گزارشی از اعدامها در ایران از سپتامبر ۲۰۱۹ تا اکتبر۲۰۲۰

اهمیت حقوق بشر در این است که اگر جامعه بشری نیاز به حمایت دارد، پس نباید ابزارهایی را که برای حفظ آن بکار می بریم ناقض ارزش حقوق بشر باشد. بکار گرفتن مجازات اعدام، نقض حقوق بنیادین بشر بوده و باید برای لغو آن اقدام کنیم.

مطابق ماده شش میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، «حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید به موجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد».

۱۰ اکتبر روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام است. در سال ۲۰۰۲ چندین سازمان‌ جهانی مدافع حقوق‌بشر از جمله «عفو بین‌الملل» و «همبستگی جهانی علیه مجازات اعدام» روز ۱۰اکتبر برابر با ۱۸مهر را «روز جهانی مبارزه با اعدام» اعلام کردند تا حقوق بشر گامی در مسیر متمدن شدن بردارد. با پیشرفت تمدن بشری، آگاهی عمومی و مبارزات مداوم علیه این شیوه بدوی مجازات، سازمان ملل در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، دو قطعنامه را به ‌عنوان مقدمه‌ای برای لغو اعدام در مجمع عمومی به‌تصویب رساند. سازمان ملل متحد از کشورها خواسته تا مجازات اعدام را لغو کنند. ولی حاکمان ایران هرگز به فشار سیاسی و اخلاقی سازمان ملل توجهی نکردند.

 این هدف برای ما ایرانیان اهمیتی صدچندان دارد. چرا که مردم ما با حاکمیتی رودررو هستند که راز بقای خود را در اعدام هدفمند و سرکوب شهروندانش می بیند. از این رو با وجود محکومیتهای پیاپی در مجامع بین المللی، حقوق بشری و فریاد نه به اعدام، باز هم به استفاده از ابزار «اعدام» علیه جوانان و معترضان ایران ادامه می دهد.

گزارش آماری

براساس اخبار و آمار گردآوری و ثبت شده توسط کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، اعدامها در بازه زمانی سپتامبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰، دستکم ۳۰۸ نفر بوده است.

در میان ۳۰۸ زندانی اعدام شده، ۸ زندانی سیاسی به چشم می‌خورد. ۱۶ زن در این برهه زمانی به طنابهای دار سپرده شده‌اند.

آمار کودک مجرم‌های اعدام شده نیز ۶ نفر بوده است.

این اعدامها شامل زندانیان سیاسی و زندانیان جرائم عادی است. اتهام زندانیان جرائمی از جمله قتل، سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف اعلام شده است. لازم به ذکر است که به موجب قانون قضاییه دیکتاتوری ولایت فقیه، جهت افزایش سرکوب و رعب و وحشت، متهمان سرقت مسلحانه مشمول محاربه و حکم اعدام می شوند. چند تن از اعدام شدگان آمار بالا مشمول این مورد بوده اند.

اینفوگرافی اعدام های سیاسی در ایران
اعدامهای سیاسی

اعدامهای سیاسی در ایران از خرداد سال ۱۳۶۰ همراه با سرکوب مخالفین جمهوری اسلامی آغاز شد، دهه شصت یکی از خونبارترین ادوار تاریخی مردم ایران است. اوج این جنایت در قتل عام ۳۰هزار زندانی سیاسی بین ماههای مرداد و شهریور ۶۷. با اعدام‌ های جمعی زندانیان به فرمان شخص خمینی و با تشکیل هیأتهای مرگ، به ثبت رسیده است.  بسیاری از مقامات ارشد فعلی و وزیران کنونی در ایران از جمله اعضای کمیسیونهای بدنام مرگ و مسئول انجام و نظارت بر قتل عام زندانیان سیاسی بودند. ابراهیم رئیسی رئیس فعلی قضائیه و وزیر دادگستری ، علیرضا آوایی از جمله این جنایتکاران هستند.

