با پیشرفت تکنولوژی، محبوبیت و کاربرد فضاهای ذخیره سازی ابری نیز بیشتر شده است. بارزترین مشخصه فضاهای ذخیره سازی ابری این است که می‌توان با هر وسیله‌ای که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد، به آن متصل شده و از اطلاعات مورد نیاز استفاده کرد. در مقابل حافظه های فلش قرار دارند که قابل حمل هستند، برای استفاده باید به دستگاه وصل شوند و مهم‌تر ‌اینکه امکان گم شدن یا جا گذاشته شدن آنها بسیار بالا است.

به همین علت امنیت حسابهای ابری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و تمامی کاربران باید برای حفظ امنیت اطلاعات حساس خود، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

حفظ امنیت حساب کاربری:

اولین دیوار دفاعی هر حسابی، رمز آن می باشد. تحقیقات نشان داده که اغلب کاربران برای سهولت در وارد کردن و یا به یاد آوردن این رمزها، از عبارات و ترکیباتی بسیار ضعیف استفاده می‌کنند. رمزهای ۱۲۳۴، ۱۲۳۴۵۶ و ۱۲۳۴۵۶۷۸۹ محبوبترین رمزهای استفاده شده توسط کاربران در سال ۲۰۱۹ شناسایی شدند.

یکی دیگر از عادات بد کاربران این است که از یک رمز مشخص را برای تمامی حسابهای کاربری خود استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر رمز فیسبوک، ایمیل، توییتر و دیگر حسابهای آنها یکی است. در صورت استفاده از این روش انتخاب رمز، اگر یکی از حسابهای شما هک شود (از طریق شناسایی رمز)، هکر می‌تواند به تمامی حسابهای دارای رمز مشترک نیز وارد شده و کنترل آنها را به دست بگیرد.

برای جلوگیری از این اتفاق بهترین راه استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای است. این کار یک لایه امنیتی به حساب شما اضافه می‌کند که به راحتی قابل شکستن نیست.

دسترسی اپلیکیشن‌های سوم شخص:

اپلیکیشن‌ها یا افزونه های سوم شخص، ابزارهایی هستند که انجام برخی اعمال را بر عهده گرفته و کار مدیریت حسابها را ساده‌تر می کنند. با توجه به اینکه امروزه اغلب کاربران اینترنت به دنبال افزایش سرعت فعالیت‌هایشان هستند، عنصر امنیت را نادیده می‌گیرند.

در هنگام استفاده از افزونه ها باید دقت زیادی به خرج دهید. به زبان ساده‌تر باید شرایط و مقررات سرویس دهی، قوانین حریم خصوصی و قوانین حذف افزونه را نیز مطالعه کنید. با این کار می‌فهمید که اپلیکیشن یا افزونه مورد نظر تا چه اندازه از داده‌های شما استفاده می‌کند، آیا آنها را در اختیار شرکت‌ها یا اشخاص دیگر نیز قرار می‌دهد؟ آیا تاریخچه فعالیت‌های شما را ذخیره می‌کند؟ آیا تاریخچه مکان نمای شما را دنبال و ذخیره می‌کند؟

رمزنگاری داده ها:

با وجود اینکه دسترسی آسان و سریع به داده‌ها یکی از مزایای گوگل درایو محسوب می‌شود اما جنبه منفی نیز دارد. تمامی شرکت‌های سرویس دهنده فضای ذخیره سازی ابری، قابلیت‌های امنیتی خود را ارتقا داده‌اند، اما باز هم این احتمال وجود دارد که به خاطر بروز خطای انسانی یا وجود هکرهای با انگیزه، داده‌ها یا حساب شما هک شود.

با اینکه آپلود و دانلود کردن فایل‌ها به داخل درایو از طریق پروتکل‌های مطمئن و رمزنگاری شده صورت می‌گیرد، احتمال اینکه قبل از آپلود شدن هکر بتواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند وجود دارد. بنابراین بهتر است ابتدا فایلهایتان را رمزنگاری کرده و سپس نسبت به آپلود آنها اقدام کنید.

دسترسی دادن:

گوگل درایو علاوه بر اینکه امکان آپلود، ذخیره سازی و دانلود مجدد داده‌ها را برای کاربران فراهم نموده، می‌توان این فایل‌ها را با دیگران نیز به اشتراک گذاشت. این قابلیت بسیار کاربردی است و شاید تا به حال بارها از آن استفاده کرده باشید، اما نکته مهم در دسترسی دادن به دیگران این است که باید سطح آن را نیز مشخص کنید. در غیر این صورت ممکن است دچار مشکل شوید.

می‌توانید از اشتراک گذاری مجدد فایل‌ها، امکان دانلود شدن، کپی شدن یا پرینت گرفتن آنها نیز جلوگیری کنید. همچنین می‌توان دسترسی افراد را قطع کرد.

چه کسانی به فایل‌های من دسترسی دارند؟

در مورد اشتراک گذاری فایل‌ها، علاوه بر اینکه به سطح دسترسی توجه دارید، باید به این نکته نیز دقت کنید که فایلهای خود را با چه کسانی به اشتراک می‌گذارید. اگر فایلهای اشتراک گذاری شده بسیار حساس باشند، باید به فرد مقابل کاملا اعتماد داشته باشید و بدانید که این فایلها را به دیگران ارسال نخواهد کرد.

اگر فایل ها و پوشه های خود را با افراد زیادی به اشتراک گذاشته باشید، بهتر است هر از گاهی آنرا بررسی کرده و دسترسی افراد غیر ضروری را قطع کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)