فیلم تازه فرهادی چهارشنبه ۲۲خرداد در «گروه سینمایی آفریقا» اکران خواهد شد. این فیلم که حدود سه هفته پیش پروانه نمایش خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته است؛ قرار بود هفته اول خرداد همزمان با اکران جهانی پخش شود، اما به دلیل آماده‌نشدن نسخه اصلی و زیرنویس فیلم به تعویق افتاد. اصغر فرهادی در گفت‌وگویی در خلال جشنواره کن به ایسنا گفته بود: «تا نسخه‌ با کیفیت عالی فیلم آماده نشود؛ اکران نخواهد شد.» حالا این نسخه با کیفیت خوب به ایران آمده است.

نسخه‌ای که زیرنویس فارسی آن نیز با نظارت فرهادی آماده شده است. علی سرتیپی، مدیر شرکت فیلمیران پخش‌کننده اصلی فیلم به «شرق» می‌گوید: «نسخه اصلی فیلم آماده است و اگر روند فنی به پایان برسد، صددرصد ۲۲خرداد اکران خواهد شد.» مهم‌ترین بخش این روند فنی مساله پزتیو مورد نیاز فیلم است که در حال حاضر نه‌تنها فیلم گذشته بلکه فیلم‌های دیگری را نیز که قرار است اکران شود، تحت‌الشعاع قرار داده است. فیلم گذشته نیز از این قاعده مستثنا نیست. بسیاری از سینماهای جدید به سیستم پخش دیجیتالی مجهز شدند. اما هنوز هستند سینماهایی که با آپارات، فیلم را به نمایش می‌گذارند. به همین دلیل نسخه دیجیتالی فیلم باید روی پزتیو کپی شود. در چند ماه پیش با توجه به تحریم‌ها و کمبود ارز، پزتیو وارد نشده است.

حبیب کاووش، سخنگوی شورای صنفی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن انتقاد از سازمان سینمایی گفته است: «ما اکنون با چند مشکل به‌صورت توامان روبرو هستیم. اولین مشکل‌مان دیجیتالی‌شدن نمایش بعضی از سینماهاست که نه کیفیت مناسبی دارد و نه گویا برنامه‌ ویژه‌ای برای آن پیش‌بینی شده است تا ما حداقل بدانیم کدام سینماها قابلیت اکران دیجیتالی را دارند.»کاووش مشکل تهیه‌ پوزتیو برای چاپ کپی فیلم‌ها را یکی دیگر از مشکلات اساسی امروز تهیه‌کنندگان دانست و در این‌باره بیان کرد: «متاسفانه حواله‌ پوزتیو برای فیلم‌های در آستانه‌ اکران از سوی وزارت ارشاد به موقع صادر نمی‌شود. در این بخش با این مشکل نیز مواجه‌ایم که بنیاد سینمایی فارابی هم می‌خواهد مدیریت مضاعف و البته بی‌قاعده، بی‌برنامه‌ و بدون توجیه مناسبی را روی اعطای پوزتیو به تهیه‌کنندگان اعمال کنند.»

به گفته سخنگوی شورای صنفی نمایش، این موضوعات، هم اکران گذشته و هم فیلم‌های دیگری را که قرار است اکران شوند با مشکلات روبه‌رو می‌کند: «تمام این مواردی که به آنها اشاره کردم، باعث شده که شاهد اخلال در امر نمایش و اکران سینماها باشیم و نتوانیم این آشفتگی را مدیریت کنیم؛ به‌طوری‌که این هفته نمی‌توانیم هیچ فیلم جدیدی را در گروه قدس، عصر جدید و آفریقا روی پرده ببریم.»سرتیپی هم در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: «ما نسخه اصلی فیلم را آماده کردیم و منتظر پزتیو هستیم. اگر حواله صادر شود، کپی فیلم را به‌سرعت آماده می‌کنیم.»

فیلم گذشته قرار است در گروه سینمایی آفریقا اکران شود. سرتیپی می‌گوید: «گروه سینمایی آفریقا تنها گروهی بود که در هفته آینده آزاد است. اما این فیلم به‌جز گروه سینمایی آفریقا قرار است در پردیس‌های سینمایی تهران نیز به نمایش درآیند و سینما آزادی، شکوفه، ملت و اریکه حتما این فیلم را اکران خواهند کرد.» فیلم گذشته فرهادی که در شصت‌وششمین جشنواره فیلم «کن» نیز شرکت کرده بود، درحالی‌که به نظر می‌رسید گزینه اصلی نخل طلایی کن است؛ جایزه بهترین بازیگر نقش زن را دریافت کرد. این فیلم با استقبال منتقدان مواجه شد.  این فیلم در حال حاضر در اروپا اکران شده است و بیش از ۶۰هزار نفر از آن دیدن کردند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com