روحانی: سال سختی در پیش داریم

روحانی رئیس‌جمهور ولایت فقیه در روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در سخنرانی‌اش در جلسه هیات دولت، اعلام کرد که سال سختی را در پیش داریم. مصادیق این سال سخت برای نظام ولایت فقیه چیست؟

روحانی روز چهارشنبه در جلسه‌س هیات دولتش، شرکت کرد تا ضمن پرداختن به موضوعات مختلف، درباره‌ی وضعیتی که در روزهای اخیر نظام با‌ آن درگیر است، صحبت کند.

روحانی در این جلسه گفت: «مردم برای تامین کالاهای اساسی نگرانی نداشته باشند، ارز کافی داریم و خریدهای لازم انجام شده است».

این ادعای روحانی در حالی صورت گرفته است که وی در روز  ۲۷ اردیبهشت اعلام کرده بود که «در کشور نیاز به تولید کالا، صادرات آن و ارز ناشی از صادرات داریم … اگر چشم‌مان به بشکه نفت باشد مشکل پیدا خواهیم کرد…»

اما وضعیت صادرات نفتی و غیرنفتی نظام به گونه‌ای است که حرفی برای گفتن ندارد. گزارش گمرک نظام، نشان می‌دهد حجم کل صادرات و واردات در فروردین ماه سال ۹۹ نسبت به ماه مشابه سال گذشته با ۲۷ درصد کاهش به سه میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار رسیده است.

صادرات کالاهای غیرنفتی نظام در فروردین ۹۹، نسبت به فروردین ۹۸، یک سقوط ۳۶ درصدی را تجربه کرده و از دو میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار، به یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار کاهش یافته است.

اما به رغم اینکه نظام دم از صادرات غیرنفتی می‌زند اما در واقع حدود نیمی از این صادرات، مرکب از فرآورده‌های پتروشیمی، میعانات گازی و دیگر کالاهای «پایه نفتی» است.

مرکز پژوهش‌های مجلس نظام در گزارشی که اخیرا منتشر شده نوشت «هنوز بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی ایران تحت تأثیر نفت قرار دارد و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در صدر فهرست کالاهای غیرنفتی ایران قرار دارند.»

 در یک مقایسه، نظام از لحاظ ارزش، هر سال یک چهاردهم تایوان، یک دهم تایلند، مالزی و ویتنام و یک هفتم ترکیه کالای غیرنفتی صادر می‌کند. حتی نسبت به بنگلادش، نظام از لحاظ صدور کالا به بازارهای جهانی در موقعیت پایین‌تری قرار دارد.

اما روحانی بر سیاق نیرنگ مدعی می‌شود که «صادرات غیرنفتی کشور برغم وجود شرایط سخت اقتصادی و شیوع ویروس کرونا مطلوب است.»

در سال ۱۳۹۷، از ۱۴۷ کشور طرف معامله با نظام، تنها سه کشور چین، امارات و عراق ۵۴ درصد ارز حاصل از صادرات غیرنفتی نظام را تأمین کرده‌اند.

اگر عراق، امارات یا چین، در دوران کرونا، ورود کالاهای نظام را محدود کنند، نظام با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد کما اینکه چندی پیش و بر اساس آمارهای رسمی گمرک چین، واردات این کشور از نظام طی سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، ۵۲.۷ درصد کاهش داشته است.

اما با وجود این واقیعت‌ها روحانی مانور می‌کند که «گشایش مرزها و تبادلات تجاری با کشورها در حال انجام است که منجر به افزایش و رونق دوباره صادرات غیرنفتی کشورخواهد شد.»

صندوق بین‌المللی پول نیز پیشتر پیش‌بینی کرده بود که کل صادرات نفتی، غیرنفتی و خدمات نظام در سال ۲۰۲۰ با افتی نزدیک به ۲۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ به ۴۶ میلیارد دلار برسد و وارداتش حدود ۶۴ میلیارد دلار باشد.

در زمینه فروش نفت نیز رویترز اخیرا اعلام کرد که میزان صادرات نفت نظام در ماه آوریل تنها ۷۰ هزار بشکه آنهم با قیمت ۲۰ تا ۲۵ دلار بوده است.

تا بدینجا آنچه عیان است صادرات نفتی و غیرنفتی نظام در بدترین وضعیت عمر نظام تاکنون قرار دارد و سخن گفتن روحانی از نداشتن نگرانی برای تامین کالاهای اساسی، گزافه‌ای بیش نیست.

