وراکریپت نسخه توسعه یافته برنامه TrueCrypt می‌باشد. اپلیکیشن Truecrypt به دلیل شایعاتی شکسته شدن قفل آن توسط FBI به طور ناگهانی منسوخ و نا امن تلقی شد. اپلیکیشن وراکریپت، یک اپلیکیشن رمزنگاری است که کاربردهای زیادی دارد.

اصلی ترین کاربرد این برنامه ایجاد فضاهای رمزگذاری شده است که در واقع همان پوشه‌های معمولی هستند که با کمک رمزهای انتخابی کاربر، محافظت می‌شوند. یکی دیگر از جذابیت‌های این اپلیکیشن، توانایی ایجاد فضای رمزنگاری داخل فضای رمزنگاری شده است. در واقع می‌توان داده‌های بسیار حساس را در داخل پوشه‌ای که قبلا رمزنگاری شده قرار داده و دوباره آن را رمزنگاری کرد.

توانایی دیگر این اپلیکیشن امکان رمزنگاری کل یک درایو است. علاوه بر این، امکان رمزنگاری حافظه‌های قابل حمل مثل فلش USB و هارد اکسترنال هم با استفاده از این اپلیکیشن امکان پذیر است.

دانلود و نصب وراکریپت:

این برنامه کاملا رایگان بوده و جزو برنامه‌های متن باز می‌باشد. برای دانلود آن به وب‌سایت مرجع VeraCrypt.FR مراجعه کرده، و تب دانلود را انتخاب کنید.

این اپلیکیشن برای پلتفرم‌ها و سیستم عاملهای مختلف طراحی شده، بنابراین نسخه متناسب با دستگاه خود را انتخاب کرده و آن را دانلود کنید.

مراحل نصب وراکریپت:

۱.زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید

۲.تیک کنار جعبه را فعال کرده و Next را بزنید.

۳.گزینه Install را انتخاب کرده Next را بزنید.

 

۴.آدرس نصب برنامه را انتخاب کنید و Install را بزنید.

۵.پس از اتمام نصب Ok را زده و روی Finish کلیک کنید.

۶.در مرحله از کاربر پرسیده میشود که با نحوه استفاده از نرم افزار آشنا است یا تمایل دارد مستندات آموزشی آن را مشاهده  کند. در صورت تسلط به زبان انگلیسی می‌توانید به وب‌سایت مراجعه کرده و آموزش ها را مطالعه کنید. در غیر این صورت گزینه No را انتخاب کنید و آموزش استفاده از اپلیکیشن را در ادامه این مقاله مطالعه کنید.

 

آموزش ایجاد فضای رمزنگاری شده:

۱.اپلیکیشن را باز کرده و در صفحه اول آن بر روی Create Volume (در تصویر با رنک قرمز مشخص شده است)، کلیک کنید.

۲.صفحه جدیدی باز خواهد شد که در آن باید محل رمزنگاری را انتخاب کنید. گزینه اول برای ایجاد فضا در حافظه فعلی سیستم می‌‌باشد. گزینه دوم برای رمزنگاری حافظه‌های قابل حمل (مثل فلش یو‌اس‌بی، هارد اکسترنال و … )می‌باشد. گزینه سوم برای رمزنگاری درایوی است که ویندوز در آن نصب شده، در صورت استفاده از این گزینه قبل از اجرای ویندوز، فرد باید رمز صحیح را وارد کند در غیر این صورت نمی‌تواند هیچ تغییری در اطلاعات سیستم اعمال کرده یا فایل‌های آن را مشاهده کند. برای ادامه آموزش گزینه اول را انتخاب کرده و Next را بزنید.

 

۳.در این مرحله می‌توانید بین حالت عادی و مخفی یکی را انتخاب کنید. گزینه اول حالت عادی است که با انتخاب آن، فضای رمزنگاری قابل مشاهده خواهد بود. در صورت انتخاب گزینه دوم، فضا به صورت مخفی ذخیره خواهد شد. در صورت مشاهده شدن فضای رمزنگاری عادی، ممکن است فرد (با اعمال فشار) مجبور به افشای رمز شود. استفاده از فضای مخفی تا حدودی این مشکل را برطرف می‌سازد. پس از اینکه گزینه مورد نظر خود را انتخاب کردید، Next را بزنید.

