حکومت ایران اعلام کرده است مدارس کشور از تاریخ ۱۵ شهریور بازگشایی می‌شوند در حالی که بسیاری از استان‌های کشور در وضعیت قرمز و بقیه در وضعیت زرد قرار دارند. بازگشایی مدارس یا قتل عمد؟

حکومت ایران تصمیم به بازگشایی مدارس دارد. بنابر تحقیقاتی که از سوی جامعه پزشکی کره جنوبی صورت گرفته ویروس کرونا می‌تواند بر خلاف بزرگسالان تا ۳ هفته، (یعنی یک هفته بیشتر نسبت به بزرگسالان) در دستگاه تنفسی کودکان باقی مانده و آن را به دیگران انتقال دهد.

انتقال در رفت و آمد دانش‌آموزان
بهانه‌ای که نظام برای بازگشایی مدارس به آن استناد می‌کند رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی می‌باشد اما نظام این تهدید جدی را نادیده می‌گیرد که در صورت بازگشایی مدارس، میلیون‌ها نفر در طول روز به ترددات در درون جامعه افزوده می‌شود که امکان پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد.

میلیون‌‌ها دانش‌آموز در ساعات معینی از روز و به صورت جمعی به مدرسه می‌روند و یا به خانه باز می‌گردند و وسایل حمل و نقل عمومی و سرویس‌های مدارس می‌تواند خود به مثابه یک شبکه انتقال‌دهنده جدی ویروس کرونا عمل کند.

علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران در این‌باره گفت: «یکی از دلایلی که نگرانی بازگشایی مدارس را دوچندان می‌کند، افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.»

عدم امکان تحمل ماسک به مدت زمان طولانی در طول چند ساعت حضور و تردد به مدرسه نیز از دیگر دلایل است که شیوع بیشتر کرونا را دامن می‌زند.

قصور نظام در فراهم‌آوری آموزش مجازی به رغم گذشت ۸ ماه از همه‌گیری کرونا
دیگر بهانه نظام واماندن بخشی از کودکان از تحصیل در سیستم آموزش مجازی است. طبق اعلام رسانه‌ها و مسئولین امر، از جمله مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش مجلس نظام «بیش از ۳.۵ میلیون دانش‌آموز دسترسی به امکانات برگزاری کلاس‌های مجازی و اینترنتی را ندارند».

همچنین بنا به گفته‌ی برخی منابع ۶ میلیون دانش‌آموز در سال گذشته تحصیلی به دلیل فراهم‌نبودن الزامات آموزش مجازی برای آنان مجبور به ترک تحصیل شده‌اند، امری که نظام از آن سوء استفاده می‌کند تا بازگشایی مدارس را توجیه کند.

اما در این تابلو نیز نظام از زیر بار این مسئولیت فرار می‌کند و به این سوال پاسخ نمی‌دهد که چرا به رغم گذشت بیش از ۸ ماه از همه‌گیری کرونا و به رغم فراوانی بسیار شبکه‌های اجتماعی و امکانات ارتباط جمعی، امکان دسترسی آسان تمامی دانش‌آموزان به این فناوری ساده را فراهم نکرده است.

این اظهارات وقتی قابل توجه‌تر می‌شود که یادآوری کنیم نظام همواره از بستر فضای مجازی بیشتر داد و فغان را سر می‌دهد و از آسیب‌های پیرامون آن برای نظام دم می‌زند.

بازگشایی مدارس مصداق قتل
مینو محرز، عضو علمی ستاد مقابله با کرونا، در روز چهارشنبه ۱۲شهریور هشدار داد: «سرعت انتقال بیماری هم‌چنان بالاست… تا حد امکان تجمعاتی که به‌طور معمول هر روز و ساعت‌ها در مدارس انجام می‌شده، نباید رخ دهد. در غیراین صورت مدارس بهترین جا برای انتقال کرونا محسوب می‌شوند. حتی اگر افراد با ماسک هم به مدت طولانی در فضای بسته بنشینند، احتمال انتقال بیماری وجود دارد».

