حکومت ایران به سیاست نهادینه‌ی زن‌ستیزی و تفکیک جنسیتی در فرهنگ آموزشی کشور ادامه می‌دهد. در جدیدترین نمونه عکس ۲ کودک دختر از روی جلد کتاب ریاضی سال سوم دبستان حذف شده است.

شکی در این نیست که زن‌ستیزی و سیاست‌های پیرو آن، وجه غالب سیاست حکومت ایران در ۴۲ ساله اخیر در پهنه‌‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… شهروندان ایرانی بوده است.

شاید بارزترین نمود سیاست زن‌ستیزی نظام، تفکیک جنسیتی عریانی باشد که در طول دهه‌های عمر نظام در کشور نهادینه شده است. در این بین حتی کودکان نیز قربانی این سیاست حکومت می‌شوند.

عکس جلد کتاب ریاضی سوم دبستان که شاید از نظر تاریک‌اندیشان و واپسگرایان حاکم بر ایران، آموزش و پرورش مختلط را تداعی کند، زیر تیغ سانسور قرار می‌گیرد تا دستگاه فکری و ایدئولوژیکی ولایت فقیه دچار شکاف یا خدشه‌ای نشود!

امر مسبوق به سابقه است. بارها و بارها این سیاست‌های نظام حتی در مورد کودکان، اعتراض و استهزاء شهروندان ایرانی را در فضای مجازی و بطن جامعه در پی داشته، آنچنانکه در مورد جدید کاربران مجازی از آن به عنوان «تفکیک جنسیتی»، «تبعیض جنسیتی» و «زن‌ستیزی» و «حذف زنان از جامعه» یاد کردند.

موج جدید اعمال این سیاست‌ها از زمانی شروع شد که سیدمحمد بطحایی؛ آخوند علی ذوعلم را در دی ۹۷ به عنوان «رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» در نظام منصوب کرد.

وی در اولین اقدام جنجالی خود در زمان تصدی این منصب، اقدام به حذف بحث انتگرال از کتاب‌های درسی ریاضیات دبیرستان نمود که در زمان خود جنجالی به پا کرد.

ذوعلم در این باره گفته بود «علاوه بر انتگرال مباحث دیگری هم از کتاب‌های درسی حذف شده‌اند. باید این‌ها کنار بروند تا جا برای مهارت و سبک زندگی باز بشود.»

ذوعلم همچنین پیش از این، ایده واگذاری مدارس به حوزه علمیه در زمان احمدی‌نژاد را مطرح کرده بود.

در سال‌های اخیر تغییرات دیگری نیز در کتاب‌های مدارس ابتدایی امسال ایجاد شده که از جمله آنها می‌توان به تبدیل تصویر دختری خردسال و بدون روسری در درسی با عنوان «تصمیم کبری» و جایگزینی آن با تصویر دختری که روسری و لباسی کاملا بلند دارد، پوشاندن نیم‌تنه‌ی بدن مردی در درسی به نام «دهقان فداکار»، حذف نام خلیج فارس از پشت جلد کتاب‌های درسی و حتی حذف شعرهای شاعران نامدار ایرانی اشاره کرد.

کلیدواژه‌های «تهاجم فرهنگی» و «شبیخون فرهنگی» و «جنگ نرم» که بارهای از سوی خامنه‌ای سردمدار این حکومت مطرح شده در سال‌های اخیر بهانه قرار گرفته تا کتاب‌های درسی عاری از محتوی گشته و منویات حکومتی نظام به کتاب‌ها افزوده شود.

چند سال پیش به دستور خامنه‌ای تنظیم «سند تحول آموزش و پرورش» به وسیله ذوعلم در دستور کار نظام آموزشی حکومت ایران قرار گرفت.

کار تا بدانجا پیش رفت که خامنه‌ای تدریس زبان انگلیسی که کاربردی‌ترین زبان دنیای امروز و اصلی‌ترین زبان زنده دنیاست،‌ را مورد هجوم قرار داد و گفت: «ناگهان از گوشه‌ای یک نفر تشخیص داده که باید ما به کودکان دبستانی، از کلاس اول، یا حتی پیش‌دبستانی، زبان انگلیسی یاد بدهیم؛ چرا؟ وقتی بزرگ شدند، هر کس نیاز دارد می‌رود زبان انگلیسی را یاد می‌گیرد. چقدر دولت انگلیس و دولت آمریکا باید پول خرج کنند تا بتوانند این طور آسان زبان خودشان را در میان یک ملت بیگانه ترویج کنند؟»

این سیاست البته تنها محدود به دبستان نشده و مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها را نیز در بر گرفته است در حال حاضر بررسی وضعیت مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها در ایران زیرنظر از جمله «شورای عالی انقلاب فرهنگی»؛ ارگان نهادینه‌ی نظام در امر سرکوب و سانسور در امور آموزش و آموزش عالی کشور است.

با وضوح مطامع و خواسته‌های سیاسی حرف اول را در نظام آموزشی حکومت ولایت فقیه می‌زند. حسین قاسم‌پورمقدم، مدیر گروه ادبیات فارسی دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش پیشتر در مورد حذف شعر باغ بی‌برگی «اخوان ثالث» در پایه یازدهم گفته بود: «جایی نیاز داشتیم شهید محسن حججی را مطرح کنیم، و این بر حافظ و سعدی اولویت داشت.»

قاسم پورمقدم،‌ در پی تغییرات برخی شعرهای شعرای ایرانی نیز گفته بود: «اگر کسی به حکومت فحش داده باشد، متنش از کتاب درسی حذف خواهد شد.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)