فساد در هلال احمر نظام ولایت فقیه

در یک ماه اخیر شاهد دستگیری برخی عناصر نظام در هلال احمر حکومت بوده‌ایم. اگر چه این دستگیری‌‌ها در حاشیه جنگ‌های جناحی حکومت صورت می‌پذیرد نباید از این امر غافل بود که فساد در هلال احمر، ارگانی که کمک‌رسانی به مردم در بحران‌ها وظیفه اصلی این سازمان است، در چند سال اخیر مردمان مناطق بحران‌زده مانند سیل‌زده و زلزله‌زده را به خاک سیاه نشانده است.

۱۲ آذر ۹۸ بود که رسانه‌ای جناح تندرو نظام از بازداشت علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر نظام ولایت فقیه خبر دادند. این بازداشت توسط اطلاعات سپاه در حالی صورت گرفت که پیوندی عازم ژنو بود. دستگیری توسط اطلاعات سپاه حاکی از جنگ جناحی میان جناح‌های حکومت ولایت فقیه داشت. به خصوص وقتی که مشخص شد علی‌اصغر پیوندی «پسرعمه» روحانی رئیس‌جمهور ولایت فقیه است.

در چارچوب جنگ قدرت در سطوح بالای نظام ایران، پیوندی اولین مهره نزدیک به حسن روحانی نیست که توسط سپاه بازداشت می‌شود. پیش از این حسین فریدون، برادر و دست راست روحانی نیز بازداشت و به دلیل فساد مالی و اخذ رشوه به ۵ سال حبس قطعی و رد مال به مبلغ ۳۱ میلیارد تومان محکوم شد.

پیش از دستگیری پیوندی در همان روز سه‌شنبه ۱۲ آذر، وی از سمت خود استعفاء داده بود و قصد خروج از کشور را داشت. پیوندی چند روز پیش از استعفاء از ریاست جمعیت هلال احمر، از ریاست سازمان نظام پزشکی تهران نیز کناره‌گیری کرده بود. پیوندی پیش از این، ریاست دانشگاه بهشتی تهران و سازمان نظام پزشکی تهران را نیز بر عهده داشته است.

سابقه امر

ماجرای فساد در هلال احمر زمانی به بیرون درز کرد و بهانه جنگ جناحی بین جناح‌های نظام شد که محمود محمدی‌‌نسب، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، ۱۸ آذر ۹۷ توسط علی‌اصغر پیوندی برکنار شد.

پس از آن برخی از مدیران ارشد هلال احمر دسته‌جمعی استعفای دادند. روابط عمومی هلال احمر اعلام کرد «ارتقای سازمانی دلیل برکناری و انتصابات جدید بوده است». اما به زودی دم خروس فساد از هلال احمر بیرون زد.

محمود محمدی‌‌نسب، دبیرکل اخراج‌شده جمعیت هلال‌احمر بعد از برکناری خود پرده‌ها را کنار زد.

«به تصویب نرسیدن تراز مالی سالانه هلال احمر برای نخستین‌بار در تاریخ هلال احمر،

اعطای وکالت برای واگذاری بیمارستان ایرانیان دبی، با قیمت چندهزار میلیارد تومان از سوی پیوندی،

اختلاف قیمت حدوداً ٨.۵ میلیون یورویی در قیمت خرید خط تولید هالوفایبر،

وجود شخصی خارج از هلال احمر  که در پروژه‌های متنوع، از جمله خرید خط تولید هالوفایبر، خرید واکسن، مشارکت در پروژه ساختمانی ازگل و … دخالت می‌کند،

پرداخت بیش از ٩٠ هزار یورو به یکی از مشاوران برای ثبت یک شرکت در اروپا توسط هلال احمر

فساد مدیرعامل یکی از سازمان‌های اقتصادی هلال احمر با یکی از اعضای هیأت مدیره آن سازمان و رئیس یکی از کارخانه‌های تابعه‌اش و شراکت قبلی که پس از ورود به هلال احمر، سهام‌شان را به نام منسوبین خود کنند

سفر غیررسمی یکی از مسئولین ارشد هلال احمر به امارات و تغییر رئیس بیمارستان ایرانیان دبی ١۵ روز پس از آن» از جمله موارد فساد در هلال احمر قید شد.

