احتمال مواجهه با شکارچیان اینترنتی برای همه کودکان وجود دارد، اما کودکانی که از لحاظ یادگیری و طرز فکر با هم سن و سالان خود متفاوت هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. با کمک نکات زیر می‌توانید به کودکان خود یاد دهید تا مراقب خودشان باشند:

۱.حتما در مورد شکارچیان آنلاین به کودکان خود آگاهی دهید:

معمولا شکارچیان آنلاین کودکان تنها و دارای عزت نفس پایین را هدف قرار می‌دهند. اغلب کودکانی که مشکل یادگیری دارند، یا از طرز فکر متفاوتی برخوردارند، در دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم به شدت آسیب‌پذیر هستند. به همین علت باید در مورد وجود شکارچیان اینترنتی به فرزندان خود هشدار دهید تا در صورت مواجهه با افراد غریبه، حتما مراقب باشند. به طور دقیق برایشان شرح دهید که شکارچی اینترنتی مرد یا زن بزرگ سالی است که خودش را به جای یک کودک جا زده‌است. بهتر است برای درک بهتر موضوع، چند خبر مرتبط شکارچیان آنلاین در شبکه‌های اجتماعی یا بازی‌های آنلاین را نشانش دهید.

۲.در مورد رفتارهای خطرناک با او صحبت کنید:

احتمال بروز رفتارهای خطرناک در همه کودکان وجود دارد، اما کودکانی که طرز فکر متفاوتی دارند، بیشتر دیده می‌شود. این کودکان علاقه شدیدی به اثبات استقلال خود داشته و اغلب بسیار کنجکاو هستند، به خصوص در مورد مسائل جنسی و مواد مخدر. به فرزند خود بگویید کنجکاوی در این موارد هیچ ایرادی ندارد اما مطرح کردن این مسائل با افراد غریبه، آن هم در فضای مجازی، به هیچ عنوان کار درستی نیست و ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

۳.در مورد رابطه خطرناک با او بحث کنید:

با ارائه مثال‌های ساده، رابطه سالم را برای فرزندتان شرح دهید. با استفاده از همین مثال‌ها می‌توانید یک رابطه خطرناک را هم شرح داده و بگویید که چه زمانی احتمال سوءاستفاده از یک رابطه وجود دارد. در مورد خطرات رفتارهای ناسالم مثل استعمال مواد مخدر، یا ارسال تصاویر برهنه با او صحبت کنید. او باید بداند که هرگاه کسی او را تحت فشار قرار داد تا رابطه بین‌شان را مخفی نگه داشته یا از او بخواهد کاری که دوست ندارد را انجام دهد، یعنی گرفتار یک رابطه خطرناک شده و باید سریعا به آن خاتمه دهد.

۴.هشدار دهی در مورد خطرات چت روم ها:

یکی از روش‌های شکارچیان اینترنتی برای برقراری ارتباط با کودکان، ورود به چت روم‌ها و بهره‌جویی از مکالمات خصوصی است. باید دلیل محکمی برای صحبت نکردن فرزندتان با افراد غریبه در چت روم‌ها ارائه دهید. کودکان باهوش، به خاطر اینکه توجه و مقبولیت مورد نیاز خود را در دنیای واقعی بدست‌ نمی‌آورند، بیشتر به سمت دوست‌یابی در چت روم ها کشیده می‌شوند. 

۵.لاس زنی در فضای مجازی:

برای فرزندتان شرح دهید که شاید در آغاز مکالمات عاشقانه برایش جالب به نظر برسد اما این صحبت‌ها به راحتی از مسیر خارج می‌شوند و شرایط ناخواشندی ایجاد می‌کنند. به روش‌های متداول لاس زنی افراد در اینترنت اشاره کنید. معمولا این قبیل مکالمات شامل این موارد می شود: چه لباسی بر تن دارد (یا کدام لباسش را نپوشیده) یا صحبت کردن در مورد روابط جنسی سلبریتی‌ها. شکارچیان اینترنتی بیشتر دنبال کودکانی لاس زنی هستند که از صحبت کردن در مورد مسائل جنسی خوششان آمده و حاضر هستند عکس برهنه یا مقالات نامناسب با مخاطبشان رد و بدل کنند. به کودک خود کمک کنید تا رفتار مناسب و مورد قبول در فضای مجازی را شناخته و اهمیت آن را درک کند. کودک باید بداند که در صورت مواجهه با چنین افرادی مناسب‌ترین برخورد چیست و چه کار باید کرد، باید او را بلاک کند و به یکی از والدین خبر دهد.

۶.سلفی‌های سکسی:

برای فرزند خود شرح دهید که هر عکسی که از خود گرفته و به دیگران ارسال می‌کند، ممکن است در اینترنت منتشر شود. اگر از خودش عکسی گرفته که می‌داند دیده شدن آن توسط همکلاسی‌ها، دوستان، معلم یا اعضای خانواده، موجب سرافکندگی و خجالت زدگی‌اش خواهد شد، نباید آن را به فرد دیگری ارسال کند. اگر کسی عکس برهنه از او درخواست کرد، باید بلافاصله صحبت کردن با او را متوقف کرده و به یکی از والدین خود خبر دهد.

۷.در مورد قوانین امنیتی آفلاین هم صریح باشید:

یکی از این قوانین، عدم ملاقات حضوری با دوستان اینترنتی، به خصوص بدون اجازه و اطلاع والدین است. برای او توضیح دهید که چنین ملاقات‌های بسیار خطرناک هستند و هرگونه اتفاقی ممکن است در این قبیل دیدارها رخ دهد. به همین دلیل از قرار دادن شماره تماس، آدرس محل سکونت، تحصیل، بستگان و …، نام مدرسه، باشگاه، آموزشگاه و …، یا هر جزئیاتی که می‌تواند منجر به ردیابی او شود، باید اجتناب کند. مطمئن شوید که فرزندتان به اهمیت این موضوع پی برده و فهمیده که شکارچیان اینترنتی از این اطلاعات به ظاهر ساده، برای پیدا کردن او در دنیای واقعی استفاده می‌کنند.

۸.در مورد استفاده از نرم‌افزارهای نظارتی تصمیم گیری کنید:

جاسوسی کردن در زندگی خصوصی کودکان، تصمیم مناسبی نیست. اما اگر شک کرده‌اید که فرزندتان چیزی از شما پنهان می‌کند مثل یک رابطه خطرناک، شاید بهتر باشد که فعالیت‌های او را تحت نظر بگیرید. با این وجود ممکن است به نتیجه دلخواه نرسیده و به نتیجه گیری قطعی دست پیدا نکنید. علاوه بر این ممکن است فرزندتان از نصب اپلیکیشن یا تحت نظر بودن خود با خبر شود که این امر موجب از بین رفتن اعتماد او نسبت به شما خواهد شد. به همین علت همیشه بهترین راه، صحبت کردن با کودک است.

۹.این اطمینان را به کودک خود بدهید که همیشه می‌تواند با شما صحبت کند:

طوری رفتار کنید که کودکتان مطمئن باشد هر سوال یا نگرانی داشته باشد، می‌توان آن را با شما مطرح کند. برای دریافت پاسخ سوالات بیشمار خود، نیازی به صحبت کردن با افراد غریبه ندارد. این کار تنها در صورتی جواب خواهد داد که حتی در صورت شکسته شدن قوانین وضع شده، عصبانی نشوید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)