صندوق بین‌المللی پول: کاهش ۶ درصدی تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۰

در حالی که رشد اقتصادی نظام ولایت فقیه برای سومین سال پیاپی منفی است، صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود اعلام کرده است در سال ۲۰۲۰ «اقتصاد ایران دوباره شش درصد کوچک‌تر می‌شود.»

برجام دستاورد عظیمی برای خامنه‌ای به دنبال داشت؛ منفعل‌کردن غرب و آمریکا و فرار از فشارهای تحریم و دست‌یابی به پول‌های کلان، برای تداوم پروژه تروریسم نظام، تحت عنوان «صدور انقلاب» و اعزام کارشناس و مستشار و موشک در راستای ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه‌ی خونین.

وقتی که به پشتوانه‌ی قیام دی‌ماه ۹۶، رئیس‌جمهور آمریکا، در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد، آنچنانکه سران نظام ولایت فقیه منجمله روحانی، بارها بر آن تاکید و تکرار کرده‌اند، می‌شد پیش‌بینی کرد که دوران طلایی اوباما برای نظام ولایت فقیه به پایان رسیده است.

پیش از آن سران نظام فکر می‌کردند که نائل‌شدن برجام به توافقی بین‌المللی، خروج از آن را برای هر کدام از طرف‌های توافق ناممکن می‌کند و نگرانی‌ها پیرامون برنامه موشکی و خطرناکتر از آن و رویای اتمی، یعنی دخالت‌های منطقه‌ای‌اش،‌ دولت‌های غرب را تا بدانجا نخواهد برد که تحریم‌ها، دوباره به سوی خلافت اسلامی باز گردند.

اما نظام در این باره دچار اشتباه فاحشی بود. جهان نشان داد که جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای، بی‌ثبات کردن کشورها و برنامه‌ی موشکی نظام را نمی‌پذیرد.

وقتی آمریکا از برجام خارج شد، بادهای تحریم علیه نظام ولایت فقیه تبدیل به طوفان‌های سهمگین شدند که تا پیش از آن هیچ کشوری آن را تجربه نکرده بود.

وقتی تحریم‌ها آغاز شد می‌شد پیش‌بینی کرد که امتداد خواهد یافت. تحریم‌ها خود به تنهایی، سونامی سنگینی را بر اقتصاد نظام وارد کرد.

سال ۹۸ برای نظام بدترین سال‌ بود تا در انتهای آن کرونا، علاوه بر منجر‌شدن به سقوط شگفت‌انگیز قیمت نفت، که ضربه‌ جدی به نظام وارد آورد، همگام با جهان برای نظام، پیامد‌های اقتصادی دهشتناکی را به ارمغان بیاورد.

صندوق بین‌المللی پول، در تازه‌ترین گزارش خود در روز ۲۶ فروردین ۹۹ در سایت رسمی‌اش، در دورنمای اقتصاد جهان در ۲۰۲۰، یک بهبود نسبی را برای سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرد که طی آن اقتصاد جهان با نرخ ۵.۸ درصد خواهد کرد اما بلافاصله اعلام شد که این پیش‌بینی بسیار بی‌ثبات است و پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند بسیار بدتر باشد. همه چیز بستگی به روند شیوع این بیماری دارد.

گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول در یک کنفرانس خبری گفت: «بهبود اقتصادی در سال ۲۰۲۱ بسیار جزئی خواهد بود چون سطح فعالیت اقتصادی که پیش‌بینی می‌کنیم، همچنان کمتر از آن چیزی است که قبل از شیوع ویروس کرونا برای ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرده بودیم».

وی ادامه داد در بهترین سناریویی که این صندوق در نظر گرفته، دنیا احتمالاً ۹ تریلیون دلار از تولید خود را از دست میدهد که بیشتر از مجموع تولید ناخالص داخلی آلمان و ژاپن است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند ویروس کرونا در اکثر کشورها در سه ماهه‌ی دوم سال میلادی جاری به اوج برسد و بعد در نیمه دوم سال از بین برود. به این ترتیب تعطیلی کسب و کارها و سایر محدودیت‌ها هم به تدریج برداشته خواهد شد.

