عبدالعزیز المحمداوی جانشین ابومهدی مهندس در حشد‌الشعبی عراق کیست؟

در روز ۱۳ دی ۹۸ ابومهدی مهندس به همراه قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد توسط حمله پهبادی آمریکا کشته شد. حال با گذشت نزدیک به ۵۰ روز از مرگ ابومهدی مهندس، عبدالعزیز المحمداوی معروف به «ابوفدک» به عنوان جانشین وی در معاون حشد‌الشعبی برگزیده شده است. عبدالعزیز المحمداوی کیست؟

حشدالشعبی یا به عبارت دقیق‌تر «الحشد الشعبی» یا «بسیج مردمی»؛ بخشی از نیروهای نیابتی مسلح نظام ولایت فقیه مسلح در عراق هستند که در سال ۲۰۱۴ تشکیل شد.

عقیل الحسینی رئیس «شورای بسیج» عراق آن را ادامه بسیج ایران توصیف کرده و گفته ‌بود که «بسیج عراق» با تجربه «بسیج» نظام ولایت فقیه تشکیل شده ‌است.

نوری مالکی نخست‌وزیر پیشین عراق نیز در مرداد ۹۴ اعلام کرد: «ما در ساختار بسیج عراق از بسیج ایران الگو گرفتیم.»

این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه‌های مسلح شیعه هستند. بسیاری از این گروه‌ها قبلاً مستقلا به‌ نیابت از نظام ولایت فقیه در عراق علیه نیروهای ائتلاف فعالیت‌های تروریستی انجام می‌داده‌اند.

فالح فیاض مشاور امنیت ملی نوری مالکی نخست‌وزیر پیشین عراق رئیس این نیروست و تا پیش از ۱۳ دی ۹۸، ابومهدی مهندس معاون آن و فرمانده میدانی این نیرو بود.

ابومهدی مهندس توسط آمریکا در فهرست تروریست‌های خطرناک جهان قرار داده شده بود و سرانجام در ۱۳ دی ۹۸ به همراه قاسم سلیمانی در حمله آمریکا در عراق کشته شد.

حشدالشعبی از سوی عفو بین‌الملل به دست داشتن در کشتار غیرنظامیان متهم شده ‌است.

حال بعد از گذشت نزدیک به ۵۰ روز بعد از کشته‌شدن ابومهدی مهندس، عبدالعزیز المحمداوی معروف به «ابوفدک» به عنوان جانشین وی در معاون حشد‌الشعبی برگزیده شده است.

عبدالعزیز المحمداوی کیست؟

عبدالعزیز المحمداوی معروف به «ابوفدک» که به او «الخال» (دایی) نیز گفته می‌شود، روابط دیرینه‌ای با قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه نظام ولایت فقیه داشته است.

وی از سال ۱۳۶۱ همکاری سازمانی با سازمان تروریستی بدر عراق به ریاست هادی العامری داشته و به عنوان دستیار العامری مأموریت‌های اطلاعاتی را برای این سازمان و به نفع نظام ولایت فقیه در جنگ ایران و عراق انجام داده است.

المحمداوی همچنین به عنوان نیروی اطلاعاتی سازمان بدر در اقلیم کردستان فعالیت می‌کرده است.

پس از آنکه در سال ۲۰۰۳ عراق توسط نیروهای ائتلاف اشغال شد، المحمداوی در سال ۲۰۰۴ از تحویل سلاح‌هایی که در جریان این جنگ به دست آورده بود سرباز زد و به قصد انجام عملیات تروریستی به نیابت از نظام ولایت فقیه و علیه نیروهای ائتلاف، گروه‌های ویژه‌ای را با حمایت مالی سازمان بدر تشکیل داد.

المحمداوی که کنار گذاشتن سلاح را نپذیرفته بود، اقدام به تشکیل گروه شبه نظامی «گردان‌های حزب الله عراق» کرده که به طور مستقیم از شخص العامری حقوق و پشتیبانی دریافت می‌کند.

ابوفدک سپس توسط نیروهای ائتلاف دستگیر و زندانی می‌شود، اما نیروهای ائتلاف به هویت اصلی او پی نمی‌برند. وی هنگامی که در یکی از زندان‌های نیروهای آمریکایی در دوره جنگ ائتلاف با عراق زندانی بوده، به «الخال» نیز مشهور گشته است.

وی که از فرماندهان اصلی گردان‌های حزب الله عراق و یکی از مهم‌ترین فرماندهان حشد الشعبی است پیش از تغییر نظام سابق عراق در سال ۱۳۸۲، نیز از جمله فرماندهان داخل کشور بوده است.

المحمداوی در سال ۱۳۷۳ به دلیل اقدامات تروریستی علیه نظام سابق عراق، مجبور به ترک عراق شده و به ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه پناه می‌برد و از آنجا فعالیت‌‌های تروریستی‌اش را پی می‌گیرد.

ابوفدک پس از جنگ ائتلاف علیه نظام سابق عراق، از طریق تشکیل گردان‌های حزب الله در عراق با پشتیبانی و تشویق «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان و ابومهدی المهندس، دارای ارتباط مستحکمی با نیروی قدس سپاه و نظام ولایت فقیه و شخص قاسم سلیمانی بوده است.

