دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، اعلام کرد «ایران در کنترل و مهار بیماری ناکام بوده است. خطر از هم‌ پاشیدگی ناگهانی سیستم درمانی وجود دارد. نیروها و پرسنل کادر درمان توان و نیروی ۶ ماه قبل را ندارند.»

وقتی کرونا توسط ماهان‌ایر سپاه قدس از چین وارد ایران شد، نظام تصمیم گرفت آن را بپوشاند. این مخفی‌کاری، سلسله‌ای از مخفی‌کاری‌ها را به دنبال داشت، از آن جمله آمار قربانیان کرونا مورد مهندسی قرار گرفت امری که تا به امروز نیز ادامه یافته است.

آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران توسط حکومت، بالغ بر ۲۱ هزار اعلام می‌شود که با این حساب در رتبه دهم کثرت قربانیان کرونا در بین کشورهای جهان قرار دارد.

اما دانشگاه جان هاپکینز در روز ۳ شهریور ۱۳۹۹ اعلام کرد ایران بعد از مکزیک بالاترین آمار مرگ و میر شهروندان را دارد و میزان تلفات کرونا در ایران نزدیک به ۶ درصد مبتلایان است.

قطع یقین این پرده‌پوشی‌ها از سوی حکومت، باید همراه با تبلیغات عوام‌فریبانه‌ای باشد تا به زعم حکومتگران مردم آن را باور کنند، دستگاه پروپاگاندای نظام همواره تلاش می‌کند تا سیستم سلامت و بهداشت و پزشکی‌اش را کامل و بدون ایراد جلوه دهد تا مهندسی مقابله با کرونا ادامه یابد.

در یک نمونه روحانی رئیس‌جمهور نظام بارها سخن از «مستحکم‌بودن پایه‌های سلامت» کشور صحبت کرده تا نشان دهد نظام در مواجهه با کرونا موفق بوده است.

اما در زیر پوست داغدیده شهر‌ها و بیمارستان‌های کشور واقعیت تلخ دیگری در جریان است. پزشکان و متخصصین امر، داده‌های دیگری ارائه می‌دهند.

در شاید آخرین نمونه، اظهارات رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری پیرامون وضعیت نابسامان نظام سلامت کشور شایان توجه است.

پیام طبرسی؛ رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری که از مهمترین بیمارستان‌های پایتخت و علی‌القاعده کشور در مواجهه با پاندمی کروناست در روز سه‌ شهریور پرده از حقایق تلخی برداشت.

طبرسی، اعلام کرد «ایران در کنترل و مهار بیماری ناکام بوده» و هشدار داد «باید حواسمان باشد که خطر از هم ‌پاشیدگی ناگهانی سیستم درمانی وجود دارد. نیروها و پرسنل کادر درمان توان و نیروی ۶ ماه قبل را ندارند.»

طبرسی که خود در این زمینه دارای تبحر و تخصص است اذعان می‌دارد «با بازگشایی‌های زودهنگام و عادی‌سازی کاذب شرایط، موج دوم با ابعادی وسیع‌تر از خردادماه آغاز شد» و می‌افزاید «البته با این سهل‌انگاریها، تشتت آراء، رفتارها و عادی‌سازی شرایط، نمی‌توان بیماری را کنترل کرد.»

طبرسی موج دوم را «سهمگین‌تر» از موج اول خواند و هشدار داد که «اگر وضعیت به همین صورت ادامه داشته باشد پاییز و زمستان سختی در راه است و مرگ‌ومیرها بالاتر خواهد بود.»

البته درباره آنچه طبرسی بر روی آن انگشت می‌گذارد نباید برخی نکات را فراموش کرد. طبرسی در کسوت پزشک بیمارستانی صحبت می‌کند که متعلق به ولایتی مشاور خامنه‌ای است. بنابراین دور از انتظار نیست وی نیز بخشی از سیستم اطلاع‌رسانی نظام یا حداقل تحت نظارت و مانیتورینگ و کنترل نظام باشد.

از این رو او نمی‌‌تواند آشکارا عمق بحران و فاجعه مدیریت نظام و اضمحلال سیستم سلامت و پزشکی کشور را کامل و بی‌پرده بازگو کند، چرا که با عواقب آن در نظام ولایت فقیه باید روبرو شود.

اما همین میزان از نگرانی‌ها و وضعیت آشفته‌ نظام سلامت و پزشکی کشور که طبرسی از آن دم می‌زند،‌ می‌تواند بازگویه وضعیت واقعی سیستم سلامت کشور باشد.

زالی رئیس ستاد کرونای نظام اخیرا اعلام کرده است «ایران یکی از سه کشوری است که کادر درمانش بیشترین ابتلا را به ویروس کرونا دارد.»

زالی که در ۲ شهریور سخن می‌گفت افزود: «در تهران نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ درصد نیروهای شاغل مجموعه بیمارستانهای ما کسانی هستند که بودجه دولتی برای آنها ترسیم نشده و بیمارستانها برای رفع نیازهایشان مجبور شده‌اند از این نیروها استفاده کنند.»

در ادامه زالی اضمحلال سیستم سلامت کشور را اینگونه ترسیم می‌کند «هیچ وقت کسی این موضوع را به‌طور جدی مورد توجه قرار نداده است که یک بار و برای همیشه تمام نیروهای بهداشتی درمانی کشور مورد حمایت قرار بگیرند».

پیش از زالی نیز سلیمی رئیس انجمن بیهوشی نظام اعلام کرد «تعداد مبتلایان به کرونا در بین جامعه پزشکی بسیار بالا و چندین برابر جامعه عمومی است و همکاران جامعه پزشکی به‌شدت خسته و فرسوده هستند.»

آنچه محرز و یقینی است سیاست‌های نظام جامعه و سیستم درمان و سلامت کشور را در چنین وضعیتی قرار داده است.

ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت نظام با اشاره به اینکه «دولت می‌خواهد با پروتکل‌های بهداشتی اوضاع را عادی کند» افزود «غافل از این‌که ۲۶ استان در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند، کادر و تجهیزات درمانی فرسوده شده و توان مقابله با موج سوم را در پاییز ندارند. برگزاری عزاداری و بازگشایی مدارس و دانشگاهها، بحران جدی ایجاد می‌کند».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)