هجوم ملخ‌‌ها به ایران بی‌عملی نظام

در حالی که هجوم ملخ‌ها به ایران از اواخر بهمن ماه آغاز شده و در حالی که این پدیده از قبل توسط سازمان‌‌ خوار و بار جهانی؛ فائو پیش‌بینی شده بود، اما در روزهای اخیر و پس از حمله ملخ‌ها، بر اثر بی‌کفایتی مسئولین نظام ولایت فقیه خسارات جبران‌ناپذیری به مردم استان‌‌های جنوبی کشور وارد شده است.

اواخر بهمن بود که هجوم ملخ‌ها به استان‌های جنوبی کشور آغاز شد و تا کنون در ابعاد گسترده، خساراتی فراوانی به مردم این مناطق وارد کرده است.

اما نظام ولایت فقیه از انعکاس این خسارات خودداری کرده یا به صورت محدود اطلاعات آن را منتشر کرد.

نظام ولایت فقیه در ابتدا از ارائه آمار و خسارت درباره فاجعه محیط‌زیستی؛ هجوم ملخ‌ها، خودداری کرد اما پس از آنکه دیلی‌استار گزارشی در این باره منتشر نمود، نظام مجبور شد آماری در این زمینه منتشر کند.

پیشینه

برای اولین بار سال گذشته آفت ملخ پس از گذشت ۵ دهه به صورت جدی وارد ایران شد. امسال نیز این آفت به طور عمومی در جنوب ایران را مورد هجوم قرار داده است همانگونه که در سال گذشته و بر حسب پیش‌بینی‌ها، بخش‌های جنوبی کشور با آن مواجه شد.

فعالیت آفت ملخ در بوشهر از هشت تا ۱۰ روز گذشته آغاز شده و ۹ شهرستان این استان را مورد هجوم قرار داده است. تا کنون فقط شهرستان دیلم از این هجوم در امان مانده است.

در هرمزگان نیز تراکم ملخ‌های وارده بالا بوده که بیشتر از مبدا کشورهای جنوبی ایران وارد شده است.

محمد تقی منوچهری؛ رئیس «سازمان جهاد کشاورزی» استان بوشهر در مورد آمار این فاجعه زیست محیطی گفته است: «هجوم ملخ‌ها در مقایسه با سال قبل ۳ برابر شده است.»

بنا بر اطلاع‌رسانی سازمان‌ جهانی فائو، آفت ملخ با سرما و گرما سازگاری چندانی ندارد و در فصل‌های دارای آب‌ و هوای معتدل وارد مناطق جنوبی ایران شده و سپس به هند، پاکستان و ارتفاعات هیمالیا مهاجرت می‌کند.

ملخ‌های صحرایی فقط در خاک مرطوب تخم‌گذاری می‌کنند. این گونه‌ ملخ با بارش باران‌های شدید در بیابان‌ها تخم‌های بیشتری می‌گذارند؛ شاید حدود هزار تخم در هر مترمربع خاک.

وقتی جمعیت ملخ‌ها افزایش پیدا می‌کند، دسته دسته می‌شوند و برای جستجوی غذای بیشتر مهاجرت می‌کنند. آن‌ها علاقه زیادی به دانه‌ها و حبوبات دارند. بنابراین در زمین‌های کشاورزی مستقر می‌شوند.

مبارزه با ملخ‌ها

رایج‌ترین و ابتدایی‌ترین روش، مسموم کردن آن‌ها با استفاده از اسپری‌های حشره‌کش قبل از تشکیل گروه است.

این کار می‌تواند به صورت گسترده و با هلی‌کوپتر و خودرو یا با اسپری‌های دستی کوچک انجام شود.

اما با وجود پیشینه هجوم ملخ در سال گذشته و نزدیک به ۲ هفته که از آغاز هجوم آنها در امسال می‌گذرد و به رغم اینکه هشدارهای جهانی در مورد هجوم ملخ به کشورهای جنوب غربی آسیا از پیش داده شده بود نظام در زمینه مبارزه با این آفت تقریبا هیچ اقدام موثری انجام نداده است.