المحمداوی تشکیل گردان‌های حزب الله عراق را با همکاری عماد مغنیه؛ دیگر مهره تروریستی نظام ولایت فقیه و از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان که در سوریه کشته شد و قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس؛ به عنوان گروه‌های ویژه برای انجام اقدامات تروریستی منسجم علیه نیروهای ائتلاف و در راس آن آمریکای‌ تشکیل داد.

به دنبال آن المحمداوی از سال ۲۰۰۶ همکاری‌های خود با ابومهدی مهندس را گسترش داده و گروه‌های تحت کنترل او مستمرا با دفتر قاسم سلیمانی در ارتباط بودند.

الحره به تازگی فاش کرده است هادی العامری ، رهبر سازمان بدر، «الخال» را در لیست نامزدها برای جانشینی مهندس قرار داده است.

نقش المحمداوی در گروگانگیری اتباع و شکارچیان قطری در عراق

۲۶ صیاد قطری از جمله شماری از خاندان امیر قطر در ۲۵ آذر ۹۴ در جریان شکار در جنوب عراق توسط گردان‌های حزب‌الله عراق به فرماندهی المحمداوی ربوده شدند.

المحمداوی در قالب یکی مقامات ارشد تیپ‌های حزب‌الله عراق، پس از افشاء‌شدن پرونده وی مبنی بر اقدام به رشوه‌گیری ۵۰۰ میلیون دلاری از قطر، برای آزادی این گروگانها، از این سازمان خارج شد.

از این گروگان‌ها برای فشار به قطر استفاده شد. گروه‌های نیابتی نظام ولایت فقیه که المحمداوی آنها را فرماندهی می‌‌کرد از قطر خواستند که از گروه‌های تحت حمایت خود که در سوریه با ارتش بشار اسد؛ متحد خامنه‌ای و سلیمانی در جنگ بودند بخواهد که از جنگ با اسد دست کشیده و اراضی تحت اشغال خود را به اسد تحویل دهند.

در این هنگام قاسم سلیمانی وارد میدان می‌شود و این معامله در مورد سوریه انجام می‌شود. اما متعاقب آن المحمداوی خواهان ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار، برای ‌آزادی گروگان‌ها می‌شود.

در جریان تحویل گروگان‌ها و تحویل‌دهی ۵۰۰ میلیارد دلار در فرودگاه بغداد معلوم می‌شود این المحمداوی بوده است که اقدام به گرفتن باج از امیر قطر کرده است.

متعاقب این رسوایی وی از گردان‌های حزب‌الله عراق اخراج می‌شود. اما در جریان تظاهرات اخیر مردم عراق و به منظور سرکوب قیام‌کنندگان و به دستور مستقیم قاسم سلیمانی، المحمداوی، مجددا به گردان‌های حزب‌الله عراق باز می‌گردد و در نهایت بعد از مرگ سلیمانی و ابومهدی مهندس به جایگزینی المهندس منصوب می‌شود.

امری که الاخباریه فاش ساخته است تصمیم‌گیری آن در تهران اتخاذ شده است.

نقش المحمداوی در حمله به سفارت آمریکا در بغداد

پس از حمله نیروهای حشدالشعبی به سفارت آمریکا در بغداد، که متعاقب آن آمریکا، قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس را کشت، تصاویری از شعارها بر روی دیوار ساختمان سفارت آمریکا نوشته شده بود، از جمله شعار «الخال از اینجا گذشت» بر روی یکی از دیوارهای سفارتخانه، که نشان می‌داد که المحمداوی بر این عملیات نظارت دارد.

نقش وی در سرکوب قیام مردم عراق

العربیه به تازگی فاش کرده است «ابو فدک اولین کسی است که در شبه نظامیان تیپ‌های حزب الله در عراق حضور داشته است، زیرا وی در نزدیکی سلیمانی، در هر آنچه که مربوط به پرونده‌ها و وقایع عراق است، قرار داشته است.»

الاخباریه نیز در این باره نوشت «همچنین از برخی منابع در حشدالشعبی نقل شده که ابوفدک ملقب به الخال، مسئول گردان‌های حزب‌الله بوده با این حال پس از بروز اختلاف در رابطه با پرونده دریافت رشوه برای آزادی شکارچیان قطری ربوده‌شده در خاک عراق، از حزب‌الله خارج شده اما در جریان تظاهرات اخیر در این کشور، بار دیگر به این گروه بازگشت.»

الاخباریه همچنین نوشت «وی از طریق رای‌گیری در تهران و پس از انصراف البصری، به عنوان جانشین المهندس انتخاب شده و این یک اقدام تحریک‌آمیز در قبال جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» و آمریکا به شمار می‌آید.»

المحمداوی هم اکنون یکی از مهم‌ترین افراد تحت پیگرد آمریکایی به حساب می‌آید.

در تصویری که به تازگی منتشر شده است نظان داده می‌شود که قاسم سلیمانی تروریست شماره یک خامنه‌ای در هنگام خواندن نماز پشت سر المحمداوی قرار دارد و نماز می‌خواند این امر در روال مرسوم مذهبی ولایت فقیه، ارادت خاص سلیمانی به المحمداوی را نشان می‌دهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)