در فاصله زمانی سپتامبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰، هشت زندانی سیاسی اعدام شدند؛
زندانیان سیاسی نوید افکاری در زندان شیراز، مصطفی صالحی در زندان اصفهان، دیاکو رسول زاده و صابر شیخ عبدالله در زندان مرکزی ارومیه، هدایت عبدالله پور در یکی از پادگان های اشنویه، مصطفی سلیمی در زندان مرکزی سقز، عبدالباسط دهانی در زندان زاهدان و شهرام بایگان در زندان تبریز اعدام شده‌اند.

اعدامهای سیاسی

زندانی سیاسی نوید افکاری، در زندان شیراز به اتهام محاربه در تاریخ ۲۲شهریور۹۹ (۱۲سپتامبر۲۰۲۰) اعدام شد. او در اعتراضات مرداد۹۷ مردم ایران علیه حاکمیت خامنه‌ای شرکت داشت. برای ممانعت از اعدام نوید افکاری قهرمان کشتی، بسیاری از مردم، فعالان حقوق بشری، ورزشکاران و قهرمانان ورزشی جهان، در شبکه‌های اجتماعی دست به کار شدند و میلیون‌ها توئیت، مصاحبه و مطلب منتشر شد. اما نوید را بصورت شتابزده‌ای اعدام کردند. عفو بین الملل در توییتی نوشت: «ما بخاطر اعدام مخفیانه نوید افکاری، کاملاً در شوک، بهت و وحشت فرو رفتیم. اعدام جوانی که آینده‌ای روشن در انتظارش بود. این چنین قضاییه مسخره‌ای، واکنش فوری جامعه بین‌المللی را با دخالت‌های عمومی و خصوصی می‌طلبد».

روز ۱۵مرداد۹۹، زندانی سیاسی مصطفی صالحی از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه۹۶ اعدام شد.
مصطفی صالحی ٣٠ ساله و یک کارگر ساختمانی بود که در تظاهرات شرکت کرده بود. اتهام وی قتل یک سرهنگ پاسدار و شلیک به ۶ بسیجی در تظاهرات سال ۹۶ بود. علاوه بر اعدام، در یک اقدام کین توزانه قوه قضاییه اقدام به مصادره اموال همسر و دو فرزند یتیم وی کرد.

روز۲۴تیرماه ۹۹ حکم اعدام دو زندانی سیاسی صابر شیخ عبدالله و دیاکو رسول زاده به اتهام محاربه در زندان مرکزی ارومیه به اجرا در آمد.

مصطفی سلیمی در زندان مرکزی سقز به اتهام محاربه در تاریخ ۲۳فروردین۹۹ (۱۱آوریل۲۰۲۰) اعدام شد. وی در شورش زندان مرکزی سقز از زندان فرار کرده بود که مجددا دستگیر شد.

عبدالباسط دهانی در زندان مرکزی زاهدان به اتهام محاربه در تاریخ ۴اردیبهشت۹۹ (۲۳آوریل۲۰۲۰) اعدام شد.

شهرام بایگان در زندان مرکزی تبریز در تاریخ ۴اردیبهشت۹۹ (۲۳آوریل۲۰۲۰) اعدام شد. وی در شورش زندان مرکزی تبریز توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفت و پایش شکست. در اثر شدت جراحات وی را به بیمارستان منتقل کردند. پس از چند روز مجدد وی را به زندان منتقل کرده و قبل از شروع وقت اداری، وی را اعدام نمودند.

هدایت عبدالله پور در اشنویه به اتهام محاربه در تاریخ ۱خرداد۹۹ (۲۱می۲۰۲۰) اعدام شد.

اعدام کودکان و نوجوانان

کودک مجرمان اعدام شده در این دوره زمانی ۶ نفر بوده اند از جمله: سعید محمدی در اکتبر ۲۰۱۹ در زندان مرکزی کرج، علی قاسمی و محمد دهقان زاده در دسامبر ۲۰۱۹ در زندان مرکزی اردبیل، شایان سعیدپور، مجید اسماعیل زاده در می ۲۰۲۰ در زندان های سقز و اردبیل و ارسلان یاسینی در اوت ۲۰۲۰ در زندان مرکزی ارومیه بوده‌اند.

