تفاوت آنچه روحانی درباره کرونا ادعا می‌کند با واقعیت

روحانی در روز دوشنبه ۱۲ خرداد ۹۹ اعلام کرد «اگر در جهش تولید هم مانند کرونا متحد و یکپارچه عمل کنیم موفق خواهیم بود» آنچه روحانی می‌خواهد بر ذهن مخاطب القاء شود این است که نظام در مواجهه با کرونا موفق بوده است. این سخن روحانی چقدر قابل راستی‌آزمایی است؟

روحانی روز دوشنبه ۱۲ خرداد در جلسه‌ی «برنامه‌ریزی برای تحقق شعار جهش تولید و تکمیل پروژه‌های کلان ملی» اعلام کرد «اگر در جهش تولید هم مانند کرونا متحد و یکپارچه عمل کنیم موفق خواهیم بود». صرفنظر از نیت روحانی از بیان این جمله، باید دید مختصات نظام در مواجهه‌ی با کرونا چیست؟

برای راستی‌آزمایی سخن روحانی شاید بهتر باشد مروری بر رسانه‌ها و سخنان مسئولان پزشکی و بهداشتی نظام ولایت فقیه بیندازیم.

البته نباید شک کرد هر گونه اظهار نظری در نظام ولایت فقیه از فیلتر سانسور و «مهندسی» عبور می‌کند تا مبادا «اوجب واجبات» نظام را به خطر بیندازد.

با این حال اما آنچه رسانه‌ها و مقامات پزشکی و بهداشتی نظام ولایت فقیه در این روزها پیرامون شیوع کرونا ارائه می‌دهند اختلاف فاحشی با اظهارات روحانی دارد.

بنا بر اعلام کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت نظام، شمار مبتلایان در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۳ خرداد به ۳۱۱۷ نفر رسیده است که نسبت به یک ماه پیش، ۴برابر افزایش یافته و تقریباً معادل بالاترین آمار روزهای شیوع کرونا در کل کشور در سه ماه و نیم گذشته است.

جهانپور می‌افزاید «استان‌های هرمزگان، آذربایجان غربی، اصفهان، کردستان، کرمانشاه و بوشهر در وضعیت هشدار قرار دارند و استان خوزستان نیز در سومین ‌هفته‌ی پیاپی در وضعیت قرمز قرار دارد.»

گزارش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز حاکیست، ۲۸ شهرستان استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند و ابتلا به کرونا در این استان «فراوان و بیش از انتظار است.»

در هرمزگان رئیس دانشگاه آزاد هرمزگان گفت: «با افزایش ۱۰ تا ۱۵برابری افراد مبتلا به کرونا در سطح استان هرمزگان نسبت به‌روزهای ابتدایی شیوع کرونا مواجه هستیم (ایسنا ۱۳خرداد).

فرماندار میناب  نیز گفت: «متأسفانه وضعیت شهرستان میناب از هشدار به یک زنگ خطر جدی و وضعیت قرمز رسیده است». (مهر ۱۳خرداد).

در آذربایجان غربی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد: «یک ماه گذشته آمار بیماران کرونایی در مهاباد با شیب صعودی و نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است».

فرماندار نیشابور گفت: «آمارها نشان می‌دهد، متوفیان کرونا در این شهرستان طی ١۰روز اول خردادماه نسبت به مدت مشابه اردیبهشت‌ماه ۵۰درصد افزایش داشته است». (ایلنا ۱۲خرداد)

در روز ۱۳ خرداد، رضا عسگری؛ فرماندار زنجان در زمینه وضعیت شهرستان در زمینه ویروس کرونا، اعلام کرد: «متاسفانه در حال حاضر استان زنجان وضعیت خوبی ندارد.»

خبرگزاری تسنیم نیز در روز ۱۲ خرداد نوشت «لرستان همچنان در وضعیت قرمز کرونا؛ آمار مبتلایان روزانه در حال افزایش است». تسنیم همچنین روز  پیش از آن نوشت «۵ شهر جنوب سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز است.»

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی کرونا نیز در روز ۱۲ خرداد هشدار داد که «در حال حاضر در خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و هرمزگان موج دوم اپیدمی در حال جریان است».

علی‌اکبر حقدوست، مدیر کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ وزارت بهداشت نظام نیز همزمان با مردانی تاکید کرد که «هیچ مستندات علمی درباره ضعیف شدن ویروس کرونا وجود ندارد»

از سوی دیگر سعید نمکی وزیر بهداشت نظام نیز روز ۱۲ خرداد در مصاحبه با تلویزیون نظام اعلام کرد «بعضی از مسئولان هم دچار این توهم شدند هی به من فشار می‌آورند این جا را باز کنیم اونجا را باز کنیم … بابا اینها اینجوری نیست. کرونا که تمام نشده هیچ هر آن ممکن است دچار پیک خطرناک جدیدی بشویم».

حال با وجود این اظهارات، سوالی که رو می‌نماید این است چرا به رغم این اظهارات روحانی چشم‌های خود را می‌بندد و تصویری رویایی و خیالی! از وضعیت نظام در برخورد و مواجهه با کرونا می‌دهد؟

پاسخ این پرسش را شاید حریرچی معاون وزارت بهداشت نظام داده باشد آنجا که اعلام می‌کند «…ما مجبوریم برای چرخیدن چرخ‌های اقتصاد بازگشایی‌ها را انجام دهیم و مردم سر کارها بروند.»

اگر کلید‌واژه «چرخیدن چرخ‌های اقتصاد» را که از زبان حریرچی شنیده شده است در کنار برخی از سخنان روحانی که در جلسه‌ی «برنامه‌ریزی برای تحقق شعار جهش تولید و تکمیل پروژه‌های کلان ملی» بگذاریم شاید تصویر شفاف‌تری از تناقضات بر سر کرونا در نظام به دست آید.

روحانی همچنین در این جلسه می‌افزاید «همه دستگاهها موظف هستند برای تحقق شعار جهش تولید و تکمیل پروژه‌های کلان ملی برنامه مدون داشته باشند» و با اشاره به آنچه «موفقیت‌های کشور در مدیریت و مقابله با کرونا» می‌نامد ادعا می‌کند که «بر اساس مستندات عینی که سازمان بهداشت جهانی هم آنها را تایید کرده است، ایران از جمله بهترین کشورها در مدیریت و مقابله با این بیماری بوده است».

فقط در یک نمونه از این مستندات؛ البته معکوس آنچه روحانی مدعی می‌شود، پیشتر ریک برنان، مقام مسئول منطقه خاورمیانه در سازمان جهانی بهداشت، شمار واقعی مبتلایان به کرونا را ۵ برابر آمار اعلام‌شده دولتی در نظام ولایت فقیه ارزیابی کرده بود.

روحانی در ادامه خواستار آن می‌شود «تا همه ارکان حاکمیتی تحت یک حاکمیت واحد عمل کنند تا همانگونه که در مقابله با کرونا موفق شدیم»، «عملی‌سازی جهش تولید» که خواسته‌ی خامنه‌ای در سال ۹۹ بوده است را محقق نماید.

آنچه عیان می‌شود این حقیقت عریان است که خامنه‌ای و روحانی از به قربانگاه کرونا بردن مردم ایران تحت لوای «چرخیدن چرخ اقتصاد» ابایی ندارند، هر چند متولیان پزشکی هشدار و انذار وضعیت قرمز می‌دهند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)