با گذشت یک هفته از شروع سال تحصیلی جدید، خبرها حاکی از آن است که وضعیت تحصیل دانش‌آموزان گرفتار نابسامانی است.

اواسط سال تحصیلی سال ۹۹-۹۸ بود که کرونا وارد ایران شد. در آن موقع تب و تاب جهانی و وحشتی که کرونا در سطح جهانی ایجاد کرده بود می‌توانست انسان را قانع کند که اولویت کامل با حفظ جان شهروندان است.

تمامی فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی تحت تاثیر جدی این ویروس قرار گرفت. با گذشت چندین ماه از شیوع این اپیدمی و راهکارهای مقابله با آن، اکنون اکثر کشورها سیاست‌های خود را در تمامی زمینه‌های فوق بازنگری کرده و شروع به احیاء مجدد فعالیت‌های خود کردند.

آموزش یکی از این پهنه‌هاست. پس از شوک اولیه پاندمی، کشورهای مختلف با روی آوردن به روش‌های جدید و فن‌آوری‌های نوین توانستد بخشی از کیفیت آموزشی پیشین موجود در جوامع‌شان به مردم ارائه دهند.

اما کشورهایی که سیاست دوگانه عدم شفافیت را پیشه کردند در این زمینه نیز دچار مشکلات فاحش شده و مشکلات جانی، مالی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی عدیده‌ای برای مردمان‌شان ایجاد کردند.

حکومت ایران مصداق بارز این نمونه است. با گذشت بیش نزدیک به ۸ ماه از شیوع پاندمی در ایران و با شروع سال تحصیلی جدید وضعیت آموزشی دانش‌آموزان در حالتی نابسامان قرار دارد.

سیاست از پیش‌ اعلام‌شده نظام در سال تحصیلی جدید تا پیش از شهریور، آموزش مجازی بود.

با اعلام این سیاست بسیاری از اقشار ضعیف جامعه متحمل هزینه‌های بسیاری شدند تا حتی با فروش بخشی از لوازم منزل، الزامات آموزش مجازی مانند لپ‌تاپ و تبلت و هزینه اینترنت را برای فرزاندانشان را فراهم کنند.

اما براساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش نظام، ۵٠ درصد دانش‌آموزان به شبکه آنلاین شاد وصل نشده، یعنی ۵٠ درصد دانش‌آموزان قادر به خرید تبلت و لپ تاپ و حل سایر تضادهای این سیستم آموزشی نیستند.

همچنین با اعلام این سیاست بسیاری از والدین دانش‌آموزان که فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی ثبت‌نام کرده بودند،‌ به دلیل اینکه هزینه هنگفت آموزش در این مدارس، در دوران سیستم حضوری را نپردازند، از ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس غیردولتی منصرف شدند.

نتیجه این سیاست نظام گسیل‌شدن این خانواده‌ها به سوی مدارس دولتی شد که تاثیر جدی بر ثبت‌نام دانش‌آموزانی گذاشت که سال‌های قبل در این مدراس مشغول به تحصیل بودند.

اخبار و گزارش‌های بسیاری از مشکلات ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی مخابره شد. همچنین هم‌زمان مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی خالی از دانش‌آموز شدند.

نظام که دریافت سود کلان حاصله از مدارس غیردولتی در حال از دست رفتن است تحت فشار مافیای مدارس غیردولتی که همگی از سران نظام هستند، تغییر سیاست داد و اعلام کرد مدارس از ۱۵ شهریور در تمامی کشور بازگشایی می‌شود هر چند در پی اعتراضات اعلام کرد که حضور دانش‌آموزان الزامی نیست.

روزنامه جوان در ۱۲ شهریور نوشت: «ناگهان قرار می‌شود شنبه ۱۵شهریور بازگشایی مدارس، حضوری باشد. اخبار حکایت از فشار عجیب مافیای مدارس غیردولتی برای بازگشایی و سردرگمی در وزارت آموزش و پرورش دارد».

نظام در این بین و به خاطر سودجویی حتی سیاست از پیش‌ اعلام شده خود مبنی بر بازگشایی بر اساس استان‌ها و شهرهای قرمز را نیز زیر پا گذاشت.

وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در این بین بیش از پیش آشفته شد. سیدمجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره این سودجویی در ۱۶ شهریور اعلام کرد: «مردم سال گذشته تقریبا ۵۰ هزار میلیارد تومان برای آموزش هزینه کرده‌اند. مردم سال گذشته ۱۰هزار میلیارد تومان به مدارس دولتی، ۲۰هزار میلیارد تومان به مدارس خصوصی، ۱۰هزار میلیارد تومان به موسسات کنکور و… پول داده‌اند. این هزینه‌ای است که مردم برای آموزش کرده‌اند و دولت به اندازه مردم برای آموزش هزینه نکرده است.»

حسینی می‌افزاید: «دلیل آن هم تصمیمات آموزش و پرورش نیست بلکه پذیرفته‌ایم که آموزش پولی و سرمایه‌داری شود. یعنی هر نقطه‌ای در آموزش که قابل کاسبی بوده مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و موجب تولید شکل‌گیری مافیاهای متعدد آموزشی شده است و طبقات پایین اجتماعی به دلیل وجود مافیا از تحصیل و خدمات آموزشی درست محروم می‌شوند.»

بنا بر گزارشی که یکی از معلمین مدارس دولتی سنندج منشتر کرده، قرار است که مدارس تا اول مهر باز باشند، تا آن زمان حکومت در مدارس شهریه سیستم حضوری را از والدین دانش‌آموزان اخذ کند و پس از اخذ شهریه‌ها، نسبت به ادامه روند آموزش حضوری یا آنلاین تصمیم‌گیری می‌شود.

امری که به وضوح نشان می‌دهد نظام در پی سودجویی از محل شهریه‌ها چه در مدارس دولتی و چه در مدارس غیر دولتی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)