ارسلان یاسینی در ۱۷ سالگی به اتهام قتل بازداشت شده و نزدیک ۱۳سال را در زندان گذرانده بود. شایان سعیدپور کودک مجرم پس از شورش در زندان سقز اعدام شد. همه این زندانیان هنگام ارتکاب اتهام انتسابی کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

مجمع عمومی ملل ‌متحد،که تاکنون ۶۶ بار دیکتاتوری ولایت فقیه را به علت نقض فاحش حقوق بشر محکوم کرده، بیشترین نگرانی خود را نسبت به مجازات اعدام علیه افراد زیر سن قانونی اعلام نموده است.

اعدام زنان

از روز جهانی مبارزه با اعدام در سال ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰، دستکم ۱۶ زن زندانی اعدام شدند.

نادیده گرفتن حقوق زنان، سرکوب و محدودکردن آنان بخشی از فرهنگ زن ستیزانه در استبداد دینی حاکم بر ایران است. در قتل عام سال ۶۷ صدها زن زندانیانی سیاسی از سنین نوجوانی تا زنان سالخورده ای که بیش از ۷۰سال سن داشتند به جوخه های تیرباران سپرده شدند.

در ایران بسیاری از زنانی که به اتهام قتل محکوم به اعدام می شوند، خود قربانی خشونت هستند و در دفاع از خود مرتکب قتل شده اند.

روز ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ در زندان مرکزی مشهد (وکیل آباد)یک زن به دار آویخته شد. این اعدام ۱۰۷مین زن اعدام شده در دوران حسن روحانی بود. این زن فرشته حیدری ابراهیم پور نام داشت و به مدت ۱۱ سال زیر حکم اعدام در حبس به سر برده و مادر پنج فرزند بود.

اعدام به جرم شراب خواری

اعدام شهروندان به اتهامات مختلف در ایران نهادینه شده است. روز۱۸تیر۹۹ مرتضی جمالی ۵۵ ساله و پدر دو کودک خردسال که به علت خوردن مشروب یک سال را در زندان گذرانده بود در یک حکم ضدانسانی و بی سابقه با اتهام انتسابی « شرب خمر» در زندان مرکزی مشهد به دار آویخته شد. این اعدام اعتراضات بسیاری را در داخل و خارج ایران برانگیخت.

 

لیست اسامی زندانیان سیاسی و سیاسی – عقیدتی محکوم به اعدام

در حال حاضر دستکم ۳۳زندانی سیاسی و عقیدتی در زندانهای رژیم محکوم به اعدام هستند. ۹ تن از این زندانیان جزو معترضان اعتراضات سراسری دی ماه سال ۹۶، مرداد ۹۷ و آبان ۹۸ می باشند.

زندان دستگرد اصفهان:

در اسفند ۹۸ شعبه دوم دادگاه انقلاب رژیم در اصفهان ۵ زندانی از بازداشتی‌های قیام دی ماه ۹۶ به نامهای هادی کیانی، مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری و عباس محمدی را به اعدام محکوم کرد.

۱. هادی کیانی، فرزند صحن علی، متولد ۱۳۶۹، ساکن خمینی شهر، شغل آزاد و متاهل است. وی در تاریخ ۱۹ اسفند ۹۷ به اتهام شرکت در اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ بازداشت شد. حداقل ۴۰ روز در انفرادی زیر شکنجه و بازجویی قرار داشت.
در اسفند ۹۸ شعبه دوم دادگاه انقلاب اصفهان، او و ۴ تن دیگر از معترضان دی ماه ۹۶، مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری و عباس محمدی را به اعدام محکوم کرد.
این دادگاه او را از بابت اتهام“بغی از طریق تلاش و فعالیت موثر در پیشبرد اهداف اغتشاشگران” به ۱ بار اعدام و به اتهام «محاربه از طریق به کار بردن قمه به قصد سلب امنیت اجتماع و تیراندازی به سمت مامورین» به ۱ بار اعدام و به اتهام «افساد فی الارض از طریق اجتماع و بر هم زدن امنیت عمومی و خصوصی» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم نمود.

