اسماعیل قاآنی کیست؟

بامداد روز ۱۳ دی ۹۸، قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان نیروهای حشدالعبی در عراق به طرز فجیعی کشته شدند. خامنه‌ای بلافاصله اسماعیل قاآنی را به عنوان جانشین قاسم سلیمانی منصوب کرد. نام قاسم سلیمانی در سال‌های اخیر با قتل، کشتار و ترور در کشورهای خاورمیانه همراه بوده است. این سیاست همواره توسط نظام ولایت فقیه همواره در کشورهای منطقه دنبال شده است. حال این امر بر عهده اسماعیل قاآنی گذاشته شده است. اسماعیل قاآنی کیست و سوابق او چیست؟

پاسدار اسماعیل قائنی (قاآنی) اکبرنژاد  متولد ۱۳۳۶ در شهر بجنورد، واقع در شمال استان خراسان شمالی، است.

وی در هنگام پیروزی انقلاب ضدسلطنتی ۲۰ ساله بوده و اواخر سال ۵۸ به عضویت سپاه بجنورد درآمده و اوایل سال ۵۹ به تهران رفته است.

اسماعیل قآنی، با شروع درگیری‌های کردستان، در اواسط سال ۵۹ برای سرکوب مردم کردستان  به این منطقه اعزام می‌شود و در سرکوب مردم کردستان نقش فعالی داشته است.

در ادامه او در جنگ با عراق شرکت می‌‌کند و طی این جنگ مجروح می‌شود. ادامه فعالیت‌های قاآنی در سپاه به بعد از سال ۶۱ باز می‌گردد. وی از این زمان تا سال ۱۳۶۶ فرمانده تیپ امام رضا بوده است.

قاآنی در عملیات فاجعه‌آمیز نظام در بیت‌المقدس هفت در تیر ۱۳۶۷، که باعث شکست کامل نیروهای نظام در شبه جزیره‌ی مجنون شد نیز شرکت داشت و پس از آن، به فرماندهی لشکر ۵ نصر خراسان گمارده شد.

بعد از اتمام جنگ، قاآنی مدتی فرمانده اطلاعات محور کردستان، ر‌ئیس اداره اطلاعات ستاد مشترک سپاه و فرمانده نیروی هوایی سپاه و مدتی نیز معاون اطلاعات ستاد مشترک سپاه بوده است.

در اواسط سال ۶۸، قاآنی به عنوان فرمانده سپاه انصار منصوب شد که مسئول امور افغانستان و پاکستان بوده و در این سمت عملیات‌های ویژه سپاه در افغانستان را سازماندهی و فرماندهی کرده است.

پاسدار قاآنی در سال ۱۳۷۰ در سرکوب قیام مردم مشهد نقش مهمی بر عهده داشت.

قاآنی در دوره‌ی تشدید درگیری‌های نظام و طالبان بین سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۹ به قائم مقام فرماندهی سپاه قدس منصوب شد. وی از سال ۷۶ که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شد جانشین قاسم سلیمانی شد.

در جریان قیام دانشجویان در تیرماه ۷۸، قاآنی یکی از ۲۴ نفری بود که طی نامه‌ای به محمد خاتمی، خواستار سرکوب شدید دانشجویان شدند.

فعالیت‌های تروریستی اسماعیل قاآنی

پاسدار قاآنی در زمره فرماندهان اصلی سپاه به شمار می رود که در ۴۰ سال گذشته همواره بیشترین نقش را در سرکوب مردم ایران و کشتار در سوریه و عراق و یمن و دیگر کشورهای منطقه داشته است.   

وی در تمامی فعالیت‌های سپاه قدس دخالت داشته و از این رو، به صورت وسیعی به قاچاق اسلحه و پول برای عوامل تروریستی نظام، منجمله عوامل تروریستی مستقر در افغانستان، حزب الله لبنان و … می‌پردازد.

اسماعیل قآنی در جریان قاچاق اسلحه برای تروریست‌های گامبیایی، که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۰ پرده از آن برداشته شد دست داشته است.

