کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته سوم شهریور ۹۹ را در فاصله زمانی جمعه ۱۴شهریور تا روز جمعه ۲۱شهریور ماه ۱۳۹۹ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

درهفته ای که گذشت، عفو بین‌الملل ‌برای حمایت از قربانیان قیام خونین آبان۹۸یک هشتگ جدید اعلام کرد
سازمان عفو بین‌الملل با انتشار کلیپی در اینترنت اعلام یک هشتگ جدید کرد و در آن از همگان خواست برای حمایت از قربانیان قیام خونین آبان۹۸ بپاخیزند. عنوان آن «#بپاخیزید»، است.
عفو در توییتی نوشت: تحقیقات نشان می دهد که نیروی انتظامی و اطلاعاتی و مسئولان زندانهای ایران با قضات علیه دستگیرشدگان آبان ۹۸ تبانی دارند که این نقض شوک آور حقوق بشر  است.

درهفته ای که گذشت دست کم ۷ زندانی در شهرهای اصفهان، ارومیه، اراک و بروجرد اعدام شدند به رغم اعتراضات جهانی بر سر لغو اعدام رژیم ایران بر ادامه این جنایت ضدبشری پای می فشارد.

درهفته ای که گذشت، ۲۸ سازمان حقوق بشری برای تحقیق مستقل پیرامون سرکوب معترضان آبان۹۸ طی نامه‌ مشترکی خطاب به سران کشورها از آن‌ها خواستند در نشست آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل از ایجاد کمیته تحقیق درباره «نقض جدی حقوق بشر» در ایران در زمان اعتراضات آبان ۹۸ حمایت کنند.

گزارشگران بدون مرز نسبت به گزارش جاوید رحمان واکنش نشان دادند ۱۸شهریور۹۹، رضا معینی، مسئول ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز، گزارش اخیر جاوید رحمان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را «تکان‌دهنده» خواند و از شورای حقوق بشر خواست برای حفاظت و دفاع از روزنامه‌نگاران «اقدام‌های جدی‌تری» انجام دهد.

درهفته ای که گذشت، زندانی سیاسی گلرخ ایرایی طی نامه ای  از زندان قرچک به محرومیت زندان از حق زندگی اشاره کرده است . وی در بخشی از نامه اش نوشته است: «از هفت تپه تا اراک، از تبریز تا بوشهر و حتی تا زندان قرچک ورامین کارگران محرومند از حقوق اولیه زندگی و محکومند به روزمرگی. اینجا نه تنها کسی بر دستان کارگر بوسه نمی‌زند و حق و حقوقش را پرداخت نمی‌کند، بلکه ابزار کار که تضمین کننده سلامت کارگر است نیز در اختیارش قرار نمی‌گیرد. سرزمینی که آزادی خواهانش توسط حکومت به قتل می‌رسند، کارگرانش نیز دچار محرومیت خواهند بود.»

درهفته ای که گذشت، ۱۹شهریور۹۹، سازمان عفو بین الملل از مقامات ایران خواست به پنهان کردن عمدی محل دفن سه زندانی کُرد اعدام شده رامین حسین پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی و تحمیل رنج و درد شدید روحی به خانواده‌های اعدام شدگان پایان دهند. سازمان عفو بین الملل تاکید کرد: «مقامات ایرانی با پنهانکاری در خصوص محل دفن، ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری و محروم کردن خانواده‌ها از نصب سنگ‌قبر یا تزئین محل دفن عزیزان‌شان با گل، عکس، نشان یا پیام‌های یادبود، حقوق فرهنگی اعضای خانواده‌ها را برای شرکت در مراسم تدفین و عزاداری و به جا آوردن رسومی که به آن اعتقاد دارند نقض می‌کنند. این امر ناقض ماده ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، که ایران نیز عضو آن است.»