۲. عباس محمدی، متولد ۱۳۷۰، ساکن خمینی شهر، شغل آزاد، متاهل، دارای ۲ فرزند است. عباس محمدی در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۸،توسط نیروهای امنیتی دستگیر و از آن زمان تاکنون در بازداشت بسر می‌برد.

۳. مهدی صالحی قلعه شاهرخی، فرزند محمدرحیم، متولد ۱۳۶۲، ساکن یزدانشهر، شغل بنگاه دار، متاهل. پدر یک دختر حدودا ۷ ساله است.

۴. محمد بسطامی، فرزند شریفی، متولد ۱۳۷۱، ساکن اصفهان، شغل آزاد، متاهل است. محمد بسطامی در تاریخ ۲۱ اسفند ۹۷ بازداشت شد.

۵. مهدی صالحی قلعه شاهرخی، فرزند محمدرحیم، متولد ۱۳۶۲، ساکن یزدانشهر، شغل بنگاه دار، متاهل. پدر یک دختر ۷ ساله است. وی در تاریخ ۱۲ آبان ۹۸ بازداشت شد و هم اکنون در زندان دستگرد اصفهان محکوم به اعدام است.

زندانیان زیر حکم اعدام
زندان تهران بزرگ

۳ زندانی دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ به نامهای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، توسط قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام» به اعدام محکوم شدند.

۶. امیرحسین مرادی ، فرزند محمد، متولد ۱۵ مرداد ۱۳۷۳ در تهران است. امیرحسین دارای مدرک دیپلم کامپیوتر است و تا پیش از بازداشت در تهران فروشنده موبایل، کامپیوتر و نرم‌افزار بوده است.
او همراه با هم پرونده ای های خود آقایان سعید تمجیدی و محمد رجبی در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۹۸ در تجمعات اعتراضی آبان ماه در محله ستارخان تهران شرکت کرده بودند. در تاریخ ۲۸ آبان ۹۸ بازداشت شد. امیرحسین مرادی تحت شکنجه اطلاعات مجبور به مصاحبه تلویزیونی و قبول اتهامات برعلیه خود شد. اتهاماتی که در دادگاه به آنها استناد شده است.
این زندانی سیاسی در دفاعیات خود در دادگاه خطاب به قاضی صلواتی گفت: «اعترافات من تحت فشار اخذ شده و صحت ندارد. مواردی که اعتراف کردم به صورت مشترک با سعید و محمد اقداماتی انجام دادیم، به این دلیل بود که خبر داشتم از کشور خارج شده‌اند و گمان می‌کردم خطری آن‌ها را تهدید نخواهد کرد».او و دو هم پرونده ای دیگرش برخی دیگر از اتهامات از جمله آتش زدن پمپ بنزین را رد کردند.

۷. سعید تمجیدی، متولد ۱ خرداد ۱۳۷۱ ساکن تهران، دانشجوی رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی بوده است.
او و محمد رجبی در تاریخ ۲۹ آبان ۹۸ پس از بازداشت امیرحسین مرادی، به کشور ترکیه گریختند. اما پس از مدتی توسط ترکیه به ایران دیپورت شده و مجددا بازداشت شدند.
بازجویان طی دوران بازداشت سعید تمجیدی و محمد رجبی را از پا آویزان کرده‌اند و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.
سعید تمجیدی علاوه بر اعدام به اتهام «مشارکت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار در شب»  به ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و به اتهام «خروج غیرقانونی از کشور» به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

