در شرایطی که حکومت ایران ادعا می‌کند هزینه درمان کرونا برای بیماران رایگان است اما داده‌‌ها نشان می‌دهد درمان کرونا، هزینه‌ای چند ده میلیون تومانی دارد که کارگران ایرانی از پرداخت آن ناتوان هستند.

ادعاهای نظام پیرامون پرداخت هزینه درمان بیماران کرونایی
روحانی و سایر سران نظام بارها اعلام کرده و مانور دادند که هزینه درمان کرونا یا حداقل ۹۰ درصد آن توسط دولت پرداخت می‌شود.

نمکی، وزیر بهداشت نظام ادعا کرد به کلیه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور دستور داده «تا تمام بیماران مبتلا به کرونای فاقد پوشش بیمه، بی‌بضاعت و… را پذیرش کنند» و افزود «هزینه ‌درمان این افراد از محل منابع طرح تحول نظام سلامت» تامین می‌شود.

علیرضا رئیسی، از معاونان نمکی نیز پیشتر ادعا کرده بود «بیمه‌های خدمات درمانی ۹۰ درصد هزینه درمان عفونت‌های کووید ۱۹ را پرداخت می‌‌کنند و بیماران کرونایی نباید دغدغه مالی داشته باشند.»

آنچه در صحنه عمل در جریان است
اما تجربه و گذشت ایام نشان داد که این یک مانور تبلیغاتی بیش نبوده است، هزینه درمان بیماران کرونایی طبق اعلام رسانه‌های نظام، تا ۱۵۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

شهرآرا نیوز در ۲۱ تیر نوشت: «تست کرونا بین ۳۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است. اگر بیمار نیاز به بستری داشته باشد احتمالا باید بین ۱۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کند و قیمت داروهای کمیاب آن گاهی تا ۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد.»

چرا نظام روی کاهش هزینه‌های درمان و طرح تحول نظام سلامت مانور می‌دهد؟
نظام با مانور و تبلیغات حول کاهش هزینه‌های درمان و «طرح تحول نظام سلامت» می‌خواهد این موضوع را به مخاطبان القاء کند که اولا «طرح تحول نظام سلامت» موفق بوده و ثانیا هزینه‌ای که از جیب مردم برای برای درمان پرداخت می‌شود از زمان اجرای این طرح کاهش داشته است.

طرح تحول نظام سلامت از سال ۹۳ و یکسال بعد از روی کارآمدن روحانی اجرا شد. روحانی سعی دارد اینطور القاء کند که از آن زمان تا کنون یعنی در عرض ۶ سال «هزینه از جیب» مردم برای درمان، ۴۳ درصد کاهش یافته است.

داده‌ها خلاف ادعاهای نظام بر سر کاهش «هزینه از جیب» را نشان می‌دهد
اما داده‌‌ها آنچنان آشکار است که دروغ روحانی چند ثانیه‌ای بیش دوام نمی‌آورد. سازمان نظام پزشکی نظام به تازگی اعلام کرده «۶۲ درصد خدمات درمانی مربوط به بخش عمومی و سرپایی توسط مراکز درمانی و بیمارستانی بخش خصوصی به بیماران ارائه می شود».

از سوی دیگر حریرچی معاون وزیر بهداشت نظام اظهار داشته که «۸۰ درصد مردم ما توان مراجعه به بخش خصوصی برای درمان را ندارند و تنها فقط ۳ الی ۴ درصد مردم می‌توانند به بخش خصوصی مراجعه» کنند.

با این وجود و با اطلاعاتی که ارگان‌های آماری نظام ارائه می‌دهند تناقضات موجود در ادعاهای سران نظام مبنی بر کاهش «هزینه از جیب» آشکار می‌شود.

افزایش ۲۴ درصدی هزینه‌های جاری بهداشت و درمان خانوار ایرانی
به نقل از مرکز آمار ایران، به دلیل شیوع کرونا، علاوه بر هزینه‌های جاری بهداشت و درمان خانوار ایرانی «در ۱۲ ماهه منتهی به تیر ۱۳۹۹، ۲۳.۹ درصد به هزینه خانوارها در این بخش اضافه شده است.»

این درصد افزایش فقط برای اقلام بهداشتی پیشگیرانه مانند الکل، ماسک، پد ضدعفونی، دستکش، شیلد و… بوده و اگر خانواده‌ای به دلیل ابتلاء با هزینه‌های درمان مواجه شود، این درصد بسیار بیشتر خواهد بود.

بیمارستان‌های دولتی: تخت خالی نداریم
ارجاع بیماران کرونایی به بیمارستان خصوصی به دلیل خالی‌نبودن تخت در بیمارستان‌های دولتی نیز یکی از عواملی است که هزینه بهداشت و درمان خانوارها را به طرز چشمگیری افزایش داده است.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که بستری در بیمارستان دولتی نیز هزینه‌های گزافی را در دارد. برای هر شب بستری بیمار کرونایی در تخت خالی ۲۵۰ هزار تومان و هر شب بستری در آی‌سی‌یو ۲.۵ میلیون تومان اخذ می‌شود.

چندی پیش خبری به نقل از مدیر درمان یکی از شرکت‌های بیمه مبنی بر دریافت ۱۷ تا ۲۵ میلیون تومان از بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دولتی و تامین اجتماعی مانند مانند مسیح دانشوری، لبافی نژاد، رسول اکرم و خمینی منتشر شد.

هزینه ۵۴۰ میلیونی داروی جایگزین رمدسیویر
تمامی هزینه‌های یاد شده جدای از هزینه داروهای درمان کروناست. در یک نمونه هر بسته ۶ عددی از دارویی به نام بمدسیویر که به عنوان جایگزین رمدسیویر در بازار سیاه عرضه شده، ۵۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

داده‌ها مستند و بر اساس اعلام ارگان‌های آماری نظام یا مسئولین امر می‌باشد، سوالی که باقی می‌ماند این است با هزینه‌های سرسام‌آور درمان کرونا، تکلیف اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه مانند کارگرانی که حقوق آنها یک پنجم خط فقر است چه می‌شود؟!

کارگرانی که به رغم حقوق یک پنجم خط فقر، ماه‌هاست حقوقی دریافت نکرده و صدای فریاد و اعتراض‌شان در شهرهای مختلف کشور شنیده می‌شود چه وضعیتی خواهند داشت اگر یکی از اعضای خانواده‌شان به کرونا مبتلا شود و نیاز به درمان داشته باشد؟

طرح تحول نظام سلامت و درمان رایگان کرونا یک دورغ بیش نیست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)