شنبه, ۱۲ دسامبر, ۲۰۲۰

 در پی اعدام روز گذشته روح الله زم خبرنگار، ‌موسس و مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز،‌ که با موج گسترده ای از واکنش های منفی در سطح افکار عمومی داخل و خارج از کشور همراه بود و در ادامه به صدور بیانیه های شدید اللحن از سوی مجامع و سازمان های بین المللی از جمله اتحادیه اروپا و سازمان عفو بین الملل منجر شد، کانون مدافعان حقوق بشر نیز با صدور بیانیه ای حکم صادره برای ایشان را فاقد وجاهت قانونی و عملی در راستای وحشت افکنی و سرکوب اعتراضات مردمی دانست. 

 کانون مدافعان حقوق بشر به ریاست شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، در بیانیه خود ضمن اشاره به صدور حکم اعدام برای سه جوان معترض آبان ماه، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی و نیز شکنجه و اعدام ناگهانی نوید افکاری،‌ این اقدامات را نمایش عریان و ترویج خشونت در جامعه ایران از سوی حکومت اعلام کردند. 

 

✳️ متن کامل بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر را در ادامه بخوانید: 

 

 اعدام های اخیر با قصد و اراده سیاسی و امنیتی و فاقد وجاهت قانونی است. 

 

پس از کشتار خیابانی آبان ماه سال۹۸، از تیرماه سال جاری و با انتشار خبر صدور حکم اعدام ۳ جوان معترض آبان ماه، اعدام زندانیان سیاسی-عقیدتی در ایران وارد مرحله جدیدی شده که با اعدام نوید افکاری در شهریور ماه و روح الله زم در آذرماه جدی تر شده است. بر همین اساس لازم به ذکر است،

 

۱- احکام صادر شده، فاقد وجاهت قانونی بوده و محکومان به اعدام از دادرسی عادلانه و منصفانه برخوردار نبوده و اساسا روند حقوقی و قضایی را طی نکرده اند، بلکه تحت اراده بازجویان نهادهای امنیتی و با رویکردی سیاسی صادر و اجرا شده اند.

 

۲- محکومان به اعدام در سلول های انفرادی و تحت فشار روحی و روانی و حتی شکنجه جسمی (مشخصا در مورد نوید افکاری) نگهداری شده و وادار به اعترافات اجباری علیه خود شده اند. طبق قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران و میثاقین حقوق بشر، اقرار و اعتراف تحت شکنجه وجاهت قانونی ندارد. این در حالی است که جز اقرار محکومان، سندی در دادگاه ها ارائه نمی گردد.

 

۳- افزایش آمار احکام اعدام و سرعت اجرای آنها به گونه ای است که قصد و اراده سیاسی-امنیتی حکومت را در راستای وحشت افکنی و سرکوب اعتراضات مردمی به نمایش گذاشته است. 

 

۴ – اعدام جوانان معترض نسبت به وضعیت موجود، نمایش عریان و ترویج خشونت در جامعه ایران است که مقاومت و اعلام انزجار افکار عمومی از اعمال و ترویج خشونت، مورد اعتنای حکومت قرار نمی گیرد و حکومت با اصرار بر اعمال خشونت، بذر کینه و خشونت را در سطح جامعه می پاشد. 

 

 کانون مدافعان حقوق بشر ضمن محکوم کردن اعدام اقای روح الله زم، جامعه جهانی و مدافعان حقوق بشر را به مقابله با اعدام به ویژه اعدام زندانیان سیاسی-عقیدتی فرا می خواند و به نهادهای حکومت هشدار جدی می دهد که اعدام معترضان و مخالفان در شرایط کنونی جز ترویج خشونت که دامنه آن قابل پیش بینی و کنترل نخواهد بود، دستاورد دیگری نخواهد داشت. 

 

کانون مدافعان حقوق بشر

۱۳۹۹/۹/۲۲

 کانون مدافعان حقوق بشر – humanrights-ir.org (humanrights-ir.org)

کانال تلگرامی کانون مدافعان حقوق بشر @DhrcIran

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)