۴.در این قسمت محل ذخیره سازی فایل را انتخاب خواهید کرد. برای اینکار بر روی دکمه Select File کلیک کنید و به آدرس مورد نظر خود بروید.

۵.پس از انتخاب محل ذخیره سازی، یک نام اختیاری برای فایل خود انتخاب کنید. نام و آدرس انتخاب شده در تصویر صرفا جهت یادگیری بوده و الزامی به رعایت دقیق آن نیست. علاوه بر این، در نظر داشته باشید که اپلیکیشن وراکریپت در این مرحله هیچ فایلی را رمزنگاری نمی‌کند و فقط فضای رمزنگاری را ایجاد می‌کند. پس از انتخاب نام، دکمه Save را زده و Next را بزنید.

۶.در این مرحله نوع رمزنگاری فایل خود را انتخاب خواهید کرد (افراد مبتدی بهتر است تغییری در تنظیمات پیش‌فرض ایجاد نکنند)، سپس دکمه Next را بزنید.

۷.در این مرحله باید حجم حافظه مورد نیاز برای فضای ذخیره سازی را انتخاب کنید. ظرفیت فایل به حجم اطلاعات شما و فضای خالی درایو بستگی دارد و کاملا اختیاری است. در زیر کادر فضای باقی مانده از حافظه نوشته شده است. پس از اینکه حجم مورد نیاز خود را انتخاب کردید، بر روی دکمه Next کلیک کنید.

۸.حال نوبت به انتخاب رمز فایل رسیده است. باید در انتخاب این رمز بسیار دقیق و حساس باشید. این رمز تنها راه دستیابی به اطلاعات ذخیره شده در داخل فایل است. اگر به هر دلیلی آن را فراموش کنید، اطلاعات خود را از دست خواهید داد. از سوی دیگر اگر رمزتان ساده و قابل حدس باشد، ایجاد این فضا فایده‌ای نخواهد داشت.

در انتخاب رمز بهتر است به توصیه‌های زیر دقت کنید:

• رمز تک کلمه‌ای نباشد.

• از بکار بردن تاریخ تولد، شناسنامه، تلفن همراه یا ثابت در رمز پرهیز کنید.

• نام خود، اعضای خانواده، چهره‌های محبوب و … را در رمزتان استفاده نکنید.

• به صورت تصادفی از حروف بزرگ و کوچک استفاده کنید.

• علاوه بر ترکیب حروف و اعداد از کاراکترهای خاص مثل @#$%^&*()_+~ و … هم استفاده کنید.

• هرچه رمز انتخابی طولانی تر باشد بهتر است. توصیه می‌کنیم رمز کمتر از ۲۰ کاراکتر نباشد (تا ۱۲۸ کاراکتر را می‌توانید برای رمز خود وارد کنید).

پس از انتخاب رمز مناسب و وارد کردن دوباره آن در فیلد پایینی، بر روی دکمه Next کلیک کنید.

۹.سیستم فایل‌بندی مورد نظر خود را انتخاب کرده (اگر اطلاعات زیادی در مورد سیستم فایل‌بندی ندارید بهتر است تغییری در تنظیمات ایجاد نکنید) و در نهایت بر روی دکمه Format کلیک کنید. در حین انجام فرایند و پر شدن شاخص سبز رنگ، بهتر است نشانگر موس را به صورت تصادفی در داخل پنجره حرکت دهید. توصیه می کنیم حداقل این کار را به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید. حرکت دادن نشانگر باعث تقویت هرچه بیشتر کلیدهای رمزنگاری می‌شود که در نهایت منجر به افزایش امنیت آن خواهد شد.

پس از اتمام فرمت که با توجه به ظرفیت انتخابی شما مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید، فایل (با نام انتخابی شما) ایجاد خواهد شد. این فایل فضای ذخیره سازی شما است.

در مقاله بعدی به نحوه باز کردن این فایل رمزنگاری شده و نحوه اضافه کردن فایلهای مهم خود به داخل آن خواهیم پرداخت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)