درهفته ای که گذشت،  ده ها فعال شبکه های مجازی توسط پلیس فتا  بازداشت شده و  فعالان مجازی توسط ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی در ایران ،تهدیدشدند وی درتاریخ۱۶شهریور۹۹ نسبت به فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی گفت: «در صورتی که پلتفرم‌ها از قوانین ایران تبعیت نکنند و مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی ایجاد کنند فیلترخواهندشد.

حکم اعدام ۷ زندانی اهل سنت پس از یازده سال حبس و بلاتکلیفی برای سومین بار تایید شد
روز ۲۰ شهریور ماه ۹۹، حکم اعدام ۷ زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر (گوهردشت کرج) به نامهای فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، داوود عبداللهی، ایوب کریمی، انور خضری، خسرو بشارت و کامران شیخه که یازده سال پیش دستگیر شده بودند، پس از ۱۱ سال بلاتکلیفی در زندانهای ارومیه، اوین و رجایی شهر، در شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور تایید شد.
خانواده های زندانیان به این امر اعتراض داشته و درخواست اعاده دادرسی داده اند.

درهفته ای که گذشت، موج اعتراضات و حمایت های بین المللی و داخلی درخصوص حکم ظالمانه اعدام نوید افکاری همچنان داغ بود. کانون نویسندگان ایران دراعتراض به حکم اعدام نوید افکاری با انتشار اطلاعیه ای تحت عنوان «سه گام در سرکوب آزادی بیان معترضان» نوشت: مخالفت با حکم اعدام می‌رود که جزیی از فرهنگ عمومی شود و این نافی تلاش ۴۰ ساله‌ی حاکمان برای ساختن حربه‌ی هراس از حکم اعدام است.

ورزشکاران سرشناس آلمانی خواستار نجات جان نوید افکاری شدند دو قهرمان کشتی صاحب‌نام آلمان می‌گویند جامعه جهانی ورزش از نوید افکاری حمایت می‌کند و خواهان نجات  او هستند. فرانک اشتبلر، دارنده سه عنوان قهرمانی جهانی و دو عنوان قهرمانی اروپا در رشته کشتی سه‌شنبه هشتم سپتامبر (۱۸ شهریور) در صفحه اینستاگرام خود و در واکنش به حکم اعدام نوید افکاری نوشت: «خانواده کشتی‌گیران و جامعه جهانی ورزش پشت او ایستاده‌اند.»

 هم چنین، فعال سیاسی مهدی محمودیان، روز شنبه ۱۵ شهریور در یک پیام توئیتری نوشت: «درحالی که برادران افکاری در بندهایی جداگانه در زندان شیراز نگهداری می‌شوند، پنجشنبه ساعت نزدیک ۹ شب، نوید افکاری از بند خود خارج و به مکان نامعلومی منتقل شده است.» همزمان با انتشار خبر انتقال نوید افکاری به مکانی نامعلوم، صدا و سیمای جمهوری اسلامی و بسیاری از رسانه‌های حکومتی، از جمله خبرگزاری فارس، نزدیک به نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران و خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه فیلمی منتشر کردند که هدفش توجیه حکم اعدام متهم ردیف اول پرونده به نظر می‌رسد. این سناریو نخ نما شده زمینه های اعدام است.

اعدام در ایران هفته سوم شهریور

– در تاریخ ۱۵شهریور ۹۹ در زندان اراک یک زندانی به نام« سید حسین احمدی» اعدام شد.

– درتاریخ ۱۷شهریور۹۹ یک زندانی به نام «فتحعلی بهوند» اهل شهرستان درود در زندان مرکزی اصفهان اعدام شد وی ۶سال را د رزندان سپری کرده بود.

-چهار حکم اعدام در زندان مرکزی کرج و اصفهان به اجرا در آمده است یک زندانی صبح ۱۸شهریور۹۹ درزندان مرکزی کرج و سه زندانی در هفته دوم مرداد در زندان مرکزی اصفهان اعدام شدند.

-سحرگاه سه شنبه ۱۸شهریورماه۹۹، یک زندانی در زندان مرکزی بروجرد اعدام شد. این زندانی شهباز حدادی نام داشت.

