در طی سال‌های گذشته، علاوه بر افزایش محبوبیت اپلیکیشن‌هاس دوست‌یابی، اپلیکیشن‌های متعددی نیز در این زمینه توسعه داده شده است. متأسفانه این افزایش محبوبیت منجر به بروز خطرات و تهدیداتی شده که تمامی کاربران، به خصوص اعضای جامعه LGBT را تحت شعاع قرار داده است. اولین اپلیکیشن‌های دوست‌یابی، برای برقراری ارتباط بین همجنس‌گرایان مرد ایجاد شد. از آن پس زمینه فعالیت این اپلیکیشن‌ها توسعه یافت و به ابزار نوینی برای یافتن پارتنر در بین اعضای جامعه LGBT تبدیل شد. کوییر‌ها، به خصوص آن دسته از افرادی که در جوامع بسیار متعصب زندگی می‌کنند، اغلب بر این باورند که تنها راه امن برای یافتن پارتنر مناسب، استفاده از این اپلیکیشن‌ها است. این موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش محبوبیت اپلیکیشن‌های دوست‌یابی است. اما این اپلیکیشن‌ها می‌تواند خطرات زیادی را برای کاربران آن به همراه داشته باشد. نیروهای انتظامی و ضد دگرباشان با بهره‌جویی از ابراز موقعیت مکانی موجود در اپلیکیشن‌ها، تنها به خاطر تمایلات جنسی، اشخاص را هدف قرار داده، آنها را مورد آزار و اذیت، ضرب و شتم قرار داده و در نهایت دستگیرشان می‌کنند. این تهدیدات در مناطق متعصبی مثل روسیه، آفریقا و بخش‌های زیادی از آسیا مثل ایران، که قوانین سفت و سختی نسبت برای برخورد با هم‌جنس گرایان دارد، ملموس‌تر است.

خطرات ناشی از بکار بردن اپلیکیشن‌های مبتنی بر موقعیت مکانی:

استفاده هدفمند از قابلیت نمایش موقعیت مکانی این اپلیکیشن‌ها به بروز خشونت‌های بسیاری نسبت به دگرباشان و دستگیری آنها منجر شده‌است. با استفاده از این قابلیت، کاربران اپلیکیشن که در نزدیکی هم هستند، می‌توانند راحت‌تر یکدیگر را پیدا کنند. اغلب اپلیکیشن‌های دوست‌یابی به این قابلیت مجهز هستند که با کمک آن کاربران نزدیک به هم شناسایی شده و به یکدیگر معرفی می‌شوند. با وجود اینکه قابلیت فوق، روشی آسان برای یافتن نزدیکترین پارتنر است، اما نیروهای دولتی و ضد دگرباشان هم می‌توانند از همین قابلیت استفاده کرده و موقعیت تقریبی آنها را پیدا کنند.

استفاده از اپلیکیشن‌های دوست‌یابی برای همه کاربران خطراتی را به همراه دارد که این خطرات برای جامعه LGBT بیشتر است. کلاهبرداران با استفاده از این برنامه قربانیان خود را با بهانه قرار ملاقات به محلی کشانده و از آنها اخاذی می‌کنند. برخی دیگر به خاطر عکس‌ها، فیلم‌ها یا پیام‌های ارسالی مورد سوءاستفاده و اخاذی قرار می‌گیرند.

تهدیدات امنیتی در هر کشور متفاوت است:

در کشورهایی که تعصبات شدیدی وجود داشته و قوانین دولتی تمامی حقوق دگرباشان را از آنها سلب می‌کند، بیشتر در اپلیکیشن‌های دوست‌یابی هدف گرفته می‌شوند. خشونت علیه دگرباشان در جوامعی که تعصبات شدید‌تری دارند، بیشتر رخ می‌دهد، به عبارتی یک اتفاق متداول است. معمولا خبرهای ناشی از چنین خشونت‌هایی به صورت علنی مطرح نمی‌شود، به خصوص در شرایطی که میزان خشونت بالا بوده یا فرد جزو مسافران و توریست‌های آن منطقه به خصوص باشد. پیگیری شکایات این قبیل رخدادها نیز بی ثمر است، چرا که در تمامی مناطق پر خطر، در مرحله اول خود فرد مورد اتهام قرار می‌گیرد و توجهی به شکایت او نخواهد شد.

مدیریت تنظیمات حریم خصوصی در اپلیکیشن‌های دوست‌یابی:

در اغلب اپلیکیشن‌های دوست‌یابی، تدابیر امنیتی خاصی برای تامین امنیت دگرباشان تدارک دیده شده اما باید همیشه به این نکته توجه داشت که تامین ۱۰۰% امنیت هرگز ممکن نیست. برای کاهش خطرات جرایم نفرت محور، برخی اپلیکیشن‌ها موقعیت مکانی دگرباشان را در مناطق پر خطر، مخفی می‌کنند. سپس کاربران می‌توانند در مورد مخفی ماندن یا نمایش داده شدن موقعیتشان تصمیم بگیرند. اگر فرد موقعیت مکانی خود را نمایش دهد، می‌تواند تمایلات یا هویت جنسی خود را مخفی نگه دارد.

به تمامی کاربران ایرانی این قبیل اپلیکیشن‌ها توصیه می‌شود که به هیچ عنوان از این قابلیت استفاده نکنند. چرا که ایران یکی از مناطق پر خطر محسوب شده و در قانون اساسی، مجازات‌های سنگینی برای دگرباشان تعبیه شده است.

برای افزایش امنیت در اپلیکیشن‌های دوست‌یابی، می‌توانید از توصیه‌های زیر نیز استفاده کنید:

• در مکانهای عمومی از وای‌فای رایگان استفاده نکنید.

• به هیچ‌ عنوان از افراد غریبه نوشیدنی، سیگار یا آدامس نگیرید. طبق اعلام قربانیان، معمولا مهاجمان این محصولات را به داروهای خاص (خواب آور و …) آلوده می‌کنند.

• اگر در موقعیت خشونت‌ باری گیر افتادید، سریعا خودتان را به محلی عمومی، مثل موزه، کتابخانه و … برسانید.

• در صورت مسافرت به مناطق دیگر، حتما با شرایط و فرهنگ آن منطقه آشنایی کامل داشته باشید و از انجام رفتارهای عاشقانه در اماکن عمومی پرهیز کنید.

• در کشورهایی که استفاده از اپلیکیشن‌های دوست‌یابی به طور کلی ممنوع است مثل ترکیه، ایران، لبنان و … ، تحت هیچ شرایطی از آنها استفاده نکنید.

• حتی در کشورهایی که همجنس‌گرایی آزاد است، از عدم دستگیری خود مطمئن نباشید.

• از رفتارهایی که منجر به افزایش توجه می‌شود، پرهیز کنید.

• در صورت ملاقات با کاربران این اپلیکیشن‌ها، به هیچ عنوان در مکان‌های خصوصی (مثل منزل، بیرون از شهر و …) قرار ملاقات تنظیم نکنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)