حفظ امنیت حساب‌ها و مکالمات

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای حفظ امنیت دیجیتالی ضروری است، محافظت از حسابهای آنلاین و مکالمات فرد در فضای مجازی، می‌باشد. همانطور که می‌دانید، اولین قدم در حفظ امنیت حساب‌ها، استفاده از گذرواژه مناسب است. برای انتخاب گذرواژه خود، به نکات زیر دقت کنید:

• استفاده از رمزی که حدس زدن آن ممکن نباشد (عدم استفاده از نام افراد، مکان‌ها و …)

• استفاده از رمزهای طولانی (بیش از ۱۲ کاراکتر)

• استفاده از حروف بزرگ و کوچک

• استفاده از کاراکترهای خاص

• استفاده از اعداد بی معنی ( هرگز از همه یا بخشی از اعداد مربوط به خودتان مثل کد ملی، تاریخ تولد، شماره تلفن و … استفاده نکنید)

• عدم استفاده از یک رمز ثابت برای تمامی حسابهای کاربری (یا ایجاد تغییر جزئی)، باید برای هر حساب رمزی کاملا متفاوت داشته باشید.

رمزتان باید طوری باشد که بتوانید آن را به خاطر بسپارید، نوشتن رمز بر روی کاغذ یا در فایل متنی و ذخیره کردن آن روی سیستم، امنیت شما را به شدت کاهش خواهد داد.

همچنین می‌توانید رمزهای خود را در یکی از اپلیکیشن‌های مدیریت رمز ذخیره کنید. این برنامه‌ها رمز را به جای شما به خاطر می‌سپارند، در نتیجه دیگر نیازی به نگرانی در مورد پیچیدگی آن را ندارید. علاوه بر این، اغلب نرم‌افزارهای فوق، رمزهای قدرتمندی را به کاربران پیشنهاد می‌دهند و در صورت استفاده مجدد از یک رمز، به آنها هشدار خواهند داد.

نکته مهم دیگری که باید در حسابهای خود به آن توجه داشته باشید، استفاده از سیستم احراز هویت چند مرحله‌ای است. در هر کدام از پلتفرم‌هایی که امکان فعال کردن این سیستم وجود دارد، باید سریعا آن را راه اندازی کنید. با این کار یک لایه امنیتی دیگر به حساب خود اضافه خواهید کرد. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که احراز هویت مبتنی بر ارسال کد پیامکی (با تلفنی) به هیچ عنوان امن نیست. بنابراین بهتر است از اپلیکیشن‌های رمزساز (Authenticator) استفاده کنید.

تامین امنیت مکالمات:

استفاده از اپلیکیشن‌های پیام رسان به شدت در میان اقشار مختلف جامعه رواج یافته‌اند. از این اپلیکیشن‌های برای هر هدفی استفاده می‌شود، برخی از آن برای صحبت کردن با دوستان، آشنایان و همکارانشان استفاده کرده و برخی آن را ابزار کسب درآمد می‌دانند. پدیده سکستینگ (سکس چت) در برخی از کشورها به دلیل وجود تعصبات دینی یا عقیدتی، بین کاربران متداول شده است. برای آسودگی خیال‌تان در حین برقراری هرگونه مکالمه، بهتر است همیشه به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱- در صورت نیاز، دولت و ارائه دهنده سرویس اینترنت، می‌تواند داده‌های شما را تحلیل کند:

با توجه به اینکه وظیفه ارسال داده‌های شما به مخاطب و بالعکس، بر عهده سرویس دهنده اینترنت است، در صورت عدم رمزنگاری داده‌ها، آنها می‌توانند ترافیک شما را تحلیل کرده و اطلاعات شما را از جمله عکس، ویدیو یا متن و … را مشاهده کنند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، می‌توانید از اپلیکیشن‌های پیام رسان امن مثل Signal استفاده کنید. این اپلیکیشن به سیستم رمزنگاری مبدا به مقصد مجهز بوده که امکان مشاهده ترافیک شما برای هر فرد دیگری به غیر از مخاطب را غیر ممکن می‌سازد. علاوه بر این، بهتر است از VPN استفاده کنید. طبیعی است که VPN های رایگان و داخلی کارایی لازم را نخواهند داشت. بنابراین باید حتما آن را از منبعی مطمئن در خارج از ایران تهیه کنید.

۲- اطلاعات حساس را پاک کنید:

بهتر است اطلاعاتی که می‌تواند امنیت شما را به مخاطره اندازد، از تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی شما پاک شود، مثل پیامی که دریافت کرده، خوانده و دیگر نیازی به آن ندارید. اپلیکیشن Signal دارای قابلیت حذف خودکار پیام بوده و که با استفاده از آن دیگر نیازی به پاک کردن مداوم پیام‌ها نخواهید داشت.

۳- ارسال عکس برهنه با صورت ممنوع

زمانی که عکس یا ویدیویی را به مخاطب خود ارسال نمودید، دیگر کنترلی بر روی سرنوشت آن ندارید. در این میان هر اتفاقی ممکن است رخ دهد، هکری در حین ارسال، فایل شما را سرقت کند، دستگاه مخاطب شما هک شده و اطلاعات آن، از جمله عکس‌های برهنه شما، به دست او بیافتد یا اینکه فرد خودش از روی غرض و عمد آن را به صورت عمومی منتشر کند. برای اینکه از دردسرهای بعد از انتشار احتمالی تصاویر رهایی یابید، بهتر است تصاویر را طوری ضبط کنید که امکان تشخیص شما از روی آن وجود نداشته باشد. این یعنی صورت یا هرگونه نشانه خاص (خال، لکه مادر زادی، خالکوبی و …) به هیچ عنوان نباید در تصویر دیده شوند.


حقوق زنان در اینترنت: نکاتی برای زندگی دیجیتالی امن‌تر (بخش اول)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)