-روز ۲۰ شهریور ماه ۹۹، حکم اعدام «خضر قویدل» ، زندانی محبوس در زندان مرکزی ارومیه اجرا شد.  این زندانی در سال ۱۳۹۲ بازداشت شد وی اهل سردشت بود. وبه اتهام حمل مواد مخدر اعدام شد.

بازداشت در ایران هفته سوم شهریور

-روز ۱۰ شهریورماه، یک شهروند کُرد به نام بایزید قادری چوپان، ساکن شهرستان نقده از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

-درتاریخ۱۴شهریور۹۹، دو شهروند کرد به نام های سلیمان کریم پور، خالد محمد زاده اهل مهاباد ،درحالیکه روی زمین های کشاورزی خودشان کار می کردند توسط نیروهای  امنیتی بازداشت شدند.  هم چنین طی روزهای گذشته صابر صالحی اهل سنندج نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این شهروندان به نقطه نامعلومی منتقل شده اند.

زینب همرنگ سید بگلو، معلم بازنشسته روز شنبه ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۹ جهت تحمل دوران محکومیت خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

همسر عبیدالله اربابی از ۱۸ ماه بی خبری ازهمسرش که به دست ماموران اطلاعات بازداشت شده خبرداد. ماموران اطلاعات پس از بازداشت عبیدالله اربابی( حمیدالله )، بازداشت او را انکار و از پاسخگویی در خصوص سرنوشت او خودداری کرده اند.

– همسر علی حمید زندانی اهل سنت محبوس در زندان وکیل آباد مشهد در گزارشی پیرامون بازداشت خودسرانه و شکنجه های وحشناک همسرش روشنگری کرده و از عموم مردم ایران برای رساندن صدای همسر بیگناهش استمداد طلبیده است. مأموران لباس شخصی و اطلاعاتی یک شهروند اهل سنت به نام علی حمید ۳۰ ساله را همراه با ۴ زندانی اهل سنت دیگر به خاطر اعتقاداتشان دستگیر و به ۱۰ سال حبس محکوم کرده اند.

-روز ۱۶ شهریور ۹۹، گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل حبس به قرنطینه بند زنان زندان اوین منتقل شد. وی از امضا کنندگان استعفای خامنه ای می باشد.

-۱۷شهریور۹۹، یک شهروند کُرد به نام صدیق حیدری، ۴٣ ساله اهل شهرستان ماکو از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

-درتاریخ۱۷شهریور۹۹، ناصر عتباتی، رییس دادگستری استان اردبیل از بازداشت یک نفر به عنوان «عامل تبلیغی و رسانه‎‌ای گروه تندر» در این استان خبر داد. وی گفت: برای فرد بازداشت شده پرونده کیفری تشکیل و به زندان منتقل شده است ناصرعتباتی محدود سنی این فرد بازداشت شده را نوجوان و جوان عنوان کرده است.

– ۱۸شهریور۹۹، آرزو قاسمی، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ از حدود یک ماه پیش دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند. وی۲۲ ساله و به ۲ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

-درتاریخ۱۸شهریور۹۹، رئیس پلیس فتا استان همدان گفت، با رصد و پایش مستمر فضای مجازی صفحه‌ای را در شبکه اجتماعی اینستاگرام شناسایی کرده و متهم را دستگیر کرده اند.

-درتاریخ۱۹شهریور۹۹، فرمانده انتظامی تهران بزرگ از بازداشت ۱۲ نفر به اتهام «اخلال در بازار ارز و سکه» خبر داد.

-روز ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۹، ماموران امنیتی فردی را به اتهام انتشار یک کلیپ در فضای مجازی که در آن دانش آموزی غش کرده بود بازداشت کردند.

-۲۰شهریور۹۹، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از شناسایی و بازداشت ۵ نفر از عاملین تیراندازی به یک محیط بان در منطقه حفاظت شده ورجین، خبر داد.

