از خون نوجوانان وطن لاله دمیده، نوجوانان شهید قیام آبان ۹۸

آمار دقیق و نهایی شهیدان قیام آبان ۹۸ منتشر نشده است و روزانه اسامی شمار بیشتری از این شهیدان منتشر می‌شود، شمار شهیدان قیام سراسری مردم ایران که ۱۸۹شهر کشور را در برگرفت، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر است. تنها نیروی انتظامی ۱۰۲۹ شهید را ثبت کرده است. در این بین شماری از نوجوانان ایرانی نیز به توسط نیروهای ولایت فقیه به شهادت رسیده‌اند. آمار نوجوانانی که با تیر شقاوت‌پیشگان حکومت ولایت فقیه به شهادت رسید‌ه‌اند تاکنون به بیش از ۲۰ نفر رسیده است. در بین این افراد نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۸ سال دیده می‌شود.

سابقه کشتار نوجوانان

کشتار و اعدام نوجوانان در کنار سایر طیف‌های سنی امری ناآشنا در حکومت ولایت فقیه نیست. از فردای انقلاب ۵۷ حکومتگران بر ایران در پی مصادره انقلابی که مردم ایران خون‌بهای آن را پرداخته بودند، شروع به مصادره انقلاب کردند و در این بین هر که بر سر راهشان بود را کشتند و اعدام کردند. حافظه تاریخی ایران از یاد نمی‌برد نوجوانان و کودکانی را که در دهه ۶۰ به خاطر به همراه ‌داشتن یک روزنامه یا نشریه به پای جوخه اعدام رفتند. جوانان و نوجوانانی که برای خواستن ابتدایی‌ترین حق یعنی آزادی، اعدام و در گورهای بی‌نام و نشان قرار داده شدند.

ارمغان ولایت برای نوجوانان

در طول سالیان و دهه‌های بعد ارمغان حکومت ولایت فقیه برای نوجوانان ایرانی اعتیاد، کودک کار و …. بوده است. نوجوانانی که در ابتدای زندگی خود و سرشار از حیات، ظلم و تبعیض را پیش از بازی‌های کودکانه حس و لمس کردند و حال بار دیگر چون دهه ۶۰ خونشان کف خیابانها را رنگین می‌کند و از خون آنان لاله می‌دمد.

این روزها و بعد از قیام آبان ۹۸ حکومتگران با کشتار نوجوانان همان روزهای دهه ۶۰ را تکرار می‌کنند. وحشت از سرنوشت حکومتگرانی که خون این بی‌گناهان را در سنین کودکی بر زمین ریخته‌اند اعضای مجلس حکومت را نیز وادار به اعتراف کرده است. پروانه سلحشوری، عضو مجلس حکومت از تهران روز دوشنبه ۱۱ آذرماه ۹۸ اعلام کرد که «تعدادی از نوجوانان در اعتراضات کشته شده‌اند.»

اسامی شهیدان نوجوان قیام آبان ۹۸

بنا به اخباری که تاکنون در فضای مجازی منتشر شده و ایران‌آزادی قادر به تایید آن است اسامی شهیدان نوجوان قیام آبان ۹۸، با ذکر استان محل کشته شدن‌شان به قرار زیر است:

استان خوزستان:

سید احمد جعاوله ۱۷ ساله فرزند سیدنور از اهالی شهرک اندیشه شهر شوشتر است. سید احمد در اعتراضات آبان ۹۸ توسط عناصر بسیج در یک تجمع اعتراضی به قتل رسید. همزمان با کشتن سید احمد جعاوله نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت ده‌ها نفر کردند.

محمد بریهی، نوجوان ۱۷ ساله، از ساکنان کوی آسیه آباد (خزعلیه) اهواز در جمعه شب ۲۴ آبان ماه به شهادت رسید. گزارش شده است که محمد بریهی با کلت کمری یک مامور امنیتی و از فاصله نزدیک هدف قرار گرفته و کشته شده است.

رضا نیسی، ۱۶ ساله، از ساکنان منطقه پاستوریزه شهر اهواز روز ۲۵ آبان به شهادت رسید.

خالد غزلاوی، جوان ۱۶ ساله‌ای که در خرمشهر به شهادت رسید.

علی غزلاوی، کودک ۱۲ ساله در میدان الله خرمشهر کشته شده است. او با خالد غزلاوی، نسبت فامیلی دارد.