«سیدمحمدرضا میر»،  سخنگوی سازمان حفظ نباتات نظام گفت: «سازمان حفظ نباتات کشور امسال برای مبارزه با این آفت در سطح بیش از یک میلیون هکتار، ۸۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد» اما نظام بنا بر اعلام رسانه‌هایش تا کنون فقط یک میلیارد تومان برای این امر اختصاص داده است.

این امر به گسترش این فاجعه زیست محیطی منجر شده است.

مهدی همتی؛ مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین در فارس  نیز گفته است: «با بکارگیری توان و امکانات دولتی به تنهایی قادر به کنترل و مهار ملخ نیستیم و کشاورزان باید ردیابی و کنترل آفت را در مناطق محل سکونت خود به عهده بگیرند.»

مقایسه با کشورهای همجوار

این در حالی است که سایر کشورهای همجوار که در معرض هجوم گسترده ملخ‌ها هستند دست به اقدامات تمهیدی گسترده‌ای در این زمینه زده‌‌اند.

به عنوان نمونه پاکستان به دنبال هجوم گسترده ملخ‌ها حدود سه هفته پیش اعلام وضعیت اضطراری ملی کرد و اداره مدیریت بحران آن به حال آماده‌باش درآمد.

اما در نظام به رغم شدت و حدت این آسیب به نسبت سال قبل هیچ گونه اقدام پیشگیرانه انجام نشده است.

با این وجود اکنون در هر یک کیلومتر در ایران، ۵۰۰ میلیون ملخ دیده شده‌ است با این ابعاد جمیعت ملخ نسبت به پارسال که جمعیت میلیونی تخمین زده می‌شد امسال جمعیت این آفت میلیاردی شده‌است.

معاون  جهاد کشاورزی نظام در هرمزگان گفت جمعیت ملخ‌های مهاجم در سال جاری نسبت به سال گذشته چند برابر است. هجوم ملخ‌ها به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان پارسیان مشاهده شده است.

رییس «خانه کشاورز خوزستان» نیز در این زمینه گفت:  با «طغیان شدید ملخ در مزارع نیشکر خوزستان» «خطر گسترش به سایر مزارع» وجود دارد. «در حال حاضر شرایط در مزارع نیشکر به حالت بحران است». «اکنون مزارع نیشکر در شهرستان‌های اهواز، شوشتر، شادگان و خرمشهر با این بحران مواجه هستند و عدم رسیدگی به این موضوع می‌تواند زمینه ساز حمله ملخ‌ها به دیگر مناطق استان باشد. رشد و تکثیر ملخ‌ها می‌تواند خوزستان را با یک فاجعه عظیم روبه‌رو کند».

وی همچنین افزود «ضعف و تعلل وزارت و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در تامین هواپیمای سمپاش برای مبارزه با آفت ملخ در استان یکی از نکات قابل توجه است».

معاون «جهاد کشاورزی» بوشهر نیز اعلام کرد: «جمعیت ملخ‌هایی که امسال به این استان وارد شده را بیش از سال گذشته است . سال گذشته بجز عسلویه و کنگان سایر شهرستان‌های این استان شامل بوشهر، دشتستان،جم، دیر، دشتی، تنگستان، گناوه و دیلم به ملخ آلوده شدند اما امسال همه شهرستان‌ها بجز دیلم آلوده شده‌ است».

وی افزود: آفت ملخ «امسال علاوه بر عرصه‌های طبیعی در زمین‌های زراعی و باغی وارد شده» و «اقدامات ما باید «سه برابر سال گذشته باشد».

به نظر می‌رسد در حالی که نظام ولایت فقیه وقتی در مورد شیوع کرونا که به طور مستقیم منجر به مرگ و میر شهروندان در ایران می‌شود، اقدام به دروغ‌گویی کرد و از هرگونه اقدام پیشگرانه جلوگیری کرد نباید انتظار داشت در مورد هجوم‌ ملخ اقدام بسزائی بکند.

به عبارت دیگر یقینی است توجه به حیات انسان‌ها و محیط زیست در ایران تا زمانی که نظام ولایت فقیه بر ایران حکم می‌راند بی‌فایده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)