این روزها خبرهای انتخابات همه‌جا را فرا گرفته و حتی هنر هم از انتخابات مصون نمانده است. اما در این میان اهالی موسیقی فارغ از همه جنجال‌ها، مشغول برگزاری کنسرت‌های خود در نقاط مختلف جهان هستند.  «کیهان کلهر» بین‌المللی‌ترین چهره موسیقایی ایران در اولین روز از ماه ژوئن (۱۱ خرداد) همراه با گروه بروکلین رایدر در باربیکن لندن بار دیگر مخاطبان موسیقی خود را به وجد آورد. البته کلهر پس از این اجرا راهی جشنواره «اتنوپورت» لهستان شد  تا روزهای ۱۷ و ۱۸ خرداد همراه با علیرضا قربانی و علی قمصری طنین موسیقی ایرانی را به گوش اروپا برسانند.

در این جشنواره ابتدا کیهان کلهر هفدهم خرداد همراه با اردال ارزنجان نوازنده باقلاما و موسیقیدان مطرح کشور ترکیه به روی صحنه می‌رود و روز بعد علیرضا قربانی با همراهی علی قمصری، سامان صمیمی و هژار زهاوی، پروژه رومی که پیش از این در چند کشور به روی صحنه رفته را با آهنگسازی قمصری در سالن Grand Hall اجرا خواهند کرد.  همای و گروه مستان که از روز ۲۶ می‌(پنجم خرداد) با اجرا در مریلند، تور کنسرت‌های خود را در شهر‌های مختلف آمریکا آغاز کرده‌اند، در ادامه به‌ترتیب در دوم ژوئن (۱۲ خرداد) در سان‌فرانسیسکو، هشتم ژوئن (۱۸ خرداد) در لس‌آنجلس، ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در ایرواین، ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) در هیوستون، ۲۲ ژوئن در دالاس، ۲۳ ژوئن (دوم اردیبهشت) در سیاتل به اجرای موسیقی می‌پردازد.

گروه رستاک که این روزها در تور اروپایی خود به‌سر می‌برد، با اجرا در شهرهای کلن و هامبورگ کنسرت‌های خود را در کشور آلمان آغاز کرده بود. رستاک در ادامه تورهای خود در شهرهای مختلف آلمان در روزهای ۲۹ می‌(هشتم خرداد) در اشتوتگارت به روی صحنه رفت و در روزهای ۳۱ می ‌در فرانکفورت و اول ژوئن در برلین کنسرت‌های خود را ادامه داد. همچنین این گروه روز هشتم ژوئن کنسرتی را در جریان فستیوال هنر در سالن باربیکن لندن برگزار خواهد کرد. رستاک پیش از این در فرانسه و آلمان نیز به روی صحنه رفته بود.

همایون شجریان که چندی است با برادران پورناظری همکاری خود را آغاز کرده، پنجم خردادماه در دوازدهمین جشنواره موسیقی «الموازین- ایقاعات عالم» کشور مراکش با برادران پورناظری روی صحنه رفت. دوازدهمین دوره فستیوال موسیقی موازین، با طراحی و اجرای بخشی با عنوان «جاده ابریشم» میزبان اجرای هنرمندان هشت کشوری بود که روزگاری در مسیر جاده ابریشم قرار داشته‌اند.

همچنین این خواننده موسیقی قرار است با همراهی گروه سیاوش ۲۲ ژوئن (اول تیر) در کوالالامپور مالزی روی صحنه برود.  حسین عمومی، نوازنده بنام نی ایران نیز روز ۲۲ ژوئن با همراهی جسیکا کنی (آواز) و فاطمه کشاورز در سیاتل آمریکا کنسرتی را برپا خواهد کرد.  کنسرت تنبک‌نوازی محمدرضا مرتضوی در پایتخت موسیقی جهان، اتریش، روز نهم ژوئن در سالن برگزار خواهد شد.  اما فقط موسیقی سنتی و اصیل ایرانی نیست که در کشورهای مختلف شنیده خواهد شد؛ خوانندگان پاپ نیز در این میان فعال بوده‌اند. از جمله این خوانندگان حمید عسگری است که این روزها در آمریکا به‌سر می‌برد. این خواننده پاپ چندی پیش در سالن کداک لس‌آنجلس که از آن به‌عنوان یکی از زیباترین سالن‌های دنیا یاد می‌شود، کنسرتش را برگزار کرد. سالنی که تاکنون میزبان کنسرت‌های بزرگی از هنرمندان صاحب‌نام دنیا بوده و هر سال میزبان مراسم اسکار است.

او که چندی است به صورت موقت ساکن آمریکا شده، روزهای ۱۵ ژوئن (۲۴ خرداد) در سن خوزه، ۲۲ ژوئن (اول تیر) در Center Stage آتلانتا، ۲۳ ژوئن (دوم تیر) در واشنگتن دی‌سی و ۲۹ ژوئن (هشتم تیر) در اورنج کانتی کالیفرنیا روی صحنه می‌رود.  داوود آزاد، آهنگساز و نوازنده موسیقی اصیل ایرانی نیز قرار است ششم ژوئن (۱۶ خرداد) به‌عنوان اولین موزیسین ایرانی، اجرایی را در کشور بوتان داشته باشد. این کنسرت، تلفیقی از موسیقی سنتی بوتان و ایران است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com