اجلاس شورای حقوق بشر، محکومیت اعدام قهرمان کشتی «نوید افکاری»

ایران نقض شدید حقوق بشر زیر ذره بین جامعه جهانی

چهل‌ و پنجمین اجلاس ادواری شورای حقوق بشر ملل متحد از ۲۴شهریور ۹۹ با سخنرانی خانم میشل باشله آغاز شد. شورای حقوق بشر یکی از نهادهای سازمان ملل متحد است که وظیفه آن رصد کردن موارد نقض حقوق بشر در جهان و گزارش آنها برای افکار عمومی می‌باشد.

 خانم باشله در گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه در این اجلاس گفت: «…در ایران، مدافعان حقوق بشر شامل مدافعان حقوق زنان، وکلا، فعالان حقوق کارگران و معترضین کماکان از ارعاب، اذیت و آزار و بدرفتاری رنج می‌کشند. من همچنان نگرانم که زندانیان سیاسی و زندانیان عقیدتی از آزادی موقت زندانیان در ایران در چارچوب پاندمی کووید-۱۹ محروم شده‌اند…» (سایت حقوق بشر ملل متحد ۱۴ سپتامبر۲۰۲۰)

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه

نمایندگان کارگروه بازداشت های خودسرانه روز ۲۱سپتامبر ۲۰۲۰ در اجلاس شورای حقوق بشر در زمینه دستگیری خودسرانه بسیاری از زنان به بهانه حجاب اجباری، پایمال شدن حق آزادی بیان و آزادی مذهب یا عقیده در ایران را به اجلاس گزارش کردند.

آقای کالوم بیرش Callum Birch، از سازمان غیردولتی مرکز بین المللی علیه سانسور گفت: «در ایران، حجاب اجباری به‌عنوان بهانه‌ای برای دستگیری خودسرانه بسیاری از زنان که از حق آزادی بیان، آزادی مذهب یا عقیده خود استفاده میکردند، بکار گرفته می‌شود. نسرین ستوده، یک مدافع حقوق بشر سال گذشته به ۳۸ سال زندان و ۱۴۹ ضربه شلاق محکوم شد. ما از کارگروه آزادی بیان می خواهیم علیه بازداشت خودسرانه فعالان جامعه مدنی موضعگیری کنند.»

هم‌چنین خانم کاترین موریس اسکامبلر Catherine Morris Scrambler، از سازمان غیر دولتی دیدبان حقوق وکلا از کانادا گفت:

«در ایران، از میان افرادی که بصورت خودسرانه بازداشت شده اند تعدادی مدافع حقوق زنان هستند. ما از شورا می خواهیم که از ایران بخواهند که همه مدافعان حقوق بشر را که بصورت خودسرانه بازداشت کرده است را آزاد کنند. ما از کارگروه درخواست بازدید از ایران را داریم.» (سایت سازمان ملل ۳۱ شهریور ۹۹)

محکومیت اعدام نوید افکاری توسط ۵ گزارشگر ویژه سازمان ملل

 کارشناسان‌‌ ویژه حقوق بشر اعدام فراقضایی قهرمان کشتی نوید افکاری را توسط قضاییه آدمکش خامنه‌ای شدیدا محکوم کردند و نسبت به آخرین سری اعدام از مجموعه احکام اعدام که در ارتباط با اعتراضات سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ صادر شده هشدار دادند.

کارشناسان با ابراز تسلیت به خانواده ی نوید افکاری گفتند: «عمیقا آزار دهنده است که مقامات ظاهرا از اعدام یک ورزشکار برای ترساندن مردم در این شرایط ناآرامی‌های اجتماعی استفاده کردند.»

در این بیانیه آمده است: «اعدام نوید افکاری، دومین اعدام در دو ماه اخیر در ارتباط با اعتراضات، به همراه تعداد نگران کننده‌ای از دیگر احکام اعدام که علیه معترضین صادر شده است، موجب نگرانی نسبت به برخورد مقامات با اعتراض‌های آتی و هر نوع ابراز مخالفت یا بیان نظر مخالف است.» ، «این که با اعدام خودسرانه چنین بی‌توجهی فاحشی به حق حیات صورت می‌گیرد موضوعی منحصر به امور داخلی نیست. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که به این اقدامات جمهوری اسلامی ایران شدیدا واکنش نشان دهد.» (سایت سازمان ملل متحد ۲۴شهریور۹۹)

امضا کنندگان بیانیه محکومیت اعدام نوید افکاری

۵ گزارشگر ویژه سازمان ملل از امضا کنندگان بیانیه محکومیت اعدام نوید افکاری از دولت ایران می‌خواهند به تعهداتی که به قوانین بین المللی دارد احترام بگذارد، و فورا اعدام تمامی معترضینی که به مرگ محکوم شده اند را متوقف کند.

  • جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران،
  • اگنس کالامار، گزارشگر ویژه اعدام های غیر قانونی، شتابزده و خودسرانه
  • کلمنت نیالتسوسی وول، گزارشگر ویژه حق آزادی تجمع مسالمت آمیز و تشکل
  • نیلز ملزر، گزارشگر ویژه شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات های بی رحمانه، غیر انسانی یا تحقیرآمیز
  • ایرنه خان، گزارشگر ویژه ترویج و حمایت از حق آزادی عقیده و بیان

سایت شورای حقوق‌بشر ملل متحد۱۴سپتامبر۲۰۲۰ (۲۴شهریور۹۹)

محکومیت دیکتاتوری ولایت فقیه، ثبت سند «جنایت علیه بشریت»

۲۱ سازمان غیر دولتی با اعلام فراخوان به تشکیل کمیسیون تحقیق و هیأت‌ مستقل حقیقت‌یاب در مورد قتل‌عام ۱۳۶۷ و کشتار معترضین ایرانی در اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ سند آن را در اجلاس چهل ‌و پنجم شورای حقوق بشر به ثبت رساندند.

خلاصه‌ای از متن بیانیه ۲۱ سازمان غیر دولتی به شرح زیر است:

وقت آن است که عاملان قتل‌عام سال۱۹۸۸ (۱۳۶۷) در ایران را به محاکمه بکشیم

ما از سازمان ملل می‌خواهیم که در مورد کشتار جمعی زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی ایران در سال۱۹۸۸ تحقیق کنند و عاملان آن «جنایت مداوم علیه بشریت» را بازخواست کنند.

به‌دنبال فتوایی که خمینی در اواسط ژوئیه سال۱۹۸۸ صادر کرد، بیش از ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی، که  پس از دادگاه‌های نمایشی که فقط ۵دقیقه طول کشید، طی چندین ماه به‌صورت پنهانی اعدام شدند. روی اجساد آنها مواد ضدعفونی کننده ریخته شد، در کامیون‌های یخچال دار بسته‌بندی می‌شدند و شبها در گورهای دسته‌جمعی در سراسر کشور به خاک سپرده می‌شدند.

فراخوان به پاسخگویی و عدالت

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده مورگان اورتگاس در ۱۷ژوئیه ۲۰۲۰ از جامعه بین‌المللی خواست تحقیقات مستقل در مورد قتل‌عام سال۱۹۸۸ را انجام دهد و پاسخگویی و عدالت را ارائه دهد.

وی گفت: «نوزدهم ژوئیه سالروز آغاز به‌اصطلاح کمیسیون‌های مرگ در ایران است. طبق دستورات خمینی، این کمیسیون‌ها هزاران زندانی مخالف سیاسی را به‌زور ناپدید و به‌طور فراقضایی اعدام کردند. رئیس فعلی قضاییه حکومت ایران (ابراهیم رییسی) و وزیر دادگستری فعلی هر دو به‌عنوان اعضای سابق این”کمیسیون‌های مرگ”شناخته شده‌اند. کلیه مقامات ایران که مرتکب نقض حقوق‌بشر می‌شوند باید پاسخگو باشند. ایالات متحده از جامعه جهانی می‌خواهد تحقیقات مستقل انجام دهد و برای قربانیان این نقض وحشتناک حقوق‌بشر سازمان‌یافته توسط رژیم ایران، پاسخگویی و عدالت ارائه دهد.» (سایت وزارت خارجه ۱۷ژوئیه۲۰۲۰)

سازمان‌های غیردولتی در مورد کشتار سال۱۹۸۸ تحقیق می‌کنند

یک تحقیقات در سال۲۰۱۷ توسط سازمان غیردولتی مستقر در لندن، عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۱۹۸۸ در ایران، هویت ۸۷نفر از اعضای کمیسیون مرگ را فاش کرد. بسیاری هنوز مقام‌های ارشد در قضاییه یا دولت ایران هستند. آنها شامل ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه و علیرضا آوایی وزیر دادگستری می‌باشند.

در سال۲۰۱۸ عفو بین‌الملل نیز در مورد این قتل‌عام تحقیق کرد و به این نکته اشاره کرد که خمینی به‌محض این‌که مجبور به پذیرش آتش‌بس با حمایت سازمان ملل در جنگ ایران و عراق شد، تصمیم به انجام این جنایت علیه بشریت گرفت.

