کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول مهر ۹۹ را در فاصله زمانی جمعه ۲۸شهریور تا روز جمعه ۴مهر ماه ۱۳۹۹ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

درهفته ای که گذشت مکانیزم ماشه علیه ایران بازگشت و روز شنبه ۲۹شهریور پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌یی بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را، که پس از اجرای توافق هسته‌یی سال۱۳۹۴ بین جمهوری اسلامی و قدرتهای جهانی برچیده شده بودند، رسماً اعلام کرد .
بخشی از متن کامل بیانیه اعلام بازگشت تحریم‌ ها به این شرح است:
«دولت پرزیدنت ترامپ همواره اعتقاد داشته که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین تهدید علیه صلح در خاورمیانه است که اقدامات خشونت ‌بارش برای صدور انقلاب هزاران تن را به کشتن داده و زندگی میلیون ‌ها انسان بی ‌گناه را به فروپاشی کشانده است. این بدان معناست که از ابتدای امروز، همه بندهای قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ که به واسطه قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی شده بودند، بار دیگر معتبر شده و به اجرا در می آیند.

درهفته ای که گذشت دست کم ۹زندانی در زندانهای رجایی شهر، یزد و اهواز به دار کشیده شدند یک زن  ۳۲ساله بین  اعدام شدگان بود .
    درهفته ای که گذشت نادر مختاری یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در زندان کهریزک به شهادت رسید . وی هنگام دستگیری توسط نیروهای اطلاعاتی بشدت شکنجه شد و به کما رفت . شهید نادرمختاری قبل از نوروز ۹۹به هوش می آید . ماموران جنایتکار قضاییه او را از بیمارستان به زندان منتقل کردند . او پس از ماهها تحمل رنج و فشار و شکنجه، زجرکش شده و به شهادت رسید قضاییه ضد بشری ملایان نادر را سارق خواند. اما خانواده ی او این ادعای قضاییه را «دروغ بی شرمانه» خواندند.

درهفته ای که گذشت سفرای ایران در کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان به علت اعدام نوید افکاری و زندانی کردن دو تابعیتی ها احضار شدند . بر اساس گزارش گاردین، پنج‌شنبه ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰ حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، سه‌شنبه برای دیدار با مقامات ارشد توسط وزارت امور خارجه احضار شد و سفیران ایران در پاریس و برلین نیز در این هفته فرا خوانده می‌شوند. نامه‌ای که به گزارش گاردین به بعیدی‌نژاد تحویل داده شده، تاکید می‌کند که سیاست بازداشت خودسرانه ایران جایگاه بین‌المللی آن را به شدت تضعیف می‌کند. این اولین اقدام هماهنگ شده توسط سه کشور است که در مجموع به عنوان E3 شناخته می‌شود و درباره نقض حقوق بشر در ایران است. در اشاره‌ای واضح به اعدام افکاری، این سه کشور اعلام کردند که همه مردم باید از حق آزادی برای نشان دادن و ابراز عقاید خود برخوردار باشند.

درهفته ای که گذشت عفو بین الملل خواستار آزادی علی یونسی و صبا کُرد افشاری شد .این سازمان بین المللی در رابطه با علی یونسی، دانشجوی بازداشتی اعلام کرد:«مقامات ایران باید علی یونسی و همه افرادی را که صرفا به دلیل یا به اتهام نسبت خانوادگی داشتن با اعضای گروه‌های مخالف نظام بازداشت شده‌اند، بی‌درنگ آزاد کنند».

درهفته ای که گذشت عفو بین الملل در یک بیانیه خواستار توقف حکم ضدانسانی قطع دست چهار زندانی شده و نوشت: جامعه جهانی باید همه توان خود را برای توقف اجرای احکام هولناک قطع انگشتان دست چهار مرد محبوس در زندان ارومیه به کار گیرد. عفو بین الملل نوشت:
هادی رستمی (۳۳ ساله)، مهدی شریفیان (۳۷ ساله)، مهدی شاهیوند (۴۲ ساله) و کسری کرمی (۴۰ ساله) پس از محاکمه‌های به شدت ناعادلانه و با اتکا به «اعترافات اجباری» از بابت جرم سرقت محکوم شده‌اند.
قطع عضو تعرضی شنیع به کرامت انسانی و مصداق شکنجه است که در قوانین بین‎المللی جرم محسوب می‌شود. ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم که بی‌درنگ و بدون قید و شرط چنین اقدامات بی‌رحمانه و تکانده‌دهنده‌ای را متوقف کنند.

درهفته ای که گذشت حیدر عباس زاده فرمانده سابق نیروی انتظامی خوزستان به تیراندازی در ۳۸ نقطه هنگام اعتراضات آبان ۹۸ اذعان کرد و درمراسم تودیع خود گفت:« در اعتراض‌های سال‌های ۹۶ و ۹۸ در این استان در ۲۴۰ نقطه تجمع رخ داد که در ۳۸ نقطه این تجمع‌ها همراه با تیراندازی بود. یکی از شدیدترین سرکوبها درماهشهر بود.

