آلودگی هوا عامل مرگ زودرس سالانه ۳۰ هزار نفر ایران

سالانه نزدیک به ۳۰ هزار نفر به خاطر آلودگی هوا زودتر فوت می‌کنند و بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار صرف هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از آلودگی هوا در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه می‌شود.

آلودگی هوا

در سالیان اخیر یکی از مشکلات کلان‌شهرها در ایران بحث آلودگی هوا بوده است به طوری که آلودگی هوا به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر سرطان‌ها و بیماری‌های منجر به مرگ و میر، در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه مطرح می‌شود.

وزارت بهداشت نظام ولایت فقیه به تازگی اعلام کرده است که سالانه نزدیک به ۳۰ هزار نفر به خاطر آلودگی هوا زودتر فوت می‌کنند.

ملک‌زاده؛ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نظام ولایت درباره وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور می‌گوید: «آلودگی هوا باعث می‌شود آدمی که در معرض سرطان است، زودتر سرطان بگیرد یا کسی که مشکل قلبی دارد زودتر سکته قلبی کند. برآورد ما این است که فقط به خاطر عامل آلودگی هوا در کل کشور، سالانه حدود ۳۰ هزار نفر زودتر فوت می‌کنند.»

ملک‌زاده می‌افزاید: «آلودگی هوا در هفت شهر بزرگ ایران (حتی در خانه) هست اما همه بیماری را ایجاد نمی‌کند بلکه باعث این می‌شود که آدم‌ها زودتر بمیرند.»

۳۸ میلیون نفر از جمعیت کل کشور در معرض آلودگی هوا

ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون مهم‌ترین و در عین حال نگران کننده‌ترین آلاینده‌های هوا به شمار می‌روند،‌ ریزگردها و همچنین این آلاینده‌های هوا ۳۸ میلیون نفر از جمعیت کل کشور را در معرض درجاتی از آلودگی هوا قرار می‌دهند.

آلودگی هوا رتبه پنجم در میان عوامل موثر در مرگ و میر

معضل آلودگی هوا که رتبه پنجم را میان عوامل موثر در مرگ و میر به خود اختصاص داده، سالانه بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی کشور را صرف عوارض ناشی از این معضل می‌کند.

غلظت آلاینده‌های هوا در ایران ۳.۳ برابر حد مجاز جهانی

غلظت آلاینده‌های هوا از سال ۹۶ افزایش چشمگیری در کشور داشته و هم اکنون این آلودگی در ایران ۳.۳ برابر حد مجاز جهانی است.

تناقض در اعلام آمار

البته آماری که درباره تاثیر آلودگی هوا بر روی مرگ و میر انسان‌‌ها منتشر می‌شود محدود به سخنان ملک‌زاده؛ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نظام و همین میزان آمار نمی‌شود، هر چند تجربه نشان داده است در مورد معضلات و مشکلاتی که در کشور وجود دارد، نظام هیچ گاه آمار روشن و دقیقی اعلام نمی‌کند.

۳۰ هزار یا ۳۳ هزار؟

پیش از اظهارات ملک‌زاده در روز ۲۳ بهمن، علیرضا رییسی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت، نظام نیز در ۱۲ آذر سال جاری از تاثیر آلودگی هوا بر بیش از ۳۳ هزار مرگ سالانه در کشور خبر داده بود.

میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال ۹۷

در حالی که طبق آماری که رئیسی ارائه داده؛ میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا فقط در تهران در سال ۹۷، بالغ بر ۳ هزار نفر بود که شامل بیماران مزمن تنفسی ۸۵ نفر، سرطان ریه ۹۶ نفر، بیماران قلبی ۱۰۵۸ نفر و سکته های مغزی ۵۲۶ نفر بودند، اما پیش از آن، آرش میلانی عضو شورای شهر تهران، در ۲ تیر ۹۸ از «مرگ سالانه ۴ تا ۵ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در پایتخت» خبر داده بود.

در اینجا نیز مانند همه موضوعات، آمار ارائه شده از سوی عوامل و ارگان‌های نظام ولایت فقیه، با هم در تناقضند. این تناقض بیش از هر چیز نشان‌دهنده پنهانکاری و اهمال در زمینه مبارزه با آلودگی هوا است.

هزینه‌های مالی آلودگی هوا بر کشور

در مورد هزینه‌های تحمیلی بر کشور نیز، همین تناقض و اختلاف در اظهار نظرهای عوامل حکومت با ارقامی که از سوی سازمان‌های بین‌المللی ارائه می‌شود، وجود دارد.

عباس شاهسونی؛ «رئیس اداره سلامت هوای وزارت بهداشت» نظام در سوم دی ماه سال جاری درباره میزان بودجه‌ای که معضل آلودگی هوا بر کشور تحمیل می‌کند، گفت: «فقط مرگ‌های زودرس بر اثر آلودگی هوا سالانه ۵.۷ میلیارد دلار به کشور خسارت می‌زند»

اما بر طبق آنچه سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این رقم خیلی بیشتر از ارقامی است که نظام ولایت فقیه اعلام می‌کند.

طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی این هزینه در ایران بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار و برابر با ۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی است که شامل هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تحمیلی ناشی از آلودگی هوا است.

آنچه ناگفته پیداست این است که در نظام ولایت فقیه نه تصمیم، نه توان و نه هدفی برای حل مشکل آلودگی هوا وجود ندارد. امری که روزانه از مردم ایران قربانی می‌گیرد.

کارنامه ۴۱ ساله نظام بیش از هر سخن دیگری مصداق این سخن است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)