بن‌بست نظام ولایت برای محو صورت‌مسئله قیام عراق

بعد از رسیدن قیام از خیابان‌های بیروت و بغداد به تهران، عمق استراتژیک نظام پایان یافت. خامنه‌ای برای  نجات از نابودی تلاش کرد دوباره خط خود را در عراق ببندد و قیام مردم عراق را با یک توطئه در هم بشکند اما این بار اوضاع متفاوت با قبل بود.

اعتراضات مردمی در عراق از اول اکتبر ۲۰۱۹ برابر با ۹ مهر ۹۸، شروع شد. هدف از برگزاری آن، اعتراض به ۱۶ سال فساد، بیکاری و خدمات عمومی ناکافی و فراخوان برای براندازی حکومت و توقف مداخله نظام ولایت فقیه در عراق بود.

روز یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸ معترضان عراقی در نجف، خیابان اصلی منتهی به فرودگاه بین‌المللی این شهر را، از خیابان «خمینی» به خیابان «شهدای انقلاب تشرین / اکتبر» تغییر دادند. امری که به وضوح خشم حکومت ولایت فقیه را برانگیخت.

در چندین مورد مردم عراق به کنسولگری‌های ولایت در شهرهای مختلف از جمله در کربلا  و نجف حمله کردند اما نقطه عطف را شاید بتوان آتش‌زدن کنسولگری ولایت فقیه در نجف نامید.

قانونمند و بعد از اعتراضات در عراق و لبنان علیه سیاست‌های نظام ولایت فقیه، اعتراضات به ایران رسید. سران ولایت فقیه بارها گفته‌اند که اگر در لبنان و سوریه و عراق خط نبندند باید در تهران بجنگند. حال که عراق و لبنان در مقابل ولایت فقیه قیام کرده است لاجرم و بر اساس قانونمندی قیام به ایران می‌رسد.

در آبان ۹۸ در پی گرانی بنزین قیام گسترده‌ای ایران را فرا گرفت و می‌رفت تا تار و پود ولی فقیه را از هم بگسلد. خامنه‌ای به ناچار خود فرمان قتل‌عام را صادر کرد. ۱۵۰۰ نفر از مردم ایران ظرف ۲ روز قتل‌عام شدند. خامنه‌ای دریافت که برای استراتژی‌اش دیگر عمقی نمانده و اگر قیام را در لبنان و عراق خفه نکند خط را باید در تهران ببندد. در عراق اوضاع برای خامنه‌ای وخیم‌تر بود و باید اول عراق تعیین تکلیف می‌شد.

خامنه‌ای با این ترس به سراغ عراق رفت. تهدید، کشتار، ترور فعالین جنبش مردم عراق، تاکنون افاقه نکرده بود اما ادامه پیدا کرد. تظاهرات مردم عراق نیز ادامه پیدا کرد.

در ۷ آذر ۹۸ نیروهای امنیتی عراق سرکوب خونینی در شهرهای نجف و ناصریه براه انداختند و به روی مردم معترض آتش گشوده و ۴۴ نفر را کشتند. اما تظاهرات مردم عراق خاموش‌شدنی نبود.

بعد از این حادثه و با پیام آیت‌الله سیستانی، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق مجبور به استعفاء شد. ترس از این استعفاء وجود خامنه‌ای را دربرگرفت.

به رغم استعفای عبدالمهدی اعتراضات ادامه پیدا کرد و مردم با بستن راه‌ها و ایجاد تجمعات در بغداد و چند شهر دیگر تاکید کردند که تا سقوط کامل حکومت عراق، اعتراضات ادامه خواهد داشت و شعار آنها «کنار رفتن و محاکمه همه افراد فاسد» بود.

مردم معترض عراق درب ورودی آرامگاه محمدباقر حکیم که از عوامل نظام ولایت فقیه در عراق بود را به آتش کشیدند.

در روز جمعه ۱۵ آذر نیروهای شبه نظامی وابسته به ولایت فقیه بنام اهل‌حق با لباس غیرنظامی به معترضان در میدان خلانی بغداد آتش گشودند و ۱۹ نفر از معترضان را کشته و تعدادی را مجروح کردند.