عفو بین‌الملل در گزارش خود تحت عنوان «اسرار آغشته به خون: چرا قتل‌عام های زندان در سال۱۹۸۸ ایران جنایات مداوم علیه بشریت است»، از سازمان ملل متحد خواست تا تحقیقات مستقلی را برای کمک به محاکمه متهمان آغاز کند. (سایت عفو بین‌الملل ۱۳آذر۹۷)

یافته‌های گزارشگر ویژه

در سال۲۰۱۷ عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه قبلی در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران، به مجمع عمومی گزارش کرد:

«طی سالها، تعداد زیادی گزارش در مورد قتل‌عام‌های سال۱۹۸۸ صادر شده است، شواهد قریب به اتفاق نشان می‌دهد که هزاران نفر کشته شده‌اند. اخیراً برخی از افراد در بالاترین سطح دولت این قتل‌ها را تصدیق کرده‌اند. خانواده‌های قربانیان حق دارند بدون قرار گرفتن در معرض خطر انتقام جویی، حقیقت این وقایع و سرنوشت عزیزانشان را بدانند. آنها حق برخورداری از جبران را دارند که شامل حق تحقیق مؤثر از حقایق و افشای علنی واقعیت و حق جبران خسارت است، می‌شود.»

متعاقباً در ۲۶فوریه ۲۰۱۸، دبیرکل آنتونیو گوترز به شورای حقوق‌بشر گفت:

«دفتر کمیسر عالی حقوق‌بشر هم‌چنان نامه‌هایی را از خانواده‌های قربانیانی که به‌طور خلاصه در جریان حوادث سال۱۹۸۸ اعدام شده و یا به‌زور ناپدید شده بودند دریافت می‌کند. … دبیرکل هم‌چنان نگران دشواری خانواده‌ها برای به دست آوردن اطلاعات در مورد حوادث ۱۹۸۸ و آزار و اذیت افراد آنهایی است که به طرفداری از اطلاعات بیشتر در مورد این رویدادها ادامه می‌دهند.»

یک قتل‌عام مداوم

فتوای صادر شده توسط خمینی هرگز لغو نشده است. در ۲۵ژوئیه ۲۰۱۹، مصطفی پورمحمدی، مشاور رئیس قوه قضاییه و یکی از اعضای سابق کمیسیون مرگ، در مصاحبه با مجله دولتی مثلث، از قتل‌عام سال۱۹۸۸ دفاع کرد و گفت که «فعالان تازه دستگیر شده با مجازات مرگ روبه‌رو خواهند شد.»

هزاران زندانی سیاسی امروز در معرض خطر اعدام قرار دارند

در اوت سال۲۰۲۰، زندانی سیاسی مصطفی صالحی توسط قضاییه ایران به‌دلیل نقشش در اعتراضات ضددولتی سال۲۰۱۸ اعدام شد. وی یکی از معترضانی بود که در ماههای اخیر به اعدام محکوم شده بود.

هزاران معترض و زندانی سیاسی در معرض خطر اعدام مخفیانه

از زمان آغاز مجدد اعتراضات ایران در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان۹۸) مقامات ایران خونین‌ترین سرکوب معترضان از زمان انقلاب اسلامی در سال۱۹۷۹ را انجام داده‌اند.

رویترز در تاریخ ۲۳دسامبر ۲۰۱۹ گزارش داد: «پس از روزها اعتراض در ماه گذشته در سراسر ایران، خامنه‌ای که سراسیمه به‌نظر می‌رسید. با جمع کردن مقامات ارشد امنیتی و دولتی خود، وی فرمانی صادر کرد: برای متوقف کردن آنها هر آنچه لازم است انجام دهید. … حدود ۱۵۰۰نفر در کمتر از دو هفته ناآرامی که از ۱۵نوامبر آغاز شد کشته شدند»

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل در تاریخ ۶دسامبر ۲۰۱۹ نسبت به رفتار با هزاران زندانی و هم‌چنین ادامه دستگیری‌ها که گزارش‌شده است در سراسر کشور صورت گرفته، هشدار داد.

دفتر کمیسر عالی حقوق‌بشر خاطرنشان کرد که از زمان اعتراضات گسترده در ۱۵نوامبر حداقل ۷۰۰۰نفر در ایران دستگیر شده‌اند و کمیسر عالی گفت که «او به‌شدت در مورد برخورد فیزیکی، نقض حق آنها برای دادرسی عادلانه و احتمال این‌که تعداد قابل توجهی از آنها ممکن است علاوه بر شرایطی که در آن نگهداری می‌شوند، به جرائمی که مجازات اعدام دارند نیز متهم شوند، نگران است.»

در برنامه زنده تلویزیونی ایران در ۱۴ژانویه ۲۰۲۰ (۲۴دی۹۸) احمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی، معترضان ضددولتی را “ستون پنجم” دشمن توصیف کرد و گفت که آنها باید اعدام شوند.