این خطر آنچنان محرز و یقینی است که عبدالرضا مصری عضو مجلس نظام نیز خطر بازگشایی مدارس و تهدید جانی دانش‌آموزان و والدین آنها را مصداق «قتل» دانست و گفت: «دانش‌آموزان کرونا بگیرند مثابه قتل است. من این را بی‌تدبیری نمی‌دانم و اعتقادم این است که آگاهانه و عامدانه باعث قتل می‌شویم»

فرار از زیر بار مسئولیت بازگشایی مدارس
به رغم تمامی این اظهارات سیاست بازگشایی مدارس قرار است آغاز شود اما حکومت سعی دارد از زیر بار مسئولیت عواقب آن شانه خالی کند.

میرزایی وزیر آموزش و پرورش نظام برای فرار از عواقب سیاستی که نظام در بازگشایی مدارس پیش می‌برد، مسئولیت شیوع کرونا را در یک برنامه تلویزیونی به گردن خانواده‌ها انداخت و گفت: «مسئولیت سلامت [دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها] یک مسئولیت مشترک بین ما و خانواده‌هاست.»

اما این تنها میرزایی نیست که می‌خواهد از زیر بار بازگشایی مدارس و پیامدهای خطرناک آن بگریزد، رئیس او روحانی نیز مانند همیشه این سیاست را در پیش گرفت و در سخنان خود در ۱۲ اردیبهشت گفت: «از خانواده‌های عزیز می‌خواهم که مشارکت کنند که بدون مشارکت آنها امکان پذیر نیست».

به رغم همه این نگرانی‌ها، تهدیدات و هشدارها روحانی در جلسه هیأت دولت در روز ۱۲شهریور ۹۹ اعلام کرد: «از شنبه پانزدهم شهریورماه مراسم سال تحصیلی آغاز می‌شود.»

وی برای توجیه این اقدام پیشدستی کرد که: «فاصله‌یی بین جان و یادگیری و آموزش وجود ندارد هم می‌شود درس خواند هم می‌شود مراتب تحصیلی را ادامه داد.»

فشار مافیای مدارس غیردولتی عامل اصلی سیاست بازگشایی مدارس
اما چرا نظام اصرار بر بازگشایی مدارس دارد؟ روزنامه ‌جوان در جنگ جناحی، بخشی از این چرایی را پاسخ داد. جوان در ۱۲ اردیبهشت در مطلبی تحت عنوان «شنبه بلاتکلیفی تعلیم» نوشت: «ناگهان قرار می‌شود شنبه ۱۵شهریور بازگشایی مدارس، حضوری باشد. اخبار حکایت از فشار عجیب مافیای مدارس غیردولتی برای بازگشایی و سردرگمی در وزارت آموزش و پرورش دارد».

جوان افزود «دو روز مانده به آغاز سال تحصیلی وزیر آموزش و پرورش به نوعی از الزام ضمنی حضور دانش‌آموزان در مدارس سخن گفته است. کارشناسان معتقدند این چرخش موضع (وزیر قبلاً اعلام کرده بود فقط در مناطق عاری از کرونا مدارس باز می‌شوند) با فشار مافیای مدارس غیردولتی بوده است، چون با حضور دانش‌آموزان در مدارس شهریه‌های نجومی به طور کامل دریافت می‌شود. آمار ۳۶ درصدی ترک تحصیل به‌خاطر آموزش مجازی را هم می‌توان یک خبرسازی (ولو صحیح) به نفع مافیا دانست. همه این‌ها یعنی سر مافیا سلامت، بی‌خیال سلامت دانش‌آموزان!».

این رسانه ادامه داد «گویا زور دست‌های پشت پرده و مافیای مدارس غیردولتی از وزارت بهداشت بیشتر است.» بر کسی پوشیده نیست که صاحبان مدارس غیرانتفاعی در ایران عمدتا سران و مسئولان نظام هستند و مسئولیت بازگشایی مدارس و مرگ‌ومیر ناشی از آن متوجه آنان است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)