احضار در ایران هفته سوم شهریور

-روز ۱۵ شهریور ۹۹، محمد ابراهیم (حامد) جودت، فعال ترک (آذربایجانی) طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه ۳ دادگاه عمومی بخش خسروشاه احضار شد.

-۱۶شهریور۹۹، طی روزهای اخیر، کوروش آغه‌ویسی اهل سنندج، به اداره اطلاعات این شهر احضار شد.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان در ایران هفته سوم شهریور

زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت حمزه درویش پس از ۴ماه شکنجه و تهدید در زندان لاکان رشت، با نوشتن نامه سرگشاده ای به جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشرایران درباره تهدیدات و خواسته اطلاعات مبنی بر همکاری، خواهان دخالت این مقام حقوق بشری برای نجات جان خود شده است.

-۱۵شهریور۹۹، فاطمه مثنی، زندانی سیاسی با وجود شرایط نامناسب جسمی و نیاز به رسیدگی پزشکی در قرنطینه بند زنان زندان اوین نگهداری می‌شود. فاطمه مثنی دچار مشکلات شدید گوارشی از جمله اسهال و استفراغ شده و در عوض انتقال به بهداری زندان تاکنون چند بار در قرنطینه سرم دریافت کرده است. گفته می‌شود شرایط ایزوله خانم مثنی با دستور امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی صورت گرفته است.

ابراهیم خلیل صدیقی همدانی و پسرش سالار صدیقی همدانی در تا ریخ ۱۴ مرداد ۹۹ از بند ۱ و۲ زندان مرکزی ارومیه به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شدند و بر اساس اخبار رسیده در آنجا به شدت تحت شکنجه و بازجویی بوده اند.این دو زندانی از تاریخ ۱۴ مرداد ماه تا کنون از هرگونه تماسی با خانواده منع شده و از وضعیت کنونی آنها هیچ اطلاعی در دست نیست و این باعث نگرانی شدید خانواده و اقوام آنها شده است.

-روز ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۹، پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشگاه تهران محبوس در زندان اوین جهت ارائه آخرین دفاع در دادسرای اوین حاضر شد. خانم رفیعی که بدون حضور وکیل مدافع ایشان برگزار شد، در خصوص اتهام تبلیغ علیه نظام، به ارائه آخرین دفاع از خود پرداخت و قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی برای وی صادر شده است.

-۱۶شهریور۹۹، فشار بر علی یونسی و امیرحسین مرادی دو دانشجوی بازداشت شده دانشگاه صنعتی شریف بالا رفته و به آنها گفته شده اعتراف کنید و مصاحبه تلویزیونی انجام بدهید تا پرونده شما سبک شود!‌
آیدا یونسی در یک پست توییتری با اشاره به افشاگری مازیار ابراهیمی در خصوص اعتراف گیری اجباری در در زیر شکنجه نوشته است: «همین حرف رو روز چهارشنبه به برادرم علی یونسی گفتند که با اعتراف تلویزیونی اتهامات رو قبول کن تا اعدامت رو بکنیم حبس ابد! بعد از ۵ ماه بازداشت، شکنجه، انفرادی و بازجویی عمومی، سه هفته است که با تهدید و فشار اصرار بر مصاحبه تلویزیونی دارند.

-۱۷شهریور۹۹، زندانی سیاسی الهام خمسه ۴۰ساله اهل تهران در زندان اوین به سر می برد. وی دریکی از خیابانهای تهران بازداشت شده و به ۲سال حبس تعزیری محکوم شده است وی از اواخر مرداد ماه۹۹ د رزندان به سر می برد.

زینب جلالیان در سلول انفرادی در کرمان همچنان در زیر فشار و در بدترین شرایط قرار دارد. این زندانی محکوم به حبس ابد از تاریخ ۵ تیر۹۹ از قرنطینه زندان قرچک ورامین به زندان مرکزی کرمان منتقل شد و تا این لحظه همچنان در سلول انفرادی تحت بدترین شرایط نگهداری میشود.

