آناهیتا قزوینی زاده، فیلم ساز جوان ایرانی با فیلم سوزن یا Needle برنده جایزه Cinéfondation در جشنواره کن شد. Cinefondation بخشی از جشنواره کن می باشد که آثار فیلم سازان جوان و دانشجو را مورد ارزیابی قرار می دهد تا به این ترتیب نسل تازه فیلم سازان بین المللی را به علاقمندان سینما معرفی کند. آناهیتا قزوینی زاده که حدود دو سال پیش برای تحصیل در  آکادمی هنر شیکاگو به آمریکا مهاجرت کرده است به عنوان تنها نماینده آمریکا در این بخش از جشنواره کن حضور داشت.

آناهیتا پیش از این در ایران از شاگردان “عباس کیارستمی” بوده است و در سال ۲۰۱۱ با ساخت فیلم “وقتی کودک کودک بود” در ایران توجه زیادی را متوجه استعداد ناب و نگاه خاص خود نمود. فیلم “وقتی کودک کودک بود” در ۱۷ دقیقه یک روز از زندگی کودکی ده ساله  در زندگی کردن در نقش مادرش و یا شاید “دگرباش ” بودن را با ضرافت تمام به تصویر می کشد و بیننده را در بهتی عمیق قرار می دهد. این فیلم را می توانید در کانال آناهیتا قزوینی زاده در ویمئو از اینجا مشاهده نمایید.

اما سوزن یا Needle اثری که آناهیتا قزوینی زاده با ساخت آن موفق به دریافت جایزه نخست cinefoundtion شد فیلمی است که حول داستانی به ظاهر ساده یعنی سوراخ کردن گوش دخترکی است که فیلم بر حول او می چرخد، من این فیلم را ندیده ام اما بنا بر آنچه نقل می شود فیلم داستان کلافگی دخترک از بگومگوهای پدر و مادرش را از نگاه خاص فیلم‌ساز به به روایت کشیده است.

چند پیوند مفید و مرتبط:

پروفایل آناهیتا قزوینی زاده در IMBD

گفتگوی آناهیتا قزوینی زاده با رادیو فردا چند هفته پیش از جشنواره کن

*عکسِ تیتر از آناهیتا قزوینی زاده

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com