همچنین در این روز وزارت خزانه‌داری آمریکا رهبران شبه‌نظامی مورد حمایت خامنه‌ای شامل قیس خزعلی، برادرش لیث خزعلی و حسین فالح اللامی، از فرماندهان حشدالشعبی، عزیز اللامی را که مردم بی‌گناه عراق را به قتل رساندند مورد تحریم قرار داد.

روز یکشنبه ۱۷ آذر در میدان تحریر بغداد تجمع بزرگی برقرار شد، مردم عراق در میدان تحریر اعلام کردند: «آنها می‌خواهند مردم را بترسانند ولی ما در میدان تحریر می‌مانیم و به تعدادمان افزوده می‌شود.» در شهر ناصریه نیز مردم در میدان مرکزی شهر اعلام کردند: «تا سقوط رژیم تظاهرات ادامه خواهد داشت.»

سه‌شنبه ۱۹آذر مردم معترض عراق در میدان تحریر بغداد جمع شدند، حکومت عراق برای تمرکز مردم در میدان تحریر پل جمهوری را که به منطقه سبز منتهی می‌شد را بست تا معترضان وارد منطقه سبز نشوند. در این روز همچنین اهالی استان‌های جنوبی عراق نیز برای ادامه تظاهرات به بغداد رفتند.

بعد از استعفای عبدالمهدی؛ نخست‌وزیر عراق، خامنه‌ای که پیام قیام مردم عراق را آنطور که باید درنیافته بود در پی آن بود تا کاندید دیگری از نیروهای خودش را به مردم عراق بقبولاند. اما مردم عراق در خیابان ایستادند و به خامنه‌ای نه گفتند.

چند کاندید از سوی نیروهای وابسته به نظام ولایت فقیه به برهم صالح رئیس‌جمهور عراق پیشنهاد داده شدند: محمد شیاع سودانی، قصی السهیل و اسعد العیدانی. اما مردم معترض عراق تمامی این افراد را عوامل نظام ایران معرفی کرده و از پذیرش این افراد سر باز زدند.

در ۲۲ آذر تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای در چندین استان عراق در مخالفت با انتخاب محمد شیاع سودانی، رهبر حزب الدعوه، بعنوان جانشین عادل عبدالمهدی برگزار شد.

روز یکشنبه ۲۴ آذر یکی از حامیان تظاهرکنندگان ضددولتی به نام محمد الدوجیلی در میدان تحریر بغداد از پشت سر به ضرب گلوله عوامل حکومت ولایت فقیه کشته شد.

این امر بر خشم معترضان عراقی افزود و از شب شنبه ۳۰ آذر معترضان در دیوانیه و بصره اعتصاب عمومی اعلام کرده‌ و روز یکشنبه ۱دی جاده‌ها و ورودی ساختمان‌های دولتی در جنوب عراق را بستند.

روز سه‌شنبه ۳ دی موج جدید اعتراضات و تظاهرات در عراق شکل گرفته و مردم در حالیکه عکس‌های بزرگی از نامزدهای پیشنهادی حکومت برای تصدی مقام نخست‌وزیری که بر روی آنها ضربدر قرمز کشیده شده است در دست داشتند، میدان تحریر را پر کردند.

همچنین مردم معترض در جنوب عراق نیز راه‌ها و جاده‌های اصلی، مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات را مسدود کردند. آنان خواهان تعیین دولت و نخست‌وزیری مستقل بودند و گردانندگان عراق را که تحت فشار احزاب هوادار ولایت فقیه بودند را در موضع استیصال قرار دادند.

در ۵ دی برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق معرفی نامزد ائتلاف مورد حمایت ایران برای تصاحب پست نخست‌وزیری این کشور و تشکیل کابینه را رد کرد. اسعد العیدانی نامزد نخست وزیری ائتلاف البناء، شامل دو ائتلاف فتح و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق عراق بود. برهم صالح به دلیل جلوگیری از خونریزی بیشتر و برگرداندن صلح به عراق از پذیرش او خودداری کرد.

