سهم “گذشته” اصغر فرهادی از فستیوال فیلم کن جایزه بهترین بازیگر زن برای برنیس بژو بود. جایزه‌ای فرانسوی برای یکی‌ از مطرح‌ترین بازیگرن سینمای فرانسه و جهان.
بژو که با فیلم “آرتیست” نامزد دریافت جایزه اسکار بود، در این فیلم نقش مقابل علی‌ مصفا را ایفا کرد؛ در اولین تجربه فیلم‌سازی فرهادی در خارج از ایران که با بودجه ۱۲ میلیون یورویی در فرانسه مقابل دوربین رفت و کن اولین حضور جهانی‌ آن بود.
به اعتقاد بعضی‌ از کارشناسان، “گذشته” اگرچه نمایش موفقی‌ در کن داشت، اما برای فرهادی که با “جدایی” هر جا که رفت بر سکوی نخست ایستاد، از دست دادن “نخل طلا” یک پسرفت محسوب می‌‌شود، آن هم با فیلمی که حدود بیست برابر فیلم قبلی‌‌اش هزینه داشته است.
“گذشته” یک روز پیش از مراسم اختتامیه، جایزه بهترین فیلم را از طرف کلیسای جهانی‌ کاتولیک دریافت کرده بود.”آبی‌ گرم‌ترین رنگ دنیاست”، بر خلاف پیش بینی‌‌ها جایزه بزرگ شصت و ششمن دوره فستیوال فیلم کن را دریافت کرد، فیلمی به کارگردانی، عبداللطیف کشیش، فیلمساز تونسی الاصل فرانسوی که به ماجرای تمایلات همجنس گرایانه یک دختر نوجوان می‌‌پردازد. این فیلم سه‌ ساعته در فرانسه با عنوان “زندگی‌ آدل” به نمایش در خواهد آمد.
محمد رسول اف، دیگر فیلمساز ایرانی‌ که در بخش “نوعی نگاه” با فیلم جدیدش، “دست نوشته‌ها نمی‌‌سوزند”، در ارتباط با قتل نویسندگان ایرانی‌ حضور داشت نیز هیچ جایزه‌ای دریافت نکرد و جایزه اصلی‌ این بخش به به ریتی پن با فیلم “تصور گمشده” از کامبوج رسید که این فیلمساز پس از حضور روی سن جایزه خود را به جعفر پناهی، فیلمساز ممنوع الکار ایرانی‌، اهدا کرد. او گفت “پناهی کسی‌ است که در شرایط سخت فیلم می‌‌سازد. می‌‌توان کسی‌ را تحت حبس خانگی قرار داد و از کار محرومش کرد، اما نمی‌‌توان تخیلات و افکارش را دزدید.
“گفتنی است “دست نوشته‌ها نمی‌‌سوزند” یک روز پیش تر جایزه بهترین فیلم را از انجمن جهانی‌ منتقدان دریافت کرده بود.مهمترین فستیوال سینمایی جهان شب گذشته به پایان رسید، اما بدون تردید شروعی تازه برای بسیاری از سینماگران خواهد بود. کسانی‌ که به اعتبار حضور در کن راه خود را در فیلم‌سازی ادامه خواهند داد.
برچسب‌ها: جعفر پناهی، فیلم

۰ نظرات:

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com