خامنه‌ای، کرونا و سخنرانی از پشت صفحه تلویزیون

در حالی که با سفیدسازی شهرهای قرمز، به قرنطینه‌ی نیم‌بند در نظام ولایت فقیه پایان داده شده بود خامنه‌ای در روز ۲۱ اردیبهشت، از طریق ویدئو در نشست ستاد کرونای نظام شرکت کرد.

اواخر فروردین ۹۹ بود که در تهران و دیگر شهرهای ایران، نظام ولایت فقیه اقدام به سفیدسازی شهرها کرد و برای نجات اقتصاد نیمه‌جانش، مردم را به قربانگاه کرونا فرستاد در حالی که خامنه‌ای در دژ امن خود، گذران زندگی می‌کرد.

در این مدت خامنه‌ای بدون آنکه در جلسه یا نشستی با حضور جمعیت حاضر شود، عمدتا در پیام‌های ضبط‌شده، سخنانی پیرامون کرونا می‌گفت که هیچ یک از آنها نه بیان واقعیت‌های تلخ کرونا بود و نه کمکی در راستای معیشت مردم می‌کرد.

روند حفاظت از جان وی ادامه پیدا کرد و او در روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت خود را در یک ارتباط تصویری به نشست ستاد کرونا رساند در حالی که تاکنون بنا به اطلاعات افشاشده از سوی سازمان مجاهدین خلق ایران؛ اپوزیسیون اصلی نظام ولایت فقیه، بیش از ۴۰ هزار نفر بر اثر کرونا جان باخته‌اند.

خامنه‌ای این بار گویا تهدید کرونا را جدی گرفته باشد، در حالی که پیش از این بر این نکته انگشت می‌گذاشت که «زیاد هم بزرگش نکنیم» و از آن به عنوان «نعمت» نام می‌برد.

اما خلیفه اگر از سخنان پیشین خود عقب بنشیند، لابد جبروتش فرو خواهد ریخت، در این تماس تصویری نیز ابتدا بنا را بر آن گذاشت تا نظامش را مسلط بر اوضاع جلوه دهد.

اما مخاطبانی که تصویر او را بر روی پرده تلویزیون می‌دیدند، می‌توانستند پیام این نمایش را به خوبی دریابند که  وضعیت فعلی نظام در مقابل کرونا بر خلاف «کرونا آن‌چنان مسأله مهمی نیست و نباید بزرگش کرد» می‌باشد.

اما مانند گذشته و در مواجهه با هر بحران، که نظام یا تقصیر آن را بر گردن مردم می‌اندازد یا به ماوراءالطبیعه دست می‌آویزد تا با استفاده از قدرت غیبی! مسئله‌اش را حل کند، این بار نیز «از کرونا به‌عنوان قضیه مهمی که در شبهای قدر در مورد آن باید به‌خدا متوسل شد» یاد کرد، بی‌آنکه درباره‌ی از عملکرد ننگین نظامش در ۴ماهه‌ی کرونا یادی کند یا چیزی بگوید.

در همین زمان که خامنه‌ای از امدادهای غیبی برای مقابله با کرونا کمک می‌طلبد، فاش می‌شود که سایبری نظام ولایت فقیه در پی هک‌کردن حساب و سایت شرکت‌های دارویی در کشورهای دیگر بوده‌اند که بر سر کشف واکسن کرونا در پی تحقیق هستند.

رویترز در روز ۲۰ اردیبهشت فاش ساخت «هکرهای وابسته به‌ رژیم ایران کارمندان شرکت داروسازی گیلید آمریکا و ۳ مؤسسه‌ی تحقیقاتی امنیت سایبری را طی هفته‌های اخیر به‌منظور سرقت اطلاعات مربوط به‌ واکسن ویروس کرونا هک کردند.»

اما با این حال خامنه‌ای تاکتیک «بهترین دفاع حمله است» را برمی‌گزیند. او در حالی که نظامش آمار مربوط به کرونا را از ابتدا تا کنون پنهان کرده، همان‌طور که شیوع و گسترش آن را پنهان کرده بود به کشورهای دیگر که درگیر ویروس کرونا هستند تاخت که «در زمینه کرونا و مدیریت آن شکست خوردند. مردم در این کشورها به‌فروشگاهها حمله می‌کردند» و خواستار آن شد که «شکست غربی‌ها را باید برای افکار عمومی تبیین کرد!».