بعد از رد نامزدی اسعد العیدانی، برهم صالح استعفای خودش را تقدیم مجلس عراق کرد.

در روز ۶ دی کمیته برگزاری تظاهرات انقلاب اکتبر عراق در اطلاعیه شماره ۱۵۸ اعلام کرد:‌ «تظاهر کنندگان هیچ اسمی به‌عنوان کاندیدای نخست‌وزیری تا قبل از انحلال پارلمان ارائه نخواهند داد. پارلمانی که اعضای آن با تزویر و با تسلط رژیم ایران بر آن، به عضویت پارلمان رسیده‌اند.»

در ۷ دی جوانان معترض عراقی تاسیسات نفتی ناصریه در جنوب این کشور را با قطع برق و تجمع و تحصن تعطیل و تولید آن را متوقف کردند.

کمیسیون حقوق بشر عراق در روز ۷ دی اعلام کرد با گذشت سه ماه از اعتراضات مردم معترض عراق در بغداد و جنوب، دست‌کم ۴۹۰ کشته، ۲۲ هزار نفر زخمی شده‌اند، در میان کشته‌شدگان ۳۳ نفر فعالان اعتراضات بودند که هدف مستقیم قرار گرفته و  توسط نیروهای شبه‌نظامی وابسته به نظام ایران ترور شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه هفتم دی ماه و در گزارشی به نقل از فیصل عبدالله که یکی از اعضای این کمیسیون است اعلام کرد ۳۳ تن از کشته‌شدگان فعالانی بوده‌اند که مشخحصا هدف قرار گرفته و ترور شده‌اند.

خامنه‌ای دریافت که دیگر نمی‌شود مردم عراق را با این توطئه‌ها فریب داد. پس باید نقشه عوض می‌شد و صورت‌مسئله عراق از قیام مردم عراق، علیه مهره‌های دست‌نشانده خامنه‌ای، به مخالفت مردم عراق با آمریکا تغییر می‌کرد. خامنه‌ای این مسیر را یکبار در ابتدای جنگ عراق آزموده بود و این‌بار هم دل به همین نقشه بست، تهدید و تحریک آمریکا در عراق و در صورت پاسخ نظامی احتمالی آمریکا به این تهدید‌ها در عراق،‌ سوارشدن بر موج احساسات مردم عراق که آنها را برضد آمریکا سوق دهد و صورت‌مسئله قیام عراق را از روی میز پاک کند.

اشتباه خامنه‌ای در همینجا بود. خامنه‌ای نمی‌دانست که وقتی امواج قیام به ایران رسیده است هر موجی در عراق بزرگتر و سرکش‌تر علیه او برخواهد گشت.

در روز ۷ دی یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی در حمله موشکی عوامل ولایت فقیه به پایگاه نظامی در نزدیکی کرکوک عراق کشته شد.

در روز ۸ دی در پاسخ به عوامل خامنه‌ای نیروهای آمریکا حملاتی علیه این نیروها انجام دادند. در جریان این حملات ۴۱ پاسدار و ۲۵ تن از مزدوران عراقی خامنه‌ای کشته شدند. خامنه‌ای تا اینجا موفق شده بود و برای گام بعد آماده شد.

شبه‌نظامیان عراقی وابسته به ایران در روز  ۱۰ دی به سفارت آمریکا در عراق حمله کرده و بخش‌هایی از آن را تخریب کردند. حمله‌کنندگان با پرچم‌های حشد الشعبی، عصائب اهل حق و کتائب حزب‌الله روبروی سفارت آمریکا حضور پیدا کردند. افرادی چون هادی عامری، قیس خزعلی، فاتح الفیاض و ابومهدی مهندس در میان حمله‌کنندگان به سفارت آمریکا بودند.

دونالد ترامپ، ریاست جمهوری آمریکا،  نظام ایران را به سازماندهی حمله به سفارت آمریکا در بغداد متهم کرد و هشدار داد «که ایران به خاطر این اقدام پاسخگو خواهد بود.»

