در ماه‌‌های اخیر ویدئوهای زیادی از دور ریختن محصولات کشاورزی توسط کشاورزان، به دلیل عدم خرید محصولات در فضای مجازی منتشر شد، حال با افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی قیمت کود شیمیایی توسط حکومت ایران، مشکلات کشاورزان چند برابر می‌شود.

هزینه‌‌های سرسام‌آور تولید
هزینه‌های بالای تولید محصولات کشاورزی یکی از عواملی است که بر درآمد کشاورزان به طور مستقیم تاثیر می‌گذارد.

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی نظام اخیرا اعلام کرده است «با وجود نامشخص بودن ارز نهاده‌های کشاورزی و افزایش ۳ تا ۵ برابری قیمت سموم، مکانیزاسیون و هزینه‌های کارگری نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش قیمت محصولات هستیم.»

این کاهش قیمت به معنای ضرر کشاورزان می‌باشد. علاوه بر سموم گرانی سایر عوامل تولید در امر کشاورزی نیز باعث ایجاد خسارت برای کشاورزان می‌شود.

شفیع ملک‌زاده؛ رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی نظام در ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ اعلام کرد «در یک سال گذشته ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت در نهاده‌های کشاورزی پدیده آمده، میزان کود مورد نیاز به کشاورزان نمی‌رسد و قیمت سموم افزایش چشمگیر داشته و در بازار کمبود این محصول نیز احساس می‌شود.»

وی افزود: «همچنین قیمت ماشین‌آلات کشاورزی مثل تراکتور از ۱۳۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون رسیده و باید تمامی این افزایش قیمت در قیمت محصول نهایی دیده شود.»

ملک‌زاده با اشاره به اینکه «کشاورزان در تأمین کود فسفات و پتاس هم مشکلات بسیاری دارند» افزود «امسال ۱۴ میلیون تن گندم تولید شده که کشاورزان از قیمت تعیین‌شده رضایت ندارند و به این ترتیب ترجیح می‌دهند محصول خود را به عنوان خوراک دام استفاده کنند و به دولت نفروشند.»

نبود صنایع تبدیلی و ضعف در سیستم انبارداری
در مورد بسیاری از محصولات کشاورزی در صورتی که عرضه مستقیم این محصولات به دلیل اشباع بازار و کاهش تقاضا، افت پیدا کند، می‌توان با صنایع تبدیلی و یا انبار‌کردن این محصولات و سیاست‌گذاری تولید این محصولات در سال‌های بعد، از میزان خسارت کشاورزان جلوگیری نمود.

اما در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه، این سیاست هیچگاه توسط حکومتگران پی گرفته نشده، در نتیجه مازاد محصولات کشاورزان یا دور ریخته می‌شود یا بر اثر اشباع بازار و عدم خرید آن توسط دولت، با قیمت بسیار پایین‌تر در بازار به فروش می‌رسد.

از دست رفتن بازارهای صادراتی
بنا بر گفته‌ی رحیم نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی نظام «سالیانه ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید»، و «مازاد تولید سیب‌زمینی طی ۴ سال اخیر ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن» بوده است.

اما عدم اقدامات لازمه از سوی حکومت مبنی بر تهیه کانتینرهای ویژه و هزینه بالای انبارداری و سردخانه موجب می‌شود که این مازاد محصول در بازار داخلی سرریز شده و قمیت محصول دچار افت جدی شود.

این امر باعث افزایش عرضه و طبیعتا کاهش تقاضا می‌شود امری که لاجرم کاهش قیمت خرید محصول از کشاورزان را به دنبال دارد.

از بین‌بردن محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمین و سایر محصولات کشاورزی به دلیل عدم خرید و قیمت نازل خرید، نتیجه این سیاست حکومت است.

عدم خرید تضمینی محصولات توسط دولت و تاثیر کرونا بر قیمت محصولات کشاورزی
در کشورهای دیگر در زمانی که عرضه محصول بیش از تقاضای داخلی است دولت‌ها با خرید تضمینی محصول و کاهش هزینه‌های تولید مانند کود شیمیایی، بذر، سموم و سایر الزامات تولید و دادن مساعده به کشاورزان به کمک آنان می‌شتابد.

افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی کود شیمیایی
اما حکومت ایران بر خلاف این سیاست عمل کرده است در نمونه اخیر آن، قیمت کود شیمیایی که جزء هزینه‌های اصلی تولید کشاورزی می‌باشد توسط حکومت بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.

علیرضا سلیمی عضو مجلس نظام از محلات در ۷ شهریور اعلام کرد: «دولت بنا دارد تا طی روزهای آتی و در آغاز کشت زمستانه قیمت کود شیمیایی را ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش دهد.» افزایش ۶ تا ۸ برابری قیمت کود شیمیایی بی‌شک خسارت جبران‌ناپذیری بر کشاورزان وارد خواهد کرد.

آماده‌سازی‌های نظام برای گرانی ۶ تا ۸ برابری قیمت کود شیمیایی
در اواسط تیرماه سال جاری شماری از کشاورزان سراسر کشور با حضور در تهران و برپایی تجمع مقابل شرکت «خدمات حمایت کشاورزی عمومی و امور بین‌الملل» نسبت به تامین نشدن کود اوره توسط پتروشیمی‌ها دست به اعتراض زدند.

معترضان اعلام کردند «شرکت‌های پتروشیمی از ابتدای تیر سال جاری از تحویل کود اوره با قیمت‌های مصوب، به بخش کشاورزی خودداری و اعلام کرده‌اند که کود اوره را صرفا براساس قیمت‌های بورس‌کالا به بخش کشاورزی تحویل می‌دهند. اجرا شدن این موضوع منجر به افزایش سه برابری قیمت فروش کود اوره تحویلی به کشاورزان می‌شود.»

اکنون بر اساس آنچه پیش‌بینی می‌شد قیمت‌ کودهای شیمیایی نه ۳ برابر که ۶ تا ۸ برابر افزایش قیمت داشته است.

این در حالی است که مسئولان صنعت پتروشیمی نظام از آن زمان همواره اعلام کرده‌اند که «کود شیمیایی بدون هیچ گونه خللی در حال تولید است و اگر مشکلی در بازار وجود دارد مربوط به بخش توزیع است.»

صادرات کود شیمایی و فروش پتروشیمی‌‌ها، دلیل اصلی کمبود و گرانی آن
علی خان‌محمدی، دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم‌کاران نظام اما در ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ پرده از علت کمبود و گرانی کود شیمیایی برداشت و اعلام کرد «علت کمبود نهاده‌هایی همچون کود اوره که در داخل کشور تولید می‌شود، صادرات بیش‌ از حد برای ارز‌آوری است.»

وی افزود «یکی از دلایل نایاب‌شدن کود، صادرات بیش از حد مجاز آن به خارج از کشور است از سوی دیگر در حال حاضر پتروشیمی کرمانشاه که تولید کننده کود اوره در کشور بود به کشور دیگری واگذار شده که بر شدت کمبود‌ها دامن زده است.»

مسعود اسدی رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی نظام نیز در ۶ مرداد از واگذاری شرکت پتروشیمی رازی؛ تولیدکننده‌ی دیگر کود شیمیایی به ترکیه خبر داد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)