محسن محمدپور، جوان ۱۷ ساله یکی دیگر از کشته‌شدگان خرمشهر است. او از خانواده‌ای فقیر بوده و برای کمک به خانواده بنایی می‌کرده است. در درگیری‌های فلکه دروازه خرمشهر مأموران امنیتی او را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند که بر اثر ضربه به سرش به کما می‌رود و در بیمارستان ولیعصر خرمشهر به شهادت رسید.

مجاهد جامعی، ۱۷ ساله، در شهرستان کوت عبدالله شهرستان باوی، و در روزهای اول اعتراضات شهید شد.

احمد آلبوعلی، ۱۷ ساله، در منطقه شهرک طالقانی، در ماهشهر و در روز دوشنبه، ۲۷ آبان، شهید شد. محل کشته شدن او منطقه مشهور به دروازه قرآن و در ورودی این شهرک است که در روزهای گذشته فیلم حضور استقرار تانک‌ها در آن بازتاب گسترده‌ای در شبکه های اجتماعی داشته است.

همچنین گفته شده که دو کودک نیز در جریان کشتار در ماهشهر به قتل رسیده‌اند؛ ولی اسامی آنها هنوز مشخص نشده است.

استان کردستان:

تاکنون اسامی ۲ تن از افراد زیر ۱۸ سال شهید در اعتراضات استان کردستان مشخص شده است.

آرین رجبی، ۱۷ ساله، روز دوشنبه ۲۷ آبان در میدان جنگلبانی (سرباز) مریوان با شلیک گلوله به شهادت رسید.

محمدرضا احمدی، ۱۷ ساله، روز شنبه ۲۵ آبان در محله فیض‌آباد سنندج با شلیک گلوله توسط نهادهای امنیتی به شهادت رسید.

استان اصفهان:

در استان اصفهان دست‌کم دو نوجوان ۱۷ ساله به شهادت رسیدند.

ساسان عیدی‌وند، ۱۷ ساله

 امیرحسین دادوند، ۱۷ ساله، که همکلاسی بوده‌اند، توسط نیروهای امنیتی در اصفهان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و شهید شدند.

استان کرمانشاه:

آرمین قادری، نوجوان ۱۵ ساله‌ای که در روز شنبه ۲۵ آبان در حالی که همراه با دایی خود در محله دولت‌آباد کرمانشاه حضور یافته بود با شلیک تیراندازان نیروهای امنیتی به شهادت رسید.

حسام بارانی راد، ١٧ سالە و اهل روستای خانیله روانسر، یکی دیگر از افراد شهید در جریان این اعتراضات است.

تهران

نیکتا اسفندانی، ۱۴ ساله، روز ۲۵ آبان در ستارخان و بر اثر اصابت گلوله شهید شد.

امیر رضا عبداللهی، نوجوان ۱۳ ساله‌، در جریان اعتراضات روز ۲۵ آبان در اسلام‌شهر با شلیک گلوله ماموران امنیتی شهید شد.

البرز:

پژمان (علی) قلی‌پور ملاتی که زیر ۱۸ سال و ساکن لنگرود بوده است در کرج هدف گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

پدرام جعفری، ۱۸ ساله، روز ۲۷ آبان در فردیس کرج بر اثر اصابت گلوله شهید شد. پدرام در تاریخ  ۲۷ آبان ماه در فردیس کرج پل پنج با  شلیک مستقیم  نیروهای یگان ویژه  به قلبش جانباخت. پس از  گذشت سه روز پیکر بی‌جان این جوان ۱۸ ساله را تحویل  خانواده دادند.

به رغم افشای این جنایات حکومت، سران حکومت ولایت فقیه از ارائه آمار کامل شهیدان و همچنین هویت و مشخصات آنان خودداری می‌کنند. اجساد شهیدان و نوجوانان را یا مخفیانه به گور می‌سپارند یا در ازای تحویل پیکر این نوجوانان چندده میلیون تومان از خانواده آنها طلب می‌کنند و با تهدید و ارعاب و به شرط عدم اطلاع‌رسانی یا مصاحبه، پیکر فرزندانشان را به خانواده‌ها تحویل می‌دهند.

در نظام ولایت، وقاحت و جنایت به منتهای سفلگی رسیده است. اما مادران سیاه‌پوش داغداران زیباترین فرزندان آفتاب و باد و ایران‌زمین اینبار سر از سجاده‌ها برداشته و خطاب به ولایت فقیه فریاد برمی‌آورند که  باش تا خشم و نفرین مردم ایران از تو چه سازد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com