-بعد از ظهر روز ۱۸ شهریورماه۹۹، علیرضا فرشی در تماسی تلفنی به خانواده خود گفته است، ساعت ۱۰ صبح ماموران انتقال زندان اوین وی را به قرنطینه تیپ ۵ بند ۱ زندان فشافویه تهران منتقل کرده اند.

-روز ۱۵ شهریور ۹۹، محمد نوریزاد، فعال مدنی و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در پی وخامت حال، بیهوشی مداوم ناشی از ناراحتی قلبی و عدم کنترل ادرار، بصورت اورژانسی به بیمارستان تجریش اعزام و پس ۱ شبانه روز بستری علیرغم تاکید پزشکان مبنی بر خطرناک بودن وضعیتش بدون تکمیل مراحل درمان به زندان اوین بازگردانده شد

-۱۹ شهریور ۹۹، رقیه قدیمی نوران، شهروند اهل تنگستان با گذشت ۱۷ روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان بوشهر بسر می‌برد. خانم قدیمی پس از شیوع بیماری کرونا در روستای خاییز به صورت داوطلبانه در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و پرستاری از بیماران مبتلا به کرونا فعالیت می‌کرد.اما به علت نامشخصی بازداشت شده است.

-۲۰شهریور۹۹، نوید، حبیب و وحید افکاری سنگری طی هفته گذشته همراه با ضرب و شتم به بند ارشاد زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند این بند  که بعنوان یکی از خشن‌ترین اماکن نگهداری زندانیان در این زندان به شمار می‌آید. خودکشی، خودزنی، تجاوز و قتل در این بند دربسته بارها گزارش شده است. قطع ارتباط و وضعیت این بند به شدت خانواده افکاری را نسبت به سرنوشت فرزندان خود نگران کرده است .
-نوید افکاری در تماسی با خانواده اش از ضرب و شتم دوباره در زندان عادل آباد شیراز خبر داد.
مهدی محمودیان یک فعال سیاسی روز یکشنبه ۱۶شهریور اعلام کرد نوید افکاری در تماسی با خانواده اش از ضرب و شتم مجدد در زندان خبر داده اما زندان از تحویل برگه شکایت برای مراجعه به پزشکی قانونی خودداری کرده است. حسن یونسی وکیل نوید افکاری مسئولیت حفظ سلامت موکلش را بر عهده مسئولین زندان عادل آباد و دادیار زندان دانست.

صدور احکام در ایران هفته سوم شهریور

-۳۰سال حبس و ۲۹۶ضربه شلاق برای ۸ بازداشت شده اعتراضات۹۸ از جمله عباس غلامی ۱۳ ساله.
روز پنجشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۳۹۸، رضا عابدی مزنگی، علی اصغر غدیری، شایان اعظم، علی اصغر رحمانی، عباس غلامی، علی لطفی شوریجه، علی علیخانی و شایان شهریور به ترتیب متهمان ردیف ۱ تا ۸ از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸، با اتهامات اخلال در نظم و آسایش عمومی و مشارکت در تخریب اموال دولتی مورد استفاده عمومی، در مجموع به پرداخت ۸۰ میلیون ریال جریمه نقدی، ۳۰ سال حبس تعزیری، ۲۹۶ ضربه شلاق محکوم شدند.

-روز ۱۶ شهریورماه ۹۹، مسعود حکم آبادی، تهیه کننده تئاتر و هنرمند ساکن مشهد از تائید حکم ۳ سال حبس تعزیری خود خبر داد. او  که در واکنش به هدف قراردادن مرگبار هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه، از حضور در جشنواره فجر انصراف داده بود دستگیر و به حبس محکوم شد.

-خبرگزاری حکومتی ایرنا درتاریخ۱۷شهریور۹۹، اعلام کرد یک مرد را به سه سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق تعزیری، منع اقامت و تردد به استان های ساحلی شمال ایران و اقامت اجباری در مناطق محروم به مدت ۲ سال محکوم کرده است.

