اولین قسمت از پادکست برابری منتشر شد: شورای نگهبان، ضامن تبعیض علیه اقلیت‌ها.

در این شماره با شما از تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی، قومی، جنسی، مهاجران و … در ایران میگوییم و به روایاتی از رنج آنها از زندگی در جمهوری اسلامی ایران را می‌شنویم و به نقش نهاد شورای نگهبان در نهادینه شدن این تبعیض‌ها می‌پردازیم.

برابری را در پلتفورم‌های زیر بشنوید:

Castbox 

Anchor 

Breaker 

iTunes 

Radiopublic 

Spotify 

Pocketcast

soundcloud


فصل اول پادکست برابری، مجموعه‌ای ۹ قسمتی با عنوان «شورای نگهبان یکی از موانع دموکراسی در ایران» است که از امروز، هر هفته در وب‌سایت عرصه سوم، «کست‌باکس»، «آی‌تونز» و دیگر اپلیکشن‌های ویژه پادکست منتشر خواهد شد. 

در این مجموعه

  •  نقش شورای نگهبان در سرنوشت تک تک ایرانیان به ویژه گروه‌های مذهبی، قومی، جنسیتی و زنان را بررسی می‌کنیم.
  • رد پای شورا را در تبیین و تصویب قوانین غیر دموکراتیک و ناقض حقوق بشر در ایران دنبال می‌کنیم. 
  • نحوه تفسیر قانون اساسی در شورای نگهبان را تشریح می‌کنیم و از روند رد کنوانسیون‌های بین المللی حقوق بشری در این شورا سخن خواهیم گفت.
  • تاریخچه تحولات شورای نگهبان از ابتدای انقلاب تا امروز را مرور می‌کنیم و چگونگی گسترش حوزه اختیارات این نهاد را مرور می‌کنیم.
  • سری به مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی می‌زنیم و با نظرات نویسندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی درباره حقوق اقوام و گروه‌های مذهبی و زنان در ایران آشنا می‌شویم.
  • ساختار تشکیلاتی شورا و فرایند گسترش بی رویه آن در دهه‌های اخیر را بررسی می‌کنیم. 
  • با ترفند‌های شورای نگهبان در مهندسی آرا و انتخابات و همچنین ترکیب هیات‌های نظارت بر انتخابات آشنا می‌شویم.
  • بودجه‌های انتخاباتی شورای نگهبان را در دوره‌های پیشین و نقش تعیین کننده این بودجه‌های میلیاردی را در نتایج انتخابات‌ در جمهوری اسلامی  را مرور می‌کنیم.
  • با نیمکت‌ذخیرهای شورای نگهبان، مجامع مشورتی حقوقی و فقهی، آشنا می‌شویم و ترکیب نسبتا ثابت و معنا دار فقهای این شورا در ۴۰ سال گذشته را مرور می‌کنیم

پادکست برابری حاصل مجموعه تحقیقات تیم عرصه در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ است که پیش‌تر و به صورت پرونده‌ای مستقل در وب سایت عرصه سوم منتشر شده است.

در این مجموعه ۹ قسمتی، حقوقدانان، روزنامه نگاران، فعالین مدنی و سیاسی مختلفی همچون آسیه امینی، رجبعلی مزروعی، پژمان طهوری، آزاده کیان، فرد پطروسیان، پدیده ثابتی، کامران اشتری، محمود احمدی مقدم، محمدرضا سردارزاده، بهنام دارایی‌زاده، ملکیا زر، محمد تقی کروبی، مژگان نوی و حسین احمدی نیاز ما را همراهی کرده‌اند. 

باور ما بر این است که «شورای نگهبان، یکی از مهمترین موانع گذار به دموکراسی» در ایران به شمار می‌رود و تا زمانی که این نهاد با تغییرات اساسی و بنیادین مواجه نشود، عبور مسالمت آمیز از جمهوری اسلامی و مجموعه قوانین «اقلیت‌ستیز» و «دیگری ستیز»ش امکان پذیر نیست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)