فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر امروز اعلام کرد که عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و از قدیمی‌ترین فعالان حقوق بشر در ایران در سی‌وهشتمین کنگره این فدراسیون که در استانبول برگزار گردید به ریاست آن برگزیده شد.

عبدالکریم لاهیجی که جایگزین سوهیر بالحسن، رئیس پیشین فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر شده است به مدت شش سال این مسئولیت را بر عهده خواهد داشت.

عبدالکریم لاهیجی پیش از این نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر بود.

در کنگره فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر افزون بر عبدالکریم لاهیجی، لوئیس گیلمرو پرز کاساس، دبیر این فدراسیون نیز نامزد احراز این سمت بود که برای نخستین بار یک ایرانی به این سمت برگزیده شد.

عبدالکریم لاهیجی: ما به‌گونه‌ای خستگی‌ناپذیر به تلاش خود برای آزادی فوری و بی‌قید و شرط فعالان حقوق بشری که خودسرانه بازداشت شده‌اند ادامه خواهیم داد

در پی انتخاب عبدالکریم لاهیجی به‌عنوان رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل پیام تبریکی منتشر کرد.

عبدالکریم لاهیجی درباره انتخاب شدنش گفت: “این افتخار بزرگی برای من است. نخستین پیام من به تمام فعالان حقوق بشری است که خودسرانه بازداشت شده‌اند. ما به‌گونه‌ای خستگی‌ناپذیر به تلاش خود برای آزادی فوری و بی‌قید و شرط آن‌ها ادامه خواهیم داد.”

لاهیجی با نام بردن از برخی از فعالان حقوق بشر که در بلاروس و بحرین زندانی هستند و همچنین یادآوری بازداشت‌های خودسرانه در ترکیه، به حقوق زنان در کشورهای مختلف جهان اشاره کرد و افزود تلاش در راه حقوق زنان در مرکز مبارزات فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر قرار خواهد گرفت.

در سی‌وهشتمین کنگره فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر سازمان‌های عضو این فدراسیون از ۱۶۴ عضو به ۱۷۸ عضو افزایش یافت.

کانون مدافعان حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از نهادهای عضو این فدراسیون هستند.

این کنگره همچنین ۲۶ قطعنامه صادر کرد از جمله قطعنامه‌هایی در مورد وضعیت حقوق بشر در مالی، سوریه، مالزی، کوبا، روسیه و ترکیه.

سوهیر بالحسن، رئیس پیشین فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر پس از این کنگره به‌عنوان رئیس افتخاری این فدراسیون برگزیده شد و آلس بیالیاتسکی، نایب رئیس این فدراسیون که از ماه اوت ۲۰۱۱ در بلاروس دستگیر شده است همچنان در مقام خود ابقا گردید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com