خروج سامسونگ و ال‌جی از بازار ایران و آشفته‌بازار اقتصاد نظام

شرکت‌های ال جی و سامسونگ متعلق به کره جنوبی که در بازار لوازم خانگی فعال هستند، در پی تحریم‌های آمریکا به کار خود در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه پایان دادند. خروج این دو شرکت در پی آشفتگی اقتصادی و تولیدی نظام ولایت فقیه، ضربه بزرگی به نظام وارد خواهد کرد.

در پی وضع تحریم‌های آمریکا علیه نظام، بسیاری از شرکت‌های خارجی به دلیل بیم از قرار گرفتن در لیست تحریم‌های ثانویه آمریکا از کار با نظام ولایت فقیه انصراف دادند. با این حال دو شرکت ال جی و سامسونگ از معدود شرکت‌هایی بودند که همچنان به کار با نظام ادامه می‌دادند.

شرایط امروز نظام ولایت فقیه به صورتی است که هیچ برندی نمی‌تواند سرویس‌های معمولی که به سایر کشورهای جهان ارائه می‌کند را به نظام بدهد.

خروج سامسونگ

روز دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۸ اعلام شد به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه نظام، شرکت سامسونگ مانند سایر تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان تلفن همراه به مصرف‌کنندگان خود اعلام کرده در تاریخ ۶ اسفند دیگر برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های پولی خود را نمی‌تواند در اختیار نظام قرار دهد.

سامسونگ تا پیش از این اجازه می‌داد تا مشتریان از پلی‌استور به صورت ریالی خریداری کنند در صورتی که سایر برندها این امکان را نداشتند و باید حتماً به صورت دلار یا یورو پرداخت صورت می‌گرفت. اکنون نیز علت اصلی به دلیل عدم امکان جابه‌جایی پول و تحریم‌های بانکی است زیرا بانک‌های نظام نمی‌توانند پولی را انتقال دهند.

شایان ذکر است سامسونگ تا پیش از پایان همکاری‌اش با نظام، بیش از ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی ایران را در اختیار داشت.

خروج ال‌جی

در ادامه خروج و قطع همکاری شرکت‌های کره‌ای با نظام، شرکت ال جی نیز در روز ۲۵ بهمن ۹۸ بازار لوازم خانگی ایران را ترک کرد.

بایکوت نظام توسط کره جنوبی

روند قطع همکاری‌های شرکت‌های کره تنها محدود به عرصه لوازم خا نگی نمی‌شود. پیش از این کره جنوبی که یکی از خریداران بزرگ نفت نظام بود، تابستان سال جاری واردات نفت خود از نظام را قطع کرده و نفت کشورهای دیگر را جایگزین کرد.

واکنش نظام به خروج این دو شرکت کره‌ای

اما واکنش نظام به این خروج این دو شرکت که قسمت عمده بازار لوازم خانگی ایران را در اختیار دارند مانند همیشه ناله و فغان بود.

سید عباس موسوی؛ سخنگوی وزیر امور خارجه نظام اعلام کرد: «… برخی شرکت‌های خارجی که در سالها و ماه‌های اخیر صرفا با پذیرش قلدری آمریکا، ایران را ترک کرده‌اند بدانند بازگشت به بازار ایران بسیار سخت خواهد بود…»

علیرضا موسوی‌مجد؛ رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری نظام اعلام کرد «محصولات جایگزین سامسونگ با برند سام وارد بازار می‌شود.»

موسوی‌ مجد، افزود چند شرکت ایرانی با استفاده از زیرساخت‌هایی که قبلا از کره‌ جنوبی وارد شده‌اند، از سال آینده قصد تولید لوازمی چون تلویزیون، مونیتور، لباسشویی و یخچال را دارند تا بتوانند خلاء بازار را پر کنند.

وی همچنین از تغییر نام محصولات این شرکت ال‌جی به جی‌پلاس و تغییر تابلوهای آن خبر داد.

