این مقالات با هدف ارتقای دانش امنیتی برای دگرباشان ایران تهیه شده و در آن مباحث اولیه برای بالا بردن امنیت و آموزش نحوه محافظت از اطلاعات شخصی و حرفه‌ای مطرح شده است. کاربران با مطالعه این مقالات با خطرات امنیتی احتمالی و نحوه مقابله با این خطرات نیز آشنا شده و همچنین می‌توانند از تاثیر رد پای دیجیتالی و ابزارهای الکترونیکی در امنیت شخصی و حرفه‌ای آگاه شوند.

مرورگرها:

هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت داشته باشد به صورت پیشفرض دارای یک مرورگر می‌باشد. اما با این حال مرورگرهای بیشماری توسعه داده شده‌اند و کاربران می‌توانند هرکدام را که خواستند بر روی دستگاه خود نصب و استفاده کنند. برای حفظ امنیت خود در حین وبگردی، باید به نکات زیر دقت داشته باشید:

– درباره توسعه دهنده مرورگر تحقیق کرده و با اطلاعاتی که مرورگر ردیابی می‌کند، آشنا شوید.

– اجازه ذخیره سابقه و کوکی ها را به آن ندهید.

– بهتر است برای فعالیت‌های مختلف از مرورگرهای مختلف استفاده کنید، مثلا برای ایمیل‌ها از کروم و فایرفاکس برای وب‌گردی های معمولی.

– لینک های ذخیره شده (بوک‌مارک‌ها) را مرتب بررسی کرده و در صورت عدم نیاز، آنها را حذف کنید.

IP چیست؟

هر سیستم هنگام اتصال به شبکه، یک آدرس مخصوص دریافت می‌کند که به آن شناسه اینترنتی یا همان IP گفته می‌شود. هنگام اتصال به یک وب‌سایت، IP شما برای آن سایت کاملا آشکار خواهد بود. دولت و شرکت‌های ارائه دهنده سرویس اینترنت، می‌توانند از طریق آی‌پی، به هویت و محل زندگی شما پی ببرند. هنگامی که به صورت مستقیم به یک وب‌سایت متصل می‌شوید، رد‌پایی از خودتان به جای می‌گذارید و قابل شناسایی می‌شوید.

برای اینکه بتوانید با بروز مشکلات ناشی از شناسایی IP مقابله کنید، بهترین توصیه این است که از VPN استفاده کنید.

در هنگام خرید VPN باید خیلی مراقب باشید، چرا که با خرید یک VPN اطلاعات مرورگر شما ابتدا وارد سرورهای ارائه دهنده آن شده سپس به صورت رمزنگاری شده، به شما ارسال می‌شود. با وجود اینکه در این مسیر رمزنگاری صورت می‌گیرد، هنوز هم سرویس دهنده می‌تواند اطلاعات شما را مشاهده کند، بنابراین نباید از سرورهای ایرانی VPN بخرید.


بخش اول:

بخش دوم:

بخش سوم:

بخش چهارم:

بخش پنجم:

راهنمای ویژه امنیتی برای جامعه دگرباشان ایران (بخش پنجم)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)