-خبرگزاری حکومتی ایلنا درتاریخ۱۷شهریور۹۹، اعلام کرد، برای دو نوجوان عراقی و یک نوجوان ایرانی ۱۸ سال حبس صادر شده است. دو متهم عراقی این پرونده که هنگام دستگیری ۱۴ و ۱۷ ساله بودند هر کدام به اتهام محاربه به ۵ سال حبس و همچنین یک سال حبس به اتهام حمل سلاح و اخراج از خاک ایران و تحویل به نیرو‌های اطلاعاتی عراق محکوم شدند و متهم ایرانی نیز که در زمان دستگیری ۱۶ ساله بوده به اتهام محاربه به ۵ سال حبس و یک سال حبس به خاطر حمل سلاح و دو سال ممنوع الخروجی از شهر محل اقامتش محکوم شد.

– ۱۸شهریور۹۹، یک زندانی در تهران توسط دادگاه کیفری این استان از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شد.

-۱۸شهریور۹۹، آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، ضمن محکوم کردن احکام صادر شده علیه محمد مساعد، آن را نمونه دیگری از «استفاده حکومت ایران از سیستم حقوقی برای سرکوب صداهای ناخواسته» دانست. وی در این زمینه گفت: «محمد مساعد هیچ جرمی مرتکب نشده، بلکه فقط کار خود را به عنوان روزنامه‌نگار انجام داده است».

-۱۸شهریور۹۹، یوسف فرهادی بابادی، فعال محیط زیست و عضو کمپین «صدای پای آب»، به سه ماه حبس تعزیری که به مدت دو سال به حالت تعلیق در آمده محکوم شد.

-چهارشنبه ۱۹شهریور خبرگزاری رکنا گزارش کرد که یک جوان ۲۲ ساله بنام «سجاد» که مرتکب قتل شده است از بابت اتهام قتل به «قصاص نفس در ملاء عام» و از بابت مصرف مشروبات الکلی به تحمل ۸۰ضربه «تازیانه» پیش از اعدام محکوم شده است.

یکی از زنان بازداشت شده در اعتراضات آبان ۹۸ به شش سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.روز ۱۹ شهریور ماه ۹۹، اعظم شیرافکن، از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ ساکن کرج  به ۶سال و ۶ ماه حبس حبس تعزیری محکوم کرد.وی ۴۹ساله متاهل و مادر سه فرزند است.

-۱۹ شهریور ماه ۹۹، فایق شریعت پناه ، ۳۵ساله ساکن شهرستان بوکان علیرغم گذشت نزدیک به ۱ ماه از بازداشت در وضعیت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه محبوس شده است.

-۱۹شهریور۹۹، مهدی حاجتی به یک سال حبس و دوسال تبعید محکوم شد. مهدی حاجتی چهارشنبه ۱۹ شهریور با انتشار یادداشتی در توییتر خود از محکومیت «حبس و تبعید» به اتهام «تبلیغ علیه نظام» خبر داد و گفت که بابت اتهام «نشر اکاذیب» نیز شنبه آینده محاکمه خواهد شد.

-۲۰شهریور۹۹، دادگاه تجدیدنظر خراسان جنوبی ۸ شهروند بهایی را در مجموع به ۱۴۷ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. «عطاءالله ملاکی» و «سعید ملاکی» هر کدام به ۲۴ ماه حبس و «آرزو محمدی»، «عطیه صالحی» و «رویا ملاکی» هر کدام به ۱۸ ماه حبس محکوم شده‌اند. «فرزانه دیمی»، «نسرین قدیری» و «بنفشه مختاری» نیز هر کدام به ۱۵ ماه حبس محکوم شده‌اند.

-روز ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۹، شعبه ۱۴۶ دادگاه کیفری ۲ مشهد ، پس از تشکیل جلسه دادرسی فردی را به اتهام توهین و تهدید به ۱۴۸ ضربه شلاق و مجازات تکمیلی محکوم کرد.