مرتضی میری، رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی نظام نیز، از «حرکت ناجوانمردانه کره‌ای‌ها و تحویل ندادن جنس و مواد اولیه به شرکت‌های ایرانی» ناله سر داد.

بلوف تولید داخلی

اظهارات موسوی مجد پیرامون جایگزینی سامسونگ و ال‌جی با برند داخلی در حالی ایراد می‌گردد که عمده شرکت‌های داخلی فعال در صحنه تولید لوازم خانگی در سال‌های اخیر بر اثر بی‌کفایتی سران نظام ولایت فقیه ورشکست شده و به تعطیلی کشیده شده‌اند.

در دو دهه‌ی اخیر دو شرکت کره‌ای به‌راحتی اکثر بازار لوازم خانگی ایران را تسخیر کردند و به‌تدریج تولیدکنندگان داخلی را کنار زدند؛ اما با ادامه ماجراجویی‌های هسته‌ای، موشکی و تروریسم نظام و متعاقب آن فشار جامعه بین‌المللی، هر دو شرکت ال‌جی و سامسونگ، به نظام پشت‌ پا زده و از ایران خارج شدند.

سال گذشته پس از افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار، محمدعلی اسفنانی؛ «مدیر کل تعزیرات» تهران، از عدم توان شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی داخلی برای تامین نیاز بازار ایران خبر داد.

وی افزود: «در شرایطی که واردات لوازم خانگی محدود شده است متاسفانه نه تنها با افزایش تولید کالای داخلی مواجه نشدیم بلکه افزایش قیمت‌ها در بازار رقم خورد».

همچنین طبق آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت نظام منتشر کرده است در مقایسه با ۹ ماهه پارسال تولید انواع تلویزیون در داخل کشور با افت ۹ درصدی همراه شده و به ۵۱۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید.

حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپل استور و گوگل

دو سال پیش از این نیز، پس از حذف تعدادی از اپلیکیشن‌های ایرانی از اپل استور، گوگل هم اقدام به حذف برخی اپلیکیشن‌های ایرانی از جمله اسنپ کرد.

شرکت اپل دلیل این اقدام را تحریم‌های آمریکا علیه نظام عنوان کرده بود.

ورشکستگی سیاسی و اقتصادی نظام

لازم به ذکر است که تا کنون ۷۵ درصد بازار لوازم‌ خانگی کشور در دست ۱۰ برند اصلی خارجی بود.

حدود ۶۰۰ کارخانه داخلی نیز که حداقل  ۳۰ کارخانه از برندهای بزرگ داخلی هستند، سهم ۲۵ درصدی از بازار لوازم‌ خانگی کشور را در دست دارند. به‌عبارت دیگر، از ۳۰ هزار میلیارد تومان بازار لوازم‌ خانگی کشور، ۲۳هزار میلیارد تومان آن در دست ۱۰برند خارجی و هفت هزار میلیارد تومان آن در دست ۶۰۰ کارخانه داخلی است.

حال با وجود اینکه اقتصاد نظام ولایت فقیه تا آنجا از هم پاشیده است که نظام برای جبران کسری بودجه سال ۹۹ مجبور به گرانی ۳ برابر بنزین می‌شود و متعاقب آن، قیام مردمی را با کشتن ۱۵۰۰ نفر در ۲ روز، به خاک و خون می‌کشد چگونه می‌تواند خلاء این شرکت‌های خارجی را  با  محصولات داخلی پر کند؟

با کدام تولید؟ با کدام سرمایه؟ با کدام کیفیت؟ و هزاران سوال دیگر.

واقعیت این است که تولید داخلی در سال‌های گذشته نابودی را تجربه کردند و به ورشکستگی کامل رسیدند و دیگر رمقی برای نظام ولایت در این پهنه نمانده است. امری که به اعلام ورشکستگی سیاسی حکومت ولایت فقیه منجر خواهد شد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)