با این تاکتیک، هر چند که مخاطب ایرانی و غیرایرانی را دیگر نمی‌فریبد، خامنه‌ای می‌‌خواهد عملکرد ننگین خود و نظامش بر سر کرونا را بپوشاند و سیاست‌های سفیدسازی را که روحانی پیش از این، نقش پیشبرد آن را به عهده گرفته بود، ادامه دهد و به دنبال «بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی» باشد.

خامنه‌ای البته برای این مهم و در حالی که مدت کوتاهی از سفید‌سازی شهرها گذشته، نشانه‌های فراوانی از آن وجود دارد که کرونا مجددا شیوع پیدا کرده است و برای آنکه در آینده مقصر شیوع مجدد کرونا به دلیل «بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی» نباشد مانوری می‌دهد.

این مانور به این صورت شکل می‌گیرد که خامنه‌ای ابتدا مدعی می‌شود که «بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمی‌کنم» اما بلافاصله از این سخن بر زبان می‌راند که بررسی«بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی»  را «باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند آن وقت هر چه آن‌ها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد.»

ماه رمضان در دین و شریعت اسلام از ماه‌هایی است که نظام ولایت فقیه از آن همواره به عنوان منبعی برای پیشبرد مطامع سیاسی خود استفاده کرده است.

خامنه‌ای حتی حاضر نمی‌شود از این «نعمت» در دوران کرونا، صرف نظر کند. اما همچنان که اشاره رفت در پیش و پس سخنش، تبصره‌هایی وارد می‌کند که در آینده از این برهه، تقصیری متوجه او نباشد.

با سیاستی که خامنه‌ای در پیش گرفته است این پیام به مخاطب القاء می‌شود که نباید از نظام ولایت فقیه انتظار کمک در دوران کرونا را داشت در عوض اما خامنه‌ای مخاطب را به «رزمایش کمک مؤمنانه» دعوت می‌کند بی‌آنکه به امپراطوری مالی عظیم خود اشاره‌یی کند یا قصدی داشته باشد تا از آن برای بهبود وضعیت مردم ایران در دوران کرونا استفاده کند.

مانورهای خامنه‌ای از پشت پرده‌ی تلویزیون ادامه پیدا می‌کند. این نمایش باید با واکنشی از سوی شنوندگان او در ستاد کرونا نیز همراه باشد. این نقش بر عهده روحانی گذاشته می‌شود.

روحانی از خامنه‌ای بابت «برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای تأمین مخارج ناشی از بیکاری و هم‌چنین تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی» تشکر کند بی‌آنکه بر زبان بیاورد یا اشاره‌ای کند که وزیر بهداشتش؛ نمکی اخیرا فاش ساخت تنها «۳۰۰هزار یورو آن به‌وزارت بهداشت ارائه شود». چیزی بالغ بر سه دهم درصد از مبلغ برداشت‌شده از صندوق توسعه‌ ملی.

روحانی و در ابعاد بزرگتر خامنه‌ای، خود را مجاب نمی‌بینند که روشن سازند مابقی این پول در کجا و چگونه هزینه شده است؟! در نظام ولایت فقیه، شفافیت‌خواهی و حسابرسی از سران نظام، تاوانی جز زندان نخواهد داشت.

آنچه اما در سخنرانی خامنه‌ای بر روی پرده تلویزیون و در ستاد کرونا برجسته می‌نمود ادامه‌ی سیاست‌های پیشین نظام، برای سفید‌سازی و کم‌اهمیت جلوه‌دادن خطر کرونا، به منظور چرخاندن چرخ شکسته‌ی اقتصاد نظام است.

سیاستی که از ابتدا خود را در پنهانکاری کرونا، ادامه پروازهای ماهان سپاه به چین، عدم تن‌دادن به قرنطینه، سفیدسازی شهرها به رغم وضعیت قرمز و بسیاری از این دست، آشکار می‌سازد.

حال اینکه خامنه‌ای و نظام چگونه عدم حضور خامنه‌ای در جلسات حضوری و با حضور جمعیت ولو اندک و دستچین و غربالگری‌شده و به جای آن به رغم همه ادعاها در اثر ترس، حضور از راه دور و فقط از طریق ویدئو برای سخنرانی را تبیین می‌کند، جای سوال دارد!

خامنه‌ای و نظام خود را مجاب به پاسخ‌دادن به این سوال نمی‌بینند. اما مخاطب این سوال‌ها را ولو در ذهن خود کنکاش می‌کند و پاسخ‌ها را نیز بررسی می‌کند. شاید این پاسخ امروز بر زبان آورده نشود، اما بی‌شک در آینده‌یی نزدیک، کف خیابان شاهد فریاد این پاسخ‌ها خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)