انتخابات پر تنش و نفسگیر آمریکا به نتیجه نهایی رسید و نفس ها از سینه ها به آرامی رها شدند..

امروز شمارش نهایی ایالت های آریزونا ، جورجیا و کارولینای شمالی به پایان رسید و ایالت های اریزونا پس از ۴۵ سال و جورجیا پس از ٢٢ سال از رنگ قرمز به رنگ آبی و از سبد جمهوریخواهان به سبد دموکرات ها پیوستید و کارولینای شمالی همچنان در صف جمهوریخواهان ماند. مجموع رای الکترال آقای جو بایدن را به ٣٠۶ و مجموع آرا الکترال آقای رئیس جمهور ترامپ را به ٢٣٢متوقف کردند و سوت پایان این مسابقه نفسگیر به صدا در آمد . نتیجه درست به همان نسبت ۴ سال پیش پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون بود.( خط پیروزی، رسیدن ، ٢٧٠رای الکترال است ) .

نزدیک به ١۶٢ ملیون آمریکایی در انتخابات امسال شرکت کرده اند بالاترین رقمی که تا حال در تاریخ انتخابات آمریکا ثبت شده است و جمع آرای آقای بایدن حدود ۵/۵ ملیون بیشتر از مجموع آراء کلی رئیس جمهور ترامپ است . تنها انتخابات دو سناتور از ایالت جورجیا به دور دوم یعنی ١۵ ژانویه کشیده شده و احتمال پیروزی سناتور های دموکرات هم بالاست . اگر این دو سناتور بتوانند رقبای جمهوریخواه ایالت را پشت سر بگذارند ، سنای آمریکا ۵٠- ۵٠ خواهد شد و معاون رئیس جمهور می تواند این نسبت مساوی را به نفع دموکرات ها سنگین کند.

آقای رئیس جمهور هنوز نتیجه انتخابات را نپذیرفته و امکانات قانونی واداری را برای تیّم آقای بایدن فراهم نمی کند و با طرح شکایت های بیشمار ی در دادگاه های ایالت های مختلف ، مدعی تخلف و تقلب در انتخابات شده است . تا پایان امروز جمعه ٢٣ آبان ، ٩٠ در صد این شکایت ها در دادگاههای ایالتی در میشیگان ، پنسیلوانیا ، جورجیا و آریزونا و یوتا نتوانسته اند قاضی های ایالتی را قانع کنند و مدارکی دادگاه پسند ارایه دهند.

سازمان های امنیتی و سایبری هم جمعا. رای داده اند که انتخابات بسیار سالم برگزارشده و تقلب و تخلف معنی داری کشف نشده اند و بر صحت انتخابات صحه گذاشته اند . همزمان ١۶ مدیرکل دادگستری از ١۶ ایالت در نامه ای به ویلیام بار ، وزیر دادگستری اعلام کردند که در هیچکدام از این ایالت ها تقلب و یا تخلفی صورت نگرفته و نتیجه انتخابات کاملا معتبر هستند. بعضی از این مدیران ارشد ایالتی از جمهوریخواهان هستند.

آقای رئیس جمهور پس از ٨ روز سکوت و امتناع از قبول شکست ، امروز عصر در محوطه بیرونی کاخ سفید (rose garden )در جمع خبر نگاران ظاهر شد و فقط در مورد نزدیک شدن تولید واکسن ضد کرونا صحبت کرد . قیافه اش خسته و فرسوده بود او از مسئولین کمپانی های داروساز ی آلمانی و آمریکایی( فایزر و… )خواست تا در مورد واکسن کرونا صحبت کنند و خودش بر خلاف معمول جلسه را اداره نمی کرد . به نظر می رسید که در حالت کیش و مات قرار گرفته و از مرحله انکار واقعیت (denial) به مرحله خستگی و فرسودگی و ناامیدی( hopelessness) رسیده است وهنوز به مرحله قبول واقعیت نرسیده است . در این جلسه ، رئیس جمهور ترامپ به هیچ پرسش خبرنگاران پاسخ نداد .

آقای رئیس جمهور در بیرون نشان می دهد که شخصیتی بسیار قوی و شکست نا پذیر و دارای ego یا ( من) بزرگی است ولی ترس عجیب ایشان از قبول شکست و عدم شجاعت از روبرو شدن با واقعیت موجود ، عکس آن را نشان می دهد . نشان می دهد که شخصیت درونی و نهانی دانولد ترامپ بسیار شکننده و ترسان ازشکست و دفاعی است . همان طور که در مقاله دو هفته پیش گفته بودم ، آقای رییس جمهور ترامپ بر سر دوراهی مرگ وزندگی قرار گرفته است !

ایشان نشان داده اند که شکست از جو بایدن را نخواهد توانست بپذیرد و پیش بینی می شود که در دو ماه مانده در کاخ سفید ، با بحران های درونی و روانی بزرگی روبرو خواهد شد،

که کاملا برایش جدید ، ناشناخته و غیرقابل باور خواهند بود و از اینجهت تضاد غرور و شرمساری ، جدال مرگ وزندگی را برایش رقم خواهد زد .

گرچه تعدادی از نمایندگان و سناتور های جمهوریخواه ، آرام آرام از ایشان فاصله می گیرند و به جوبایدن رئیس جمهور انتخابی ، اقبال نشان می دهند، اما این اقبال ها هنوز کافی و تعیین کننده نشده اندو چند روز دیگر وقت لازم است .

فردا شنبه تمام گروه های طرفدار رئیس جمهور ترامپ از جمله proud boys یا جوانان مغرور و گرو ه های سفید پوستان راستگرا در چندین شهربزرگ از جمله واشنگتن دی سی دست باعتراض و تظاهرات می زنند و پلیس ایالتی و فدرال از آنان خواسته که از حمل اسلحه خودداری کنند وگرنه دستگیر خواهند شد.

چند روز دیگر لازم است تا آبها آز آسیاب بیفتد و وضعیت روشن تر بشود .

 

اشکبوس طالبی – روان شناس مقیم مریلند

٢٣ آبان ٩٩

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)