-۲۰شهریور۹۹، شاکر بهروزی، زندانی سیاسی اهل ارومیە از سوی شعبە دوم دادگاه انقلاب این شهر بە ریاست قاضی شیخلو بە اعدام محکوم شدە است. اتهام  وی”عضویت در حزب کوملە“ صادر و رسما بە وکیل وی ابلاغ شدە است

قتل در ایران هفته سوم شهریور

-روز ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۹، در پی شلیک مستقیم نیروهای سپاه به سمت کولبران در مناطق مرزی شهرستان نوسود یک کولبر زخمی شد. نام این کولبر« محمد. ن» اهل ثلاث باباجانی است.

-به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز شنبه ۱۵ شهریور ماه ۹۹، بر اثر تیراندازی ماموران امنیتی دو شهروند بلوچ که پدر و پسر بودند به نام های اسماعیل هوت، ۱۱ ساله و ظریف هوت، اهل روستای دِه نادر شهرستان زهک کشته و زخمی شدند. ماموران خانواده وی را تهدید کردند که حق ندارند خبر را رسانه ای کنند.

-در پی شکنجه و تیرباران سه کولبر زحمتکش در مرز سردشت در تاریخ ۱۲شهریور، سپاه پاسداران با متهم کردن کولبران به جابجایی سلاح، خانواده های ایشان را تهدید و سرکوب کرد.

-۱۸شهریور۹۹، وضعیت عمومی یک کولبر کُرد به نام سید عزت طاهری، فرزند رحمان اهل پیرانشهر که در پی شلیک نظامیان حکومتی به شدت زخمی شده، در بند بهداری زندان ارومیه وخیم است. این کولبر ٢۵ روز پیش در حین کولبری در روستای «قلعه‌رش» از توابع سردشت توسط پاسداران زخمی و سپس بازداشت شده است.

-روز ١۶ شهریور ٩٩ ، یک کولبر نوجوان اهل شهرستان پاوە به نام مانی هاشـمی١۴ سالە در حین کولبری در ارتفاعات مرزی نوسود، بە دلیل سقوط از ارتفاع بە شدت مجروح شدە است. این کولبر نوجوان برای فرار از کمین نیروهای مسلح دچار حادثە شدە و از ناحیە سر و صورت بە شدت زخمی شدە است.

– روز چهارشنبه ۱۹ شهریور، با شلیک مستقیم پاسداران به سوی یک خودرو در محور کرمان ـ بم؛ راننده خودرو به نام میثم نوتی زهی را به‌قتل رسید .یکی از نزدیکان میثم گفته است: « میثم با خودروی شخصی خود از مسیر کرمان به بم در حال عبور بود که مأموران مبارزه با مواد مخدر بدون دادن ایست و هشدار به سمت وی تیراندازی کرده و خودروی او واژگون شد. مردم حاضر در صحنه میثم را به بیمارستان بم منتقل دادند اما متاسفانه بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد».

کرونا در زندانهای ایران هفته سوم شهریور

بحران کرونا؛ در زندان لاکان رشت
۱۸شهریور۹۹، با شیوع ویروس کرونا، زندانیان زندان لاکان همچون عمده زندان‌های کشور با مشکلات جدیدی به خصوص در حوزه بهداشت دست و پنجه نرم می‌کنند. در زندان لاکان رشت زندانیان با اتهامات مختلف از جمله مالی، قتل، مواد مخدر، درگیری، مشروبات الکلی و همینطور زندانیان سیاسی و امنیتی نگهداری می‌شوند.
اصل تفکیکی جرایم نیز در این زندان رعایت نمی‌شود و زندانیان با اتهامات متفاوت و رده های سنی گوناگون همگی در کنار یکدیگر نگهداری می‌شوند. از سوی دیگر پس از شیوع ویروس کرونا اعزام زندانیان به دادسرا و دادگاه تغییری نکرده و همچون گذشته انجام می‌ گیرد.

گزارش هفته گذشته را اینجا بخوانید

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)