زمان اقدام بین‌المللی فرا رسیده است

پیگرد جنایت علیه بشریت مشمول مرور زمان نمی‌شود. اگر چه قتل‌عام سال۱۹۸۸، ۳۲سال پیش انجام شده است، امروز نیز قابل پیگرد قانونی است. مقامات ایران با گستاخی ادعا می‌کنند که فتوای خمینی هنوز علیه مخالفان برقرار است. عاملان قتل‌عام سال۱۹۸۸ دولت ایران و قوه قضاییه را اداره می‌کنند. بازماندگان هنوز زنده هستند و شواهد موجود به‌راحتی در دسترس است.

ما به‌نمایندگی از سازمانهای غیردولتی به نوبه خود، از شورای حقوق‌بشر درخواست می‌کنیم که برای پایان بخشیدن به مصونیت از مجازات مقامات ایرانی و جلوگیری از کشتار معترضان بازداشت شده، اقدام فوری انجام دهد.

ما از کمیسر عالی میشل باشله می‌خواهیم که از راه‌اندازی هیأتهای مستقل حقیقت‌یاب در مورد قتل‌عام ۱۹۸۸ و کشتار معترضان ایرانی در آبان۹۸ حمایت کند.

علاوه بر این، ما از رویه‌های ویژه سازمان ملل متحد، به‌ویژه گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران، جاوید رحمان، و گزارشگر ویژه در مورد ترویج حقیقت، فابیان سالویولی، درخواست می‌کنیم که به‌عنوان بخشی از مأموریت‌های خود، در مورد قتل‌عام ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) در ایران تحقیق کنند.

محکومیت ۴۷ عضو ملل متحد از نقض‌ آزادی‌ها و اعدام نوید افکاری در ایران

کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای که توسط نماینده آلمان در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه ۲۵ سپتامبر۲۰۲۰ قرائت شد با ابراز نگرانی از وضعیت آزادی بیان و برخورد خودسرانه با معترضان، صدور حکم اعدام علیه برزان نصرالله زاده کودک-مجرم محبوس در زندان رجایی شهر کرج و اجرای حکم اعدام نوید افکاری را محکوم کردند.

در این بیانیه که به امضای تمامی ۴۷ عضو شورای امنیت رسید آمده است: «گزارش‌های معتبر از بازداشت های خودسرانه، دادگاه‌های ناعادلانه، اعترافات اجباری و اعمال شکنجه و بدرفتاری با زندانیان در رابطه با اعتراضات اخیر به ویژه نگران کننده هستند.»

«ما به شدت نگران نقض مداوم حقوق بشر در ایران به ویژه در مورد حقوق آزادی بیان، تشکل‌ها و اجتماعات هستیم… اعدام ناگهانی نوید افکاری ، در ۱۲ سپتامبر ، با توجه به نگرانی در مورد دادگاه وی ، گزارش های اعترافات اجباری، و رفتاری که با وی در بازداشتگاه شد، وحشتناک بود. ما مخالفت خود را با مجازات اعدام در هر شرایطی تکرار می کنیم و از ایران می خواهیم تا یک مهلت قانونی را تصویب کند.» (سایت شورای حقوق بشر سازمان ملل ژنو، ۲۵ سپتامبر۲۰۲۰)

هم‌چنین اعضای شورای حقوق بشر از ایران خواسته‌اند تا تحقیقات مستقل و شفافی درباره این گزارش‌ها انجام دهد و مرتکبان خشونت علیه معترضین را وادار به پاسخ‌گویی و پذیرش مسئولیت کند.

بدون شک، روزی تمامی عاملان و آمران سرکوب و اذیت و آزار، شکنجه، قتلهای خودسرانه و اعدام مردم ایران و بخصوص جوانانی که جویای آزادی هستند و ۴۰ سال است صدایشان را در شکنجه‌گاهها و میدانهای تیرباران و اعدام، خاموش کرده‌اند، به پای میز محاکمه و عدالت کشیده خواهند شد. این خواست ملت ایران است. مردم ما هیچیک از دست اندرکاران جنایات صورت گرفته ی ۴۰ ساله توسط حاکمیت دیکتاتوری ولایت فقیه را نه می بخشند و نه فراموش می کنند. این جنایات در حافظه تاریخی ملت ما ثبت شده و با محاکمه تمامی عوامل سرکوب و کشتار مردم ایران در دادگاههای علنی و بین المللی، پایان خواهد یافت.

روزگار آزادی و برابری در ایران فراخواهد رسید و در آن روز یاد شهیدانمان را با پرواز کبوتران سپید و در ترانه‌هایمان گرامی خواهیم داشت.

آری ایران آزاد می شود و اعدام و جراثقال و طناب دار، به افسانه ها خواهد پیوست.  ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)