۸. محمد رجبی، فرزند اسماعیل، متولد ۲۱ مرداد ۱۳۷۳، دیپلمه و شاغل در بنگاه اجاره املاک بوده است.
او و سعید تمجیدی در تاریخ ۲۹ آبان ۹۸ پس از بازداشت امیرحسین مرادی، به کشور ترکیه گریختند. اما پس از مدتی توسط ترکیه به ایران دیپورت شده و مجددا بازداشت شدند.
آقای رجبی در تاریخ ۱۴ دی ماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان تهران بزرگ آزاد شد. وی در تاریخ ۲۹ دی ماه ۹۸ طی یک تماس تلفنی به دادگاه انقلاب تهران احضار و مجددا بازداشت شد. طی این روز قاضی ابوالقاسم صلواتی آزادی با قرار وی را ملغی و تبدیل به قرار بازداشت کرد و در نهایت مجددا به زندان تهران بزرگ منتقل شد.
محمد رجبی علاوه برم حکومیت به اعدام، به اتهام «مشارکت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار در شب»  به ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و به اتهام «خروج غیرقانونی از کشور»  به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده‌است.

 خرم آباد

۹. محمد کشوری فرزند حمید از شهرستان خرم آباد یکی از بازداشتی‌های اعتراضات آبان ۹۸ در این شهر است. وی روز یکشنبه ۸ تیر ماه ۱۳۹۹ توسط دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد. وی هم اکنون در زندان خرم آباد محبوس است.

زندان سنندج

۱۰. محی الدین ابراهیمی ۴۲ ساله، متاهل و پدر یک کودک معلول و اهل روستای الکاوی اشنویه می باشد. محی الدین ابراهیمی روز شنبه ۱۳ آبان ۹۶ در حالی که مشغول کولبری بود از سوی نیروهای مستقر در پایگاه بیمضرته اشنویه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و علیرغم اینکه بشدت مجروح شده بود در همان حال بازداشت شد.
او در روز شنبه ۲۸دیماه ۹۸ از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی شیخ لو به اتهام «بغی» و «عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران» برای بار دوم به اعدام محکوم و این حکم همان روز به وی ابلاغ شد. او هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه محبوس است.

۱۱. حیدر قربانی، فرزند علی، ۴۶ ساله اهل کامیاران است. او در مهر ۹۵ بازداشت شد. وی در بازداشتگاه‌های سپاه کامیاران، اطلاعات کامیاران و اطلاعات سنندج محبوس بوده و سپس به زندان سنندج منتقل شد.
او در بهمن ۹۸ به اتهام «بغی» به اعدام محکوم شده و در روز چهارشنبه ۱۵مرداد۹۹ حکم اعدام وی در شعبه ۲۷دیوان عالی کشور تایید شد. حیدر قربانی هم اکنون در زندان سنندج محبوس و با قطع ملاقات و تماس تحت فشار قرار دارد.

زندان مرکزی ارومیه

۱۲. شاکر بهروزی شهروند اهل ارومیه از اواخر سال ۹۷ تاکنون در زندان ارومیه محبوس است. حکم اعدام وی در شهریورماه ۹۹، از سوی دستگاه قضاییه ولایت فقیه صادر شد. اتهام وی اتهام «بغی» و «عضویت در حزب کومله» بوده و به همین اتهام به اعدام محکوم شد. وی به مدت یک سال و ۹ روز در سلولهای انفرادی تحت شکنجه بوده تا به ترور یکی از اعضای سپاه پاسداران به اسم «مامل محمدی» اعتراف کند!

زندان وکیل آباد مشهد

تعداد ۹ زندانی سنی مذهب محبوس در زندان وکیل آباد مشهد به اتهام «بغی» توسط دادگاه انقلاب رژیم در مشهد در سال ۹۸ به اعدام محکوم شده اند. احکام این زندانیان توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست «قاضی محمود داوودآبادی» در سال ۹۸ صادر و ابلاغ شده است.

اسامی این زندانیان عبارت است از:

۱۳.حمید راست بالا
۱۴.فرهاد شاکری
۱۵.کبیرسعادت جهانی
۱۶.محمدعلی آرایش
۱۷.عیسی عیدمحمدی
۱۸.تاج‌محمد خرمالی
۱۹.حکیم عظیم گرگیج
۲۰.عبدالرحمن گرگیج
۲۱.حسین وارسته سلیمانی به اتهام «بغی از طریق عضویت در گروه تکفیری و سلفی داعش» به اعدام محکوم شده است.