کسری بودجه در نظام عیان است. روحانی در جلسه هیات دولت این ادعا را بر روی دایره می‌گذارد که « مشکلی برای تامین منابع بودجه کل کشور نخواهیم داشت» اما چندی پیش در مجلس نظام از کسری بودجه‌ی  ۲۰۰هزار میلیارد تومانی برای سال ۹۹ سخن به میان آمد.

قاچاق سرسام‌آور کالا نیز دیگر مفسده‌ در نظام اقتصادی نظام ولایت فقیه است. مجلس نظام در اخیرا گزارشی اعلام کرد که ۹۵ درصد قاچاق کالا به کشور از طریق ورودی‌ها و روش‌های قانونی و از طریق ۳۱ روش انجام می‌شود. این گزارش در ۲۳ اردیبهشت در مجلس نظام ارائه شد.

بر اساس این گزارش، بر خلاف سخنان مقامات گمرک نظام، ۹۵ درصد از قاچاق به کشور از طریق «مبادی و رویه‌های رسمی» انجام می شود.

شاخص‌های فساد و ورشکستگی اقتصادی نظام در همین جا پایان نمی‌یابد. بانک‌های نظام نیز دچار افلاس هستند.

احمد حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات نظام در ۶ دی ۹۸ اعلام کرد «بانک‌های کشور مرز ورشکستگی را هم رد کرده‌اند، اما دولت جسارت اعلام این ورشکستگی را ندارد. هیچ‌کدام از بانک‌های خصوصی و دولتی، یا بهتر بگویم بانک‌های خصولتی، کفایت سرمایه لازم را ندارند و بر اساس قانون تجارت، باید اعلام ورشکستگی کنند.»

از سوی دیگر اما هزینه‌کرد نظام از ثروت مردم ایران برای کشورهای هم‌پیمان و نیروهای نیابتی‌اش خشم مردم ایران را برایش به همراه دارد در یک نمونه، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظام، در اظهاراتی که در ۱۷ اسفند ۹۸ ایراد شده و به تازگی در ۳۱ اردیبهشت ۹۹ در اعتماد آنلاین درج شده، اعلام کرد که در یک دهه گذشته نظام حدود «۳۰ میلیارد دلار» در سوریه هزینه کرده است.

در پهنه سیاسی نیز در حالیکه ۱۵ ماه به پایان کار روحانی مانده است خامنه‌ای بار دیگر در بر طبل تشکیل «دولت جوان و حزب‌اللهی» کوبید که ارتعاش آن نیز از زبان یک عضو مجلس نظام؛ محمدجواد فتحی نیز شنیده شد که بهتر است روحانی استعفاء بدهد «زیرا این موضوع موجب روی کار آمدن دولت جوان و منطبق با سخن رهبر انقلاب خواهد شد.»

از سوی دیگر هفتم خرداد روزی است که قرار بر آنست که مجلس جدید نظام ولایت فقیه فعالیت خود را شروع کند. شبه‌مجلسی که به فرمان خامنه‌ای و به دست جنتی، زیر تیغ نظارت استصوابی رفت تا هر آنکه را که ظن آن می‌رفت که به گفته‌ی خامنه‌ای در زمره «پشیمانان انقلاب» است جراحی کند.

حال با این مجلس روحانی چگونه سر خواهد کرد سوالی است که روحانی را به آن وامی‌دارد تا در جلسه دولتش بگوید «در چارچوب قانون اساسی در کنار مجلس خواهیم بود» و می‌افزاید «آرزو می کنم که روابط با مجلس آینده نزدیک‌تر باشد که این به نفع مردم خواهد بود… امیدوارم در ماه های آینده شاهد نزدیک تر شدن دولت و مجلس به یکدیگر باشیم.»

ترس از این وضعیت ورشکسته‌ی سیاسی و اقتصادی است که روحانی را بر آن می‌دارد تا به دروغ مدعی شود که «کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به طور کامل تامین و خریدهای لازم انجام شده است و مردم نباید هیچ نگرانی از بابت کالاهای اساسی و مورد نیاز خود در سال جاری داشته باشند» و چون می‌داند مردم ایران دیگر سخنان را راست نمی‌پندارند سیاست فرار به جلو را پیش می‌گیرد که «مردم به شایعات و تردیدهایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، توجه نکنند.»

از هر سو به وضعیت سیاسی و اقتصادی نظام ولایت فقیه نگریسته می‌شود، ویرانی و زوال پیداست. اما روحانی که به عنوان ویترین خامنه‌ای و دولتش! به عنوان ویترین سپاه در  سال‌های اخیر معرفی شده‌اند تلاش می‌کند وضعیت را نرمال و بدون مشکل نشان دهد. اما طناب دروغ کوتاه است و به زودی پایان می‌یابد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)