کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول شهریور ۹۹ را در فاصله زمانی جمعه ۳۱مرداد تا روز جمعه ۷شهریور ماه ۱۳۹۹ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

درهفته ای که گذشت، سازمان غیردولتی گزارشگران بدون مرز، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، را به بازدید فوری از زندان‌های ایران فراخواند. گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود نوشت: « تعداد بیش از گنجایش زندانیان، زندان‌های ایران را به «کانون‌های همه‌گیری» تبدیل کرده و «تا امروز هیچ آماری از شمار دچارشدگان به کوید-۱۹ و کشته‌شدگان این بیماری در زندان‌ها از سوی مقامات مسئول منتشر نشده است».

درهفته ای که گذشت، رئیس سابق زندان اوین حجت الله خدایی سوری روز ۳۱مرداد۹۹، همراه با ۱۴ تن دیگر از مقامهای حکومت ایران به دلیل نقض گسترده حقوق بشر توسط وزارت خارجه آمریکا لیست گذاری شدند. مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: آمریکا برای ۱۳ دیپلمات ایرانی و رئیس سابق زندان اوین محدودیت ویزا صادر کرد. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا امده است: «حجت الله خدایی سوری نهادی را اداره می‌کرد که مشغول شکنجه و رفتار بیرحمانه، تحقیرکننده و مجازاتهای ضدانسانی بوده است».

درهفته ای که گذشت، سازمان هواپیمایی کشوری در روز ۲شهریور ۹۹، نتایج بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اکراینی، را اعلام کرد: «۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول، صدای ۳خلبان داخل کابین ضبط شده که نشان می‌دهد سرنشینان هواپیما در انفجار موشک اول در سلامت بودند».

حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده‌های جان باختگان هواپیمای اوکراینی گفت: «گزارش جدید سازمان هواپیمایی کشوری نمایشی مضحک است از طرف سازمان هواپیمایی کشوری که در همدستی کامل با سپاه پاسداران عمل میکند که هیچ اطلاعاتی به خانواده‌ها نداده است ما دو سوال عمده داشتیم که جعبه سیاه پاسخ این دو سوال را مشخص میکرد: اول اینکه علت تاخیر هواپیما چه بوده و دیگر اینکه آیا در فاصله شلیک موشک اول و دوم آیا هواپیما در حال برگشتن به فرودگاه بوده یا نه؟ قسمت اول را به هیچ عنوان پاسخ ندادند و قسمت دوم مشخص است که هواپیما در حال برگشت به فرودگاه بوده که اینها موشک دوم را شلیک کرده اند».

درهفته ای که گذشت زندانهای ایران دستخوش تحولات زیادی بود که حاکی از فشار و ستم مضاعفی است که بر روی زندانیان اعمال می شود. خبر خودکشی و اعتصاب غذای ۲۰ جوان در سلول انفرادی زندان دستگرد اصفهان شوکه کننده بود. یک منبع موثق اعلام کرد« حدود چهار ماه است که ۲۰ جوان در بی خبری در سلولهای انفرادی زندان دستگرد اصفهان محبوس هستند». وی افزود: «شماری از این زندانیان حدود ۲۰ روز است که در اعتراض به انتقال به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زده اند. اتهام این جوانان درگیری با ماموران سرکوبگر انتظامی است».

 هم چنین در زندان زنان قرچک ورامین زندانیان سیاسی در شرایط فاجعه بار و خطرناکی هستند. زیرا به دستور رئیس زندان عوامل اجیرشده زنان زندانی سیاسی را مورد ضرب و شتم و آزار و اذیت قرار می دهند.

روز ۶ شهریورماه۹۹، زندانی سیاسی زهرا صفایی در زندان قرچک ورامین مورد تهاجم دو زن اجیر شده توسط رییس زندان واقع شد. این زنان که دست آموز و اجیر شده وزارت اطلاعات هستند به عمد وارد بند زنان شده اند تا زمینه درگیری و ایجاد تنش و ضرب و شتم زندانیان سیاسی زن را فراهم کنند.

درهفته ای که گذشت، هشت زندانی سیاسی در زندان اوین طی نامه ای اعتراض خود را نسبت به انتقال کارگر زندانی سیاسی جعفر عظیم زاده اعلام کرده و نوشتند: «برخورد با جعفر عظیم زاده مشتی نمونه خروار است. ۱۸۰ درجه خلاف ادعاها. برخورد غیرانسانی در مقابل ادعای پوچ و توخالی چون مستند ۲۰:۳۰ در ارتباط با زندان اوین و اظهارات رئیس قوه در ