آموز در خوزستان به دلیل کرونا جان خود را از دست داده است.

در آخرین نمونه از اخبار ابتلا دانش‌آموزان به کرونا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در روز ۲۶ شهریور گفت: «۱۶۳ دانش‌آموز در این استان مبتلا به کرونا داریم و ۲۸۶۳ دانش‌آموز هم یکی از اعضای خانواده‌شان گرفتار این بیماری شده است.»

وی همچنین تصریح کرد «در این مدت ۴۸ معلم مبتلا به ویروس و ۱۸۳ معلم در خانواده فرد مبتلا از این استان بوده‌اند.»

پیش از آن نیز افشین ترکارانی سرپرست فرمانداری شهر سلسله در استان لرستان از ابتلای ۳۹ دانش‌آموز در این شهر کوچک در حد فاصل ۱۵ تا ۲۲ شهریور خبر داده بود.

جمیل صادقی‌فر؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام نیز در ۲۵ شهریور از ابتلای ۸۰ تا ۱۰۰ دانش‌آموز در این استان خبر داده است، این‌ها نمونه‌هایی است که می‌شود به بقیه استانها نیز تعمیم داد.

عدم تسهیل دسترسی تمامی دانش‌آموزان به سیستم آموزش مجازی و پیامدهای آن

اما عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس پیامدهای خاص خود را دارد. عواملی هم‌چون نداشتن تبلت، گوشی هوشمند و مهمتر از آن نبودن اینترنت در بسیاری از نقاط محروم کشور زمینه را برای ترک‌تحصیل آنها فراهم می‌کند.

روزنامه جهان صنعت ۱۳ شهریور ۹۹ در مطلبی با عنوان «۴میلیون دانش‌آموز در حسرت سامانه شاد»، نوشت: «بیش از چهار میلیون دانش‌آموز به اینترنت و یا موبایل و تبلت دسترسی ندارند و نمی‌توانند از آموزش‌های آنلاین استفاده کنند.»

هزینه‌های آموزش مجازی و عدم امکان تامین آن از سوی خانواده‌ها

از سوی دیگر دانش‌آموزانی نیز که به این سامانه وصل شده‌اند مشکلات خود را دارند. بنا بر اعلام رسانه‌های حکومت، «آمارهای آموزش و پروش حاکی از آن است که بیش از ۱۲ میلیون دانش‌آموز در شبکه شاد فعال هستند؛ این در حالی است که نتایج نظرسنجی اخیر وزیر ارتباطات که در صفحه اینستاگرامی خود برگزار کرد نشان می‌دهد که تنها ۲۷ درصد مردم از شبکه شاد استفاده کرده‌‌اند». بنا بر همین نظرسنجی «۹۰ درصد افراد چالش اصلی خود را هزینه اینترنت حاصل از آموزش دور اعلام کردند.»

حکایت سقوط مانی هاشمی، یک دانش‌آموز ممتاز و ۱۴ ساله به دره‌ای در کرمانشاه، در حین کولبری برای تامین پول جهت خرید موبایل برای شرکت در سیستم آموزش آنلاین و جراحت‌های عمیق چشم و سر او در چند روز اخیر تنها یک نمونه مشکلات طبقات ضعیف‌تر جامعه است.

چاره چیست؟

تجربه‌ نشان داد وقتی مردم ایران در مقابل سیاست بازگشایی مدارس از جانب نظام و بی‌توجهی‌ نظام نسبت به جان دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان یکصدا و هماهنگ ایستادند نظام عقب‌نشینی کرد. در مورد تسهیل و تامین امکانات رایگان آموزش آنلاین نیز داستان همین است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)