همچنین اعلام شد در بودجه ۵٠٠٠ میلیارد تومانی هلال احمر در سال ٩٧، حدود ٣٠٠٠ میلیارد تومان آن مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری، سازمان تدارکات و بیمارستان ایرانیان دبی است که از نحوه مصرف آن هیچ سندی منتشر نشده است.

همچنین در جنگ جناحی مشرق از جناح خامنه‌ای فاش کرد «هلال احمر در زمینه واردات خودرو امتیازات ویژه‌ای گرفته است»

مشرق همچنین از ساخت بیمارستانی در کشور عمان توسط بیمارستان ایرانیان دبی که خود متعلق به هلال احمر است و فساد ۱۴میلیون دلاری در آن پرده برداشت.

پیوندی پیش از این نیز چند بار به دادسرای جرائم اقتصادی درباره پرونده فساد مالی سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر احضار شده بود. این سازمان متهم است برای بیماری سالک، داروی جعلی وارد کرده و این امر سبب مرگ دو نفر شده است.

شهریور۹۸ غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قضائیه نظام، با تأیید خبر بازداشت رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر گفت: «به لحاظ برخی تخلفات در واردات دارو با ارز دولتی و گران‌نمایی دارو و فروش برخی داروها با نرخ آزاد در بازار پرونده‌ای تشکیل شد و اخیرا افرادی بازداشت شده‌اند».

پیوندی سرانجام در روز ۱۱ آبان ۹۸ بازداشت و البته پس از چند ساعت با تودیع وثیقه ۳ میلیاردی آزاد شد.

همچنین اخباری مبنی اختلاس ۱.۵ میلیارد تومانی متوجه پیوندی در دوره ریاست او در دانشگاه بهشتی در ۱۰ سال پیش وجود دارد.

محمود صادقی عضو مجلس حکومت درباره ابقای پیوندی بعد از احراز فساد در هلال احمر گفته بود: «مجلس، بازرسی ریاست جمهوری، سازمان بازرسی کل کشور، شورای عالی هلال احمر به این موضوع رسیدگی کرده و برای همه مشخص شده که آقای رئیس آلوده فساد است، ولی آقای روحانی او را نگه داشته است.»

بودجه‌ای نیز که حسن روحانی برای هلال احمر؛ جمعیت تحت ریاست پسرعمه‌اش برای سال ۹۸، پیشنهاد داده بود ۱۰ برابر نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته است.

در ادامه سریال فساد در هلال احمر نظام ولایت فحقیه و در تازه‌ترین خبر، مرکز اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر در روز ۱۷ دی ۹۸ اعلام کرد ۲ مقام دیگر از هلال احمر شامل «معاون حقوقی و امور مجلس و مدیر کل دفتر برنامه و بودجه بازداشت شدند‌ و درباره دلیل بازداشت آنها اطلاع دقیقی ندارد.»

عبدالرسول وصال، مدیر‌مسئول سابق روزنامه شهروند، در گفتگویی با شرق از  شبکه سایه در هلال احمر خبر داده که مافیای «دارو و ساختمان‌سازی» را در این نهاد پیش می‌برند و در کار آن اخلال می‌کنند.

با این اوصاف وضعیت کمک‌رسانی به فاجعه‌دیدگان در بلایای طبیعی در ایران مشخص است. همچنین در سالهای اخیر استفاده از امکانات هلال احمر توسط سپاه برای عملیات تروریستی در سایر کشورها بارها افشا شده است.

جنگ قدرت در نظام ولایت فقیه در کنار جنگ غارت و فساد روزانه ادامه دارد. اعتبار هلال احمر که یک نهاد مردمی است عملا توسط دولت تامین می‌شود. بخش عمده‌ای از اموالی که در اختیار هلال احمر است، پولی است که مردم می‌دهند تا به دست سیل‌زده‌ها و زلزلزه‌زده‌ها و آسیب‌دیده‌ها برسد. اما جناح‌های حکومت بنا به فراخور قدرتی که در اختیار می‌گیرند به دزدی از اموال مردم ایران در هلال احمر و تسویه‌حساب جناحی می‌پردازند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)