گفتنی است این شهروندان در روند دادرسی به وکیل منتخب دسترسی نداشته و از فرصت دفاع عادلانه در دادگاه محروم بوده‌اند.

زندان رجایی شهر

۷ زندانی عقیدتی سیاسی اهل سنت هم اکنون در زندان رجایی شهر (گوهردشت کرج) در زیر حکم اعدام به سر می برند.
دیوان عالی کشور پس از حدود ۱۰ سال کشمکش قضائی، حکم اعدام این ۷ زندانی اهل سنت را تائید کرد.
این حکم روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۸ به وکیل مدافع این زندانیان ابلاغ شده است. این هفت نفر از سال ۱۳۸۸ تاکنون در سناریوی قتل ماموستا «عبدالرحیم تینا» بازداشت و زندانی شده‌اند. «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی»، «افساد فی‌الارض» و «محاربه» از جمله اتهام‌های این زندانیان اعلام شده است. این زندانیان تاکنون بارها به شیوه‌های مختلفی از جمله اعتصاب غذا، به شرایط خود اعتراض کرده‌اند.

اسامی این زندانیان از این قرار است:

۲۲.انور خضری
۲۳.کامران شیخه
۲۴.فرهاد سلیمی
۲۵.قاسم آبسته
۲۶.خسرو بشارت
۲۷.ایوب کریمی
۲۸.داوود عبداللهی

زندانیان اهل سنت زیر حکم اعدام

۲۹. برزان نصرالله زندانی عقیدتی سیاسی اهل سنت در ۱۷ سالگی بازداشت و به اتهام محاربه محکوم به اعدام شده است.
این زندانی عقیدتی سیاسی در سال ۸۹ بازداشت و به اعدام محکوم شد. درخواست اعاده دادرسی برزان نصرالله دوبار تاکنون در مرداد ماه۹۷ و شهریورماه ۹۸ توسط دیوان عالی کشور رد شده است. برزان نصرالله‌زاده درهنگام بازجویی‌ها مورد شکنجه قرار گرفته، او را برای دیدن شکنجه دیگران برده‌اند و نهایتا اعترافات تلویزیونی از وی گرفته‌اند که با گروه‌های سلفی جهادی ارتباط داشته است.

زندان شیبان اهواز

حسین سیلاوی، علی خسرجی و ناصر خفاجیان ( خفاجی) و علی مطیری چهار زندانی اهل اهواز از سال ۹۷ بازداشت شده اند و در زندان شیبان اهواز محکوم به اعدام هستند.

۳۰.علی خسرجی ۲۵ ساله
۳۱.حسین سیلاوی ۲۹ ساله
۳۲.ناصر خفاجی (مرمضی) ۳۲ ساله
۳۳.علی مطیری ۲۶ساله

عفو بین الملل دوبار در سال ۹۹ با دادن فراخوان خواهان لغو حکم ایشان شده است. گفته می شود ناصر خفاجیان در شورش فروردین ۹۹ در زندان شیبان اهواز کشته شده است. اما از وثوق این خبر اطلاعی در دست نیست.

فریاد دادخواهی ایران علیه اعدام

اکنون جریان قدرتمند عمومیِ «نه به اعدام» در ایران و جهان تبدیل به سلسله‌ای به ‌هم‌ پیوسته از وجدانهای بیدار بشری گشته است. فریادگران می‌دانند که ریشه تمام مشکلات و ناهنجاری‌ های صنفی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعیِ جامعه ایران ناشی از حاکمیت فاسد و تبهکار مبتنی بر ولایت فقیه است که با سپاه پاسداران و بسیج و انواع نیروهای پیدا و پنهانش، خون ملت ایران را می ریزد و تنها راه برچیدن جراثقالها و طناب دار و اعدام از ایران را براندازی این حاکمان خونریز می دانند.

باشد تا روزی این پدیده شوم در ایران به افسانه ای بدل شده به فراموشی سپرده شود و فرزندان ایران زمین در ایرانی بدون سرکوب و اعدام و شکنجه زندگی کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)