در پی شیوع ویروس جدید کرونا شماری از کشورهای در حال توسعه از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک مالی کرده‌اند.

نظام ولایت فقیه نیز خواستار وام پنج میلیارد دلاری شده بود اما آمریکا که عضو پرنفوذ این صندوق است، با این اعطای چنین وامی مخالفت کرده و علت امر را خطر استفاده از این مبلغ در «طرح‌های تروریستی و نیابتی» عنوان کرده است. 

اما برای نظام اوضاع سه‌چندان وخیم‌تر شده است. سه عامل تحریم‌ها، سقوط قیمت نفت و کرونا، تاثیر خود را در کاهش تولید ناخالص ملی نظام بروز می‌دهد آنگونه که صندوق بین‌المللی پول خبر داده است که «تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۲۰ حدود شش درصد کاهش خواهد یافت.»

این صندوق اعلام کرده است رشد اقتصادی نظام ولایت فقیه در سال ۲۰۱۹، منفی ۷.۶ درصد و در سال ۲۰۱۸ منفی ۵.۴ درصد بوده است.

تاثیر کرونا بر سقوط قیمت نفت و سایر تاثیرات بلافصل آن بر اقتصاد نظام، آنجا بیشتر مفهوم می‌شود که در حالی که صندوق بین‌المللی پول، در ماه ژانویه ۲۰۲۰ رشد اقتصادی برابر با صفر، برای نظام پیش‌بینی کرده بود، اما به فاصله ۳ ماه، در گزارش جدید خود تصریح کرده است که رشد اقتصاد نظام از صفر به منفی ۶ درصد سقوط کرده است.

در این بین اما آنچه نباید از نظر دور بماند تاثیر ادامه تحریم‌ها علیه نظام است. در ماه‌های اخیر نظام یک بسیج جهانی را توسط تمامی اهرم‌هایی که می‌توانست به کار بگیرد به راه انداخت تا از آب گل‌آلود کرونا ماهی «رفع تحریم‌» بگیرد.

اما این آب به مردابی می‌ماند که برای نظام ‌ماهی‌یی در پی نداشت و به زودی به نظام فهمانده شد که نمی‌تواند با جریحه‌دار کردن احساسات، در بحبوحه کرونا نقشه‌ی شوم خویش را پی بگیرد.

صادرات نفت نظام به حد ناچیزی سقوط کرده است بر اساس آنچه کپلر؛ شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، اعلام می‌کند که نظام ولایت فقیه در ماه مارس تنها موفق به صادرات روزانه ۱۴۴ هزار بشکه نفت شده است.

از سوی دیگر مقایسه درآمد نفتی ۶۰ میلیارد دلاری نظام در سال ۲۰۱۸ و آنچه که برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌شود کاهش فاحشی را نشان می‌دهد تنها ۱.۵ میلیارد دلار برای سال ۲۰۲۰.

شاخص تورم در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه در سال ۲۰۱۹، نشان از فاجعه دیگری دارد. تورم ۴۱.۱ درصد، نظام را بعد از ونزوئلا، زیمبابوه و سودان در مقام! چهارم جهان قرار داده است.

روند صعودی و شتاب‌یابنده‌ی و متوالی نرخ بیکاری، سلسله‌ی فجایع برای نظام و به تبع آن مردم ایران تکمیل کرده است؛ ۱۳.۶ درصد در سال ۲۰۱۹ و  پیش‌بینی ۱۶.۳ درصد بیکاری برای سال ۲۰۲۰ توسط صندوق بین‌المللی پول.

بر اساس آنچه صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است، افق اقتصادی تیره و تاری در برابر دیدگان نظام پدیدار گشته است. اما این، ترس بزرگ نظام نیست.

ترس بزرگ برای نظام در جای دیگر کمین کرده است. در خیابان‌های ایران و از سوی مردم ایران.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)