ورزشکاران ایرانی قربانی کرونای نظام

کرونا در ایران روزانه قربانی می‌گیرد ویروس کرونا به جامعه ورزشی ایران نیز سرایت کرده است اما نظام ولایت فقیه از هر گونه اقدام پیشگیرانه در این عرصه ممانعت می‌ورزد، امری که باعث گسترش بیشتر این فاجعه در جامعه خواهد شد.

طبق آخرین اخبار رسمی که نظام ولایت فقیه منتشر کرده است تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران ۳۳۸ نفر و آمار منجر به فوت ۳۴ نفر اعلام شده است.

هر چند طبق برآوردها، آمار حقیقی بیش از این است و نظام ولایت فقیه متهم به پنهانکاری در مورد آمار شیوع کروناست و این ویروس خطرناک کل جامعه شهروندی ایران را تهدید می‌کند.

یکی از اقشاری که در معرض آلودگی به این ویروس قرار گرفته‌اند ورزشکاران می‌باشند.

طبق آخرین اخبار، مسئول روابط عمومی باشگاه ملوان بندر انزلی اعلام کرده است «پنج بازیکن مشکوک به کرونا در این تیم وجود دارد و  برگزاری دیدارهای لیگ به قیمت جان بازیکنان تمام می‌شود. این بازیکنان ملوان را در سفر به اهواز برای دیدار مقابل استقلال این شهر همراهی نمی‌کنند. همچنین اعلام شده، ۲ بازیکن دیگر این تیم دارای «مشکلات تنفسی» هستند.»

از سوی دیگر در چند روز اخیر اخباری مبنی بر گسترش ویروس کرونا در بین بازیکنان تیم سپیدرود رشت منتشر شد.

مدیران باشگاه سپیدرود از بیماری چند بازیکن این تیم خبر داده و گفته‌اند که حال ۳ نفر از آنها وخیم است و به احتمال زیاد به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

تعدادی از بازیکنان سپیدرود پس از برگزاری مسابقه این تیم در بابل و بازگشت به رشت دچار تب و لرز، سردرد، و حالت تهوع شدند و به درمانگاه مراجعه کردند.

این سه بازیکن به دلیل شرایط نامناسب جسمانی و احتمال ابتلا به کرونا به بیمارستان رازی، که مرکز نگهداری بیماران مبتلا به کرونا است، منتقل شدند.

در حالی که سپیدرود به دلیل احتمال ابتلای سایر بازیکنان به کرونا، خواستار تعویق بازی‌های خود شده است، فدراسیون فوتبال نظام بر برگزاری منظم مسابقات تأکید دارد.

«ستاد مقابله با گسترش بیماری کرونا در ورزش»، که در فدراسیون پزشکی ورزشی زیر مجموعه وزارت ورزش نظام راه‌اندازی شده است، در آخرین ساعات روز شنبه ۳ اسفند ماه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «به منظور پیشگیری موثرتر در برابر ابتلا به ویروس کرونا» تمام رویدادهای ورزشی در ایران « به مدت ١٠ روز » لغو شده است.

اما در کمتر از سه ساعت، بامداد یکشنبه ۴ اسفند در بیانیه‌ای دیگر اعلام شد که «تمام مسابقات ورزشی همچنان در لیگ‌های مختلف ادامه دارد ولی بدون حضور تماشاگر خواهد بود.»

با این وجود خطر گسترش بیشتر کرونا، نظام ولایت فقیه کماکان به برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف ادامه می‌دهد. نظام اعلام کرده است که برخی از این مسابقات «بدون تماشاگر» برگزار خواهد شد، امری که خشم جامعه ورزشی را برانگیخته است.

جامعه ورزشی ایران، نظام را متهم می‌کنند که با عدم توقف مسابقات ورزشی، ورزشکاران را بیشتر در معرض ابتلاء به کرونا قرار می‌دهد.

این روند تصمیم‌گیری در نظام ولایت فقیه در حالی است که بیشتر کشورهایی که با بحران ویروس کرونا روبرو شده‌اند، برای مقابله با شیوع این ویروس رقابت های ورزشی را در کشور خود لغو کرده‌اند.

از جمله ایتالیا با آمار کشته کمتر از ایران براثر ویروس کرونا، تدابیر جدی در خصوص رقابت های ورزشی اتخاذ و ورزش مناطق لمباردی، ونتو و سری آ ایتالیا تعطیل کرده است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز روز ۸ اسفند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دیدارهای تیم‌های ایرانی فوتبال در هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا با حریفانشان لغو و به زمان دیگری موکول شده است. علاوه بر این، دیدار برگشت سپاهان با النصر عربستان در هفته چهارم هم لغو شد.

لیگ فوتبال دو کشور چین و کره جنوبی هم هنوز آغاز نشده است و تاریخی برای شروع این رقابت ها تا کنترل ویروس کرونا اعلام نشده است. کشور ژاپن و کویت هم ادامه مسابقات خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

اما در ایران و به رغم اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده «سرعت شیوع کرونا در ایران نگران کننده است.» معاون وزیر ورزش نظام درباره توقف مسابقات ورزشی می‌گوید «تابع نظرات مسئولین در حوزه‌های بهداشت و درمان و امنیتی هستیم.»

از سوی دیگر در حالی برگزاری رقابتهای لیگ برتر فوتبال ایران با موج اعتراضی از سوی برخی ورزشکاران و مربیان همراه شده است که اخیرا «رییس فدراسیون پزشکی ورزشی» به عنوان «سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در ورزش» اعلام کرد که «مسابقات به ویژه مسابقات فوتبال مسأله‌ای نیست که به زودی بتوانیم تعطیل کنیم! در خصوص بقیه رشته ها با توجه به نظر فدراسیون ها و شرایطی که دارند، تصمیمات به مرور گرفته می شود.»

لیگ برتر هندبال، لیگ برتر فوتسال، لیگ برتر بسکتبال بانوان، لیگ برتر فوتسال بانوان، لیگ برتر فوتبال بانوان و جام حذفی تنیس از دیگر رقابت‌هایی هستند که هنوز تصمیمی برای تعطیلی آن ها اتخاذ نشده است و طبق برنامه زمان‌بندی قبلی باید برگزار شوند.

مانند تمامی عرصه‌‌های دیگر ولایت فقیه نشان داده است آنچه برایش اهمیت ندارد جان و سلامتی ورزشکاران ایران است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)