در پی تهدید آمریکا و فشار بر دولت عراق، نهایتاً عصر روز چهارشنبه ۱۱ دی معترضان از اطراف سفارت آمریکا در بغداد عقب‌نشینی کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، سه شنبه ۱۰ دی ماه درآخرین واکنش خود به حمله به سفارت آمریکا در بغداد گفت: «ایران بهای سنگینی خواهد پرداخت.»

ترامپ سپس اعلام کرد: «ایران به طور کامل مسئولیت جان‌های از دست رفته یا خسارات وارده به هر یک از ساختمان‌های ما را به عهده خواهد داشت. آنها بهای سنگینی خواهند پرداخت. این هشدار نیست؛ تهدید است…»

در روز ۱۲ دی پس از حمله به سفارت آمریکا در بغداد عوامل دست‌نشانده نظام ولایت فقیه (حزب‌الله عراق) نمایندگان پارلمان عراق را تهدید کردند که در صورت عدم تصویب طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق با عواقب آن مواجه خواهند شد.

خامنه‌ای کلیدواژه «هیجان ضدآمریکایی در بغداد و سراسر عراق» را پس از حمله به سفارت آمریکا در عراق استفاده کرد و گمان می‌کرد نقشه او برای خاموش‌کردن قیام مردم عراق به خوبی پیش خواهد رفت.

صالح محمد العراقی یک نماینده  از جریان صدر در روز ۱۱ دی گفت: «هدف از اعتراضات در مقابل سفارت آمریکا در بغداد پایان دادن به‌تظاهرات اصلاح‌طلبانه مردمی است»

اما پایان نقشه خامنه‌ای شب ۱۳ دی رقم خورد. موجی که رفته بود بزرگتر و سرکش‌تر برگشت.

در نخستین ساعات ۱۳ دی تلویزیون رسمی عراق گزارش داد ‌«قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس رژیم ایران و ابومهدی مهندس معاون شبه‌نظامیان حشدالشعبی در جریان حمله هوایی به ستونی از خودروها در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.»

در این روز وزارت دفاع آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «حمله‌ای که بامداد جمعه به کشتن قاسم سلیمانی در عراق منجر شد، به فرمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری  آمریکا بود. قاسم سلیمانی به طور فعال مشغول طرح‌ریزی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای نظامی آمریکا در عراق و سراسر منطقه بود. او و نیروی قدس مسئول کشته‌شدن صدها تن از نظامیان آمریکایی و ائتلاف، و زخمی شدن هزاران تن دیگر بوده‌اند. او طی چند ماه گذشته حملاتی را به پایگاه‌های نیروهای ائتلاف در عراق – از جمله حمله ۲۷ دسامبر – سازماندهی کرد که این حملات به کشته و زخمی شدن نیروهای آمریکایی و عراقی انجامید. سلیمانی همچنین حمله به سفارت آمریکا در بغداد که این هفته روی داد را تایید کرده بود.»‌

نقشه خامنه‌ای کاملا لو رفته بود.

ترامپ پاتک خود را زد و نقشه خامنه‌ای را نقش بر آب کرد. وی در توییتر خود نوشت: «به آن میلیون‌ها نفری که در عراق خواهان آزادی هستند و نمی‌خواهند تحت سلطه و کنترل ایران باشند؛ الان وقت شماست!»

در روز ۱۴ دی نیز خامنه‌ای ضربه دیگری دریافت کرد. ۲ خودرو که در حال انتقال فرماندهان شبه‌نظامیان حشد‌الشعبی عراق بودند در جاده تاجی هدف حمله هوایی قرار گرفتند. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نظامی در بغداد گفت:‌  «دست‌کم ۶جسد سوخته در پی حمله هوایی در منطقه تاجی عراق  پیدا شده است.»

با این شکست علاوه بر ادامه تمرکز قیام مردم عراق بر اخراج نظام ایران و برچیده‌شدن ساختار سیاسی ساخته و پرداخته خامنه‌ای، نظام ولایت وارد فاز جدیدی از تنش با آمریکا شده است. افزایش تنشی که طی روزها و هفته‌های آینده، عمق بحرانهای خامنه‌ای را به‌طور کیفی شدت خواهد داد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)