محققان امنیتی از آسیب‌پذیری جدیدی در نسخه اندروید اینستاگرام خبر دادند که در تمامی نسخه های منتشر شده قبل از ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ وجود دارد. در صورت بهره‌جویی موفق از این آسیب پذیری امکان کنترل تلفن همراه کاربر، از راه دور فراهم می‌گردد. 

چه کسانی تحت تاثیر قرار می‌گیرند؟

این آسیب پذیری بر روی تمامی کاربرانی که از اپلیکیشن اینستاگرام در تلفن‌های هوشمند اندرویدی، استفاده می‌کنند، قابل بهره‌جویی است. از مدارک منتشر شده مشخص است که این آسیب پذیری بر روی کاربران آیفون تاثیری ندارد. به هر حل توصیه می کنیم اپلیکیشن خود را سریعا بروز رسانی کنید.
 

جزییات  آسیب‌پذیری:

– این آسیب پذیری امنیتی در تمام نسخه‌های اپلیکیشن اینستاگرام، تا قبل از نسخه ۱۲۸.۰.۰۲۶.۱۲۸ وجود دارد. نسخه های فوق در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸(ده فوریه ۲۰۲۰) منتشر شده بود.

– با استفاده از این آسیب پذیری، هکر ها می‌توانند از راه دور به تلفن همراه کاربر حمله کرده و از طریق اینستاگرام، از وی جاسوسی کنند. عملیات های جاسوس شامل مشاهده پیغام‌های قربانی و حتی تصاویر حذف شده روی حساب آنها می‌باشد.

– برای حمله از طریق این آسیب پذیری، هکر تنها کافی است یک تصاویر از طریق ایمیل، واتساپ یا هر وسیله دیگری ارسال کند.

– فیس بوک، مالک اینستاگرام، شش ماه پیش پچ بروزرسانی رفع این آسیب پذیری را منتشر کرد. برای اینکه همه کاربران بتوانند بدون جلب توجه هکرهای احتمالی، اپلیکیشن خود را برزورسانی کنند، افشای اطلاعات این آسیب پذیری با تاخیر منتشر شد.

– به گفته فیس بوک هیچ نشانه‌ای از بهره برداری جهانی از این حفره امنیتی وجود ندارد. با این وجود توصیه می ‌شود هر چه سریعتر اپلیکیشن اینستاگرام را بروزرسانی کنید.

 

روش مقابله:

– مهمترین نکته: حتما از بروزترین نسخه اینستاگرام استفاده کنید، انجام این مهم به خصوص برای کاربران Android از اهمیت بالایی برخوردار است. این نقص امنیتی در کلیه نسخه های برنامه Instagram قبل از نسخه ۱۲۸.۰.۰.۲۶.۱۲۸ وجود دارد.

– با مراجعه به Google Play در دستگاه اندروید خود و رفتن به قسمت “My Apps and Games” از منوی گوشه سمت چپ بالا، می‌توانید به راحتی برنامه اینستاگرام خود را به روز کنید. با این کار لیستی از برنامه‌هایی که به روز رسانی نیاز دارند ظاهر می‌شود.

– اگر در این فهرست و در کنار نام اینستاگرام عبارت “Update” ظاهر شد، برای دریافت آخرین نسخه، “Update” را انتخاب کنید. اگر اینستاگرام در اینجا ظاهر نشود، شما در حال حاضر از آخرین نسخه موجود استفاده می‌کنید و از این نقص امنیتی محافظت می‌کنید.

– مطمئن شوید که به طور مرتب برنامه‌های تلفن همراه و سیستم عامل تلفن همراه خود را به روز می‌کنید، صرف نظر از اینکه شما کاربر اندروید یا آیفون هستید. از طریق تنظیمات برنامه دستگاه خود می‌توانید به روز رسانی‌های خودکار را برای بسیاری از برنامه‌ها فعال کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)