فعالیت‌های تروریستی اسماعیل قاآنی در سوریه

قاآنی نقش فعالی در دخالتهای نظام در سوریه و شرکت در کشتار مردم این کشور ایفا نمود.

وی در مصاحبه خود با ایسنا در اردیبهشت‌ سال ۹۱، اعتراف کرد که «نظام به حکومت سوریه در سرکوب شورشیان کمک می‌کند.»

در تاریخ ۷ مهر ۱۳۹۴ طبق خبر ویژه خبرگزاری فارس مشخص می‌شود که قاآنی در این زمان فرمانده هماهنگ‌کننده عملیات شام در سوریه بوده است.

بعد از کشته شدن پاسدار حسین همدانی در ۱۶ مهر ۹۴ پاسدار قاآنی، فرماندهی سپاه در جنگ حلب را به عهده گرفت.

فعالیت‌های تروریستی اسماعیل قاآنی در عراق

قاآنی یکی از دست اندرکاران صدور جنگ افروزی و تروریسم به عراق نیز بوده است. 

از فروردین ۹۳ قاآنی به منظور نظارت بر آموزش و سازماندهی شبه نظامیان بطور منظم به عراق سفر کرده است.  پس از شروع جنگ از سوی مالکی علیه مردم الانبار، پاسدار قاآنی در هیأت چهارنفره نیروی قدس در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۹۳ به عراق رفته است. 

فرماندهان نیروی قدس با فرماندهان ارتش و پلیس مالکی «یک اتاق عملیات مشترک در الانبار راه اندازی» کردند.

ایرج مسجدی و شمار دیگری از فرماندهان نیروی قدس در عراق مستقر شدند و «پاسدار قاآنی، نیز برای نظارت بر وضعیت به طور دوره‌یی به عراق سفر می‌کرد».

فعالیت‌های تروریستی اسماعیل قاآنی در یمن

اسماعیل قاآنی همچنین در فعالیت‌های تروریستی نظام در یمن علیه دولت قانونی این کشور مشارکت فعال داشته است.

اسماعیل قاآنی در مصاحبه‌ای با تلویزیون حکومت در ۲ خرداد ۹۳ اعلام کرد «شبه‌نظامیان حوثی توسط نظام آموزش دیده‌اند.» وی گفت: «مدافعان یمن زیر پرچم جمهوری اسلامی تربیت شده‌اند و دشمنان نیز نمی‌توانند با مبارزان یمنی مقابله کنند».

در روز ۲۱ تیر ۹۳ اسماعیل قاآنی، در جمع گروهی از فرماندهان این نیرو، دوره جدیدی از عملیات انصارالله را در یمن اعلام کرد. وی گفت ما با این عملیات عربستان سعودی را در وضعیت آسیب‌پذیری قرار می‌دهیم.

در سال ۹۴، مسئولیت جنگ یمن نیز در نیروی قدس به عهده قاآنی بوده و جلساتی هم با فرماندهان حوثی‌ها در تهران برگزار کرده است.  در آن دوران شمار زیادی از فرماندهان و مسئولان حوثی که در جنگ یمن مجروح شده بودند در بیمارستان امام‌رضا در شهر مشهد بستری شدند.

شمار مجروحان به حدی بوده که بیمارستان امام رضای مشهد از بستری‌کردن بیماران شهر مشهد خوداری کرده‌است.

حوثی‌های مجروح پس از درمان به هتل قصر طلایی در خیابان امام رضا که متعلق به سپاه پاسداران است منتقل می‌شدند.

در روز ۳ فروردین ۹۴، نیروی قدس ۵۲ تن از مجروحان انصارالله را از طریق هوایی به بیمارستان بقیه الله سپاه تهران منتقل کرد. اسماعیل قاآنی شخصاً از آنها عیادت نمود.

قاآنی در فعالیت‌های تروریستی، منجمله در قاچاق اسلحه و پول برای سازمان‌های تروریستی در سراسر جهان  فعال بوده است، اسم  او در لیست تحریم‌ها، از جانب  وزارت دارائی آمریکا می‌باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)