۸ میلیون و ۸۰۰ هزار بی سواد مطلق در حکومت ولایت فقیه

در حالیکه علی باقرزاده «رئیس سازمان نهضت سوادآموزی» حکومت ولایت فقیه، در گفتگو با ایسنا در ۲ مرداد ۹۶ گفته بود: «درمجموع پنج درصد بیسواد مطلق در جامعه داریم» و آمار بیسوادان مطلق در کشور را ۴ میلیون نفر اعلام کرده بود، [فقر؛ علت ۵۳ درصد ترک تحصیل کودکان در ایران] به فاصله یک هفته به «فارس» گفت: «نزدیک به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از افراد خود را بی‌سواد مطلق معرفی کرده‌اند».

نمونه مشابه

البته این یک از هزار نمونه‌هایی است که حکومت ولایت فقیه در اعلام آمار دستکاری کرده و در پنهانکاری ابعاد فاجعه، آمار جعلی می‌دهد. عوامل حکومت ولایت فقیه پیشتر در مورد اعلام آمار مبتلایان به اعتیاد چنین سناریویی را پیاده کرده بودند. [اعتیاد؛ پنهان کردن آمار واقعی]

در یک جابجایی اعداد و ارقام و مهندسی فاجعه، تابناک در ۳ خرداد ۹۶ به نقل از باقرزاده نوشت: «براساس آمار سرشماری سال ۹۵ هم اینک ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بی‌سواد در کشور وجود دارد» و نوید داد که «از آمار ۲۰ میلیونی بیسواد و کم سواد کشور کاسته شده است.»

پیشتر باقرزاده در ۲۳ اردیبهشت ۹۳ اعلام کرده بود: «۲۰ میلیون بیسواد مطلق و کم سواد در ایران» وجود دارد. باقرزاده آمار بیسوادان مطلق را در این زمان ۳.۵ میلیون اعلام کرده بود. [تسنیم۲۳اردیبهشت۹۳]

اکنون در حالی از کاهش آمار بیسوادی در کشور صحبت می‌شود که آمار بیسوادان  مطلق از ۳.۵ میلیون در سال ۹۳ به  ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال ۹۶ رسیده است. اما کارگزاران حکومت مدعی کاهش درصد بیسوادی هستند. نکته جالب توجه در این است که این آمار ها تماما توسط یک نفر؛ علی باقرزاده، داده شده است. به نظر می‌رسد مهندسی ارقام با شدت تمام ادامه دارد.

۸۹ درصد در برابر ۹۹ درصد

باقرزاده در مصاحبه اخیر خود با فارس در ۶ مرداد ۹۶،  با اشاره به آخرین وضعیت باسوادی در کشورهای مختلف دنیا، می‌گوید: «در تمام کشورهای آسیای میانه، اروپا، بخشی از کشورهای آمریکای شمالی و شرق آسیا بیش از ۹۹ درصد افراد باسواد هستند». این در حالی است که با توجه به نظر باقرزاده، با احتساب آمار ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری بی سواد مطلق در کشور، ‌۱۱ درصد از مردم ایران در بیسوادی مطلق به سر می‌برند. یعنی با ۱۰ درصد اختلاف به نسبت میانگین کشورها و مناطقی که باقرزاده درصد افراد باسواد آنها را ۹۹ درصد اعلام کرده است.

باقرزاده برای این که این درصد از آمار بیسواد مطلق در کشور را مشروع جلوه دهد به انبان افغانستان و پاکستان می‌آویزد و مخاطب خود در خبرگزاری فارس را دلداری می‌دهد که «۴۵ درصد مردم افغانستان و پاکستان بی سواد هستند.» اما نمیگوید که در بولیوی، کوبا و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین آمار بیسوادی به کمتر از ۴ درصد رسیده است.

دروغ

دروغ در تمام تار و پود آماری حکومت ولایت فقیه تنیده شده است و قربانیان این آمارسازی، مردم ایران هستند که راه برون رفت از این وضعیت را در تغییر این حکومت و پایان دادن به دروغگویی های آن می‌دانند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com