درهفته ای که گذشت عفو بین الملل خواستار توقف حکم اعدام علی خسرجی، زندانی عرب ایرانی شد. روز ۳۱ شهریور۹۹، با انتشار متنی در توئیتر فارسی خود، اعلام کرد که علی خسرجی، زندانی عرب ایرانی، پس از یک محاکمه به شدت ناعادلانه و بر اساس «اعترافات» اجباری که تحت شکنجه گرفته شده است، به مجازات مرگ محکوم شده و در حال حاضر با انتقال به مکانی نامعلوم در معرض خطر اعدام قرار دارد. و باید مقامات ایرانی حکم اعدام وی را ملغی کنند.

درهفته ای که گذشت به گزارش تلویزیون فاکس نیوز در ۳مهر۹۹وزارت خارجه امریکا قضات ایرانی را که نقض فاحش حقوق بشر را مرتکب شده اند تحریم کرد. . وزیر امور خارجه مایک پمپئو بعدازظهر پنجشنبه۳مهر تحریم‌هایی را علیه قاضی محمود ساداتی از شعبه یک دادگاه شیراز و زندان عادل‌آباد شیراز به‌خاطر شرکت در این محاکمه و زندانی کردن و اعدام نوید افکاری تحریم می‌کند.

درهفته ای که گذشت ۴۷کشور شورای حقوق بشر سازمان ملل اعدام ناگهانی نوید افکاری را محکوم کردند
در این بیانیه که توسط نماینده آلمان در شورای حقوق بشر سازمان ملل خوانده شد، با اشاره به نقض مکرر حقوق بشر در ایران از مواردی چون «بازداشت‌های خودسرانه، دادرسی ناعادلانه، ‌اعترافات اجباری» و «اعمال شکنجه» علیه زندانیانی که در اعتراض‌های اخیر در ایران بازداشت شده‌اند به شدت ابراز نگرانی شده است.
استرالیا، کانادا، بلژیک، اتریش، فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، سوئیس، نیوزیلند و هلند از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند. (سایت حقوق بشر سازمان ملل متحد ۴مهر۹۹)

اعدام در ایران هفته اول مهر ۹۹

-روز ۲۶ شهریور ماه، حکم اعدام یک مرد در زندان مرکزی یزد به اجرا درآمد. ی الیاس بختیار و اهل کاشان بود که به اتهام «مواد مخدر » به اعدام محکوم شده بود.

– روز ۳۰شهریور ۹۹، حکم اعدام یک جوان زندانی بنام موید سواری که در زندان اهواز بسر میبرد به اجرا درآمد. وی متولد ۱۳۷۸ و از سال ۹۵ که ۱۷ سال داشت به  اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شد.

-روز ۲مهرماه۹۹، حکم اعدام یک زن زندانی -در زندان رجایی شهر به اجرا درآمد. مهتاب شفیعی ۳۲ ساله عصر سه شنبه اول مهرماه از زندان قرچک ورامین جهت اجرای حکم اعدام به زندان رجایی شهر منتقل شد.

روز چهارشنبه ۲ مهر ماه، شش نفر شامل یک زن و پنج مرد در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. به‌نظر میرسد تمام اعدام شدگان با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند.

زن اعدام شده بنام مهتاب شفیعی ۳۲ساله و یکی از اعدام شدگان بنام حسین شاهانی بوده است اما از اسامی دیگر اعدام شدگان اطلاعی در دست نیست.

بازداشت در ایران هفته اول مهر ۹۹

علیرضا خیری، دانشجوی معماری دانشگاه آزاد واحد پرند در تاریخ ۱۶ شهریورماه امسال پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان تهران بزرگ منتقل شد.
این دانشجو در تاریخ ۲۹ دیماه ۹۸ به دلیل فعالیت در فضای مجازی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های سازمان اطلاعات سپاه در تهران منتقل شد.

-روز ٢۶ شهریور ٩٩ ، نیروهای ادارە اطلاعات پاوە چهار دختر را بە نام های بهار احمدی، نرگس محمدی، الهام مرادی و نگین ویسی در پاوه بازداشت کردەاند. اتهام آنان همکاری با احزاب کردی عنوان شده است.

-روز جمعه ۲۸ شهریور ماه ۱۳۹۹، نیروهای امنیتی شهرستان ارومیه عبدالعزیز حیدر پور، شهروند اهل سنت ساکن توابع این شهرستان را بازداشت کردند.

-به گزارش خبرگزاری حکومتی صدا وسیما، درتاریخ ۲۸ شهریور۹۹، محسن جعفری فرمانده نیروی انتظامی بابل از بازداشت دوتن خبر داد .

-بازداشت ۱۰۵تن از فعالان مجازی درقم به گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا در تاریخ ۲۹شهریور۹۹، جانشین قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادسرای قم ابوالفضل تحریری گفت: ۱۰۵ تَن به علت انتشار محتوای غیراخلاقی درفضای مجازی بازداشت شدند.

-به نقل از کمپین فعالین بلوچ، در تاریخ ۷ شهریور ماه ۹۹، علی نصرت زهی ۱۹ ساله طلبه حوزه علمیه اهل سنت، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان سراوان، بازداشت شده است. با وجود پیگیری خانواده آقای نصرت زهی، به مراجع امنیتی و قضایی تاکنون از سرنوشت این شهروند اطلاعی بدست نیامده است.

-روز شنبه ۲۹ شهریور ۹۹، آکو کریمی، شهروند اهل سنندج جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. آکو کریمی فرزند سیف‌الله، در آبان ماه ۹۸، در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و با وثیقه موقتا آزاد شده بود.

-روز مهرماه ۱۳۹۹، باپیر برزه، شهروند ساکن پیرانشهر، جهت اجرای حکم خود را به زندان نقده معرفی کرد.حکم صادره علیه وی مرداد۹۹ توسط دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی به ۲ سال و شش ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

-۲مهر۹۹، ارکان علیزاده،٢٢ ساله اهل ارومیه پس از اتمام بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان مرکزی این شهر منتقل شده است.

-عبدالله صدوقی، فعال ترک (آذربایجانی) روز چهارشنبه ۲ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تبریز بازداشت شد.

احضار در ایران هفته اول مهر ۹۹

-۲۹شهریور۹۹، پنج تن از روزنامه‌نگاران و نویسندگان در شهرستان آبادان به نام های ماندانا صادقی، داریوش معمار، هدی کریمی صدر، کوروش کرم پور و سیدحسن موسوی، به دادگاه کیفری استان خوزستان احضار شدند. اتهام این پنج نویسنده «تبلیغ علیه نظام و توهین به خامنه ای » عنوان شده است.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان در ایران هفته اول مهر ۹۹

-روز ۲۷ شهریور ٩٩ ، اکبر رشیدی، زندانی مذهبی با درجە معلولیت بسیار شدید کە در زندان مرکزی ارومیە محبوس می باشد، در حین بازدید، حمزە بروجنی، مدیرکل زندان های استان آذربایجان‌غربی، در سالن زندان دست بە اعتصاب زد. اکبر رشیدی کە به صورت مادرزادی دارای معلولیت بوده و براساس طبقه بندی شدت معلولیت سازمان بهزیستی دارای معلولیت شدید است( یک دست و دوپا کاملا فلج) روز سەشنبە ١٨ تیر ١٣٩٨ (١٩ ژوئن ٢٠١٩) از سوی نیروهای ادارە اطلاعات بازداشت و بە مدت ۴٨ روز در سلول های انفرادی این ادارە نگهداری شدە و روز شنبە ١۶ شهریور (٧ سپتامبر) بە زندان مرکزی ارومیە منتقل شدە است.

-۳۰شهریور۹۹، زندانی سیاسی سهیل عربی، که در زندان تهران بزرگ محبوس بود از دور روز پیش به دفتر زندان احضار و به مکان نامعلومی منتقل شده بود و پس از دو روز بی خبری روز یکشنبه ۳۰شهریور بدنبال پیگیری های زیاد از طرف مادر این زندانی مشخص شد که او را به زندان رجایی شهر که یک زندان امنیتی و با محدودیتهای بیشتری است منتقل کرده اند.

-۴ زندانی زندانی شیبان اهواز که سه تن از آنان زیر اعدام هستند به مکان نامعلومی منتقل شدند.روز ۲۸ شهریورماه ۹۹، علی مطیری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و علی مجدم زندانیان سیاسی زندان شیبان اهواز توسط مأموران به محل نامعلومی منتقل شدند. با توجه به اینکه علی مطیری، علی خسرجی و حسین سیلاوی پیش از این به اعدام محکوم شده بودند و حکم اعدام آنان به تایید دیوان عالی کشور رسیده، انتقال آنان موجب نگرانی خانواده هایشان شده است.

-روز شنبه ۲۹ شهریورماه ۱۳۹۹، صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شد. اما بدون رسیدگی های پزشکی به زندان بازگردانده شد.

مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ سیستان و بلوچستان از تاریخ ۷آذر ۹۸ دربازداشت و بلاتکلیفی بسر می برد، خانواده و نزدیکان او بخصوص مردم پشامگ در نگرانی از وضعیت وی بسر میبرند.
روحانی اهل سنت، مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ شهرستان سرباز در سیستان و بلوچستان در تاریخ ۷آذر۹۹ توسط دادگاه ویژه روحانیت در مشهد احضار و پس از حضور، بازداشت شد و از همان زمان در بلاتکلیفی در زندان مشهد بسر میبرد.

صدور احکام در ایران هفته اول مهر ۹۹

-درتاریخ۲۷شهریور۹۹، به نقل از همشهری، حکم اعدام یک متهم در شهر گنبد در کنار سایر مجازات ها به ۲ بار اعدام محکوم شده بود در دیوان عالی کشور تایید و به شعبه اجرای احکام دادگستری گنبد ارسال شد.

-۲۹شهریور۹۹، محمد داوری، فعال مدنی توسط دادگاه تجدیدنظر استان فارس به ۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

-۳۰شهریور۹۹، دادگاه تجدیدنظر خراسان جنوبی فرید زیرگی مقدم، شهروند بهایی  ساکن بیرجند را به اتهام عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهایی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

-به گزارش روزنامه حکومتی «ایران» درتاریخ۳۱شهریور۹۹، حکم قصاص زن جوانی از سوی دیوان عالی کشور تأیید شد.

-۱مهرماه۹۹، محمد حسین آقاسی، وکیل محمد نوری زاد در حساب توییتری خود نوشت:« دومین محکومیت آقای نوری زاد در مشهد قطعی شد. به سرعت برق وباد دادگاه تجدید نظرمشهد اعتراضم نسبت به رای ۸ ماه حبس و دو مورد ۷۴ضربه شلاق در مورد وی را رد کرد.

-به نقل ازخبرگزاری حکومتی  رکنا،  درتاریخ۱مهر۹۹،‌حکم سه بار اعدام و ۱۱۱ ضربه شلاق یک متهم به قتل در ورامین به تائید دیوان عالی کشور رسید.

-روز ۱ مهر ماه ۱۳۹۹، شعبه دادگاه انقلاب گچساران با صدور دادنامه ای، علیرضا کفائی، معلم بازنشسته را به تحمل حبس تعزیری با طول مدت تعلیق محکوم کرد. وی به اتهام توهین به رهبری در فضای مجازی تلگرام به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری با طول مدت تعلیق ۱ ساله محکوم شد.

قتل در ایران هفته اول مهر ۹۹

-روز ۲۷ شهریور۹۹، یک شهروند کُرد به نام حسن خنده‌پور، اهل اشنویه براثر شلیک نیروهای سپاه جان باخته و یک شهروند دیگر به نام عرب،  زخمی شده است. عرب که زخمی شده بود توسط پاسداران به بازداشتگاه نقده منتقل شد.

-یک زندانی اهل بوکان کە بە اعدام محکوم شدە و در زندان مرکزی تبریز محبوس بود، بە دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان باخت. وی اسماعیل مستخدم و اهل بوکان بود.

-روز ٢٧ شهریور٩٩ ، نیروهای سپاه پاسداران در نزدیکی روستای «کهنەدە» واقع در جادە مهاباد سردشت پس از تعقیب یک اتومبیل جیپ با موشک آر پی جی آن را هدف قرار دادەاند. خبرنگار هەنگاو در مهاباد اعلام کرد کە، چهار سرنشین این اتومبیل در دم جانباختەاند کە تاکنون هویت یکی از آنها بە نام «خضر بایزیدی» ساکن شهرک میرآباد بوکان برای است.

– روز چهارشنبه ۲مهر ۹۹،کیوان قادرپور چوپان ۱۸ساله جوانی که با شلیک ماموران سپاه به سرش به شدت مجروح شده بود به کما رفته و پزشکان از بازگشت این جوان اهل بانه به زندگی قطع امید کرده اند.

کرونا در زندانها

بحران کرونا در زندان دستگرد اصفهان

۱مهر۹۹، ویروس کرونا در زندان دستگرد اصفهان شدت گرفته است، قرنطینه زندانیان رعایت نمیشود و زندانیان مبتلا به کرونا با زندانیان سالم در یک بند در کنار یکدیگر نگهداری میشوند. در بند سلامت یک، تست کرونای ۵۰نفر و در بند سلامت دو، تست ۳۰زندانی مثبت بوده است.

شیوع کرونا در زندان شیبان اهواز

افزایش روزانه زندانیان زندان شیبان اهواز باعث پایین آمدن سطح بهداشت و افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در میان زندانیان شده است. به‌طوری در یک ماه گذشته آمار مبتلایان به کرونا در این زندان بالا رفته است.
در پی شورش در زندانهای سپیدار و شیبان اهواز، بخش اعظمی از زندانیان زندان سپیدار اهواز به زندان شیبان منتقل شدند. این انتقال شامل کلیه زندانیان سیاسی، زندانیان محکوم به اعدام و محکومان زیر ۵سال می‌شود.

اخبار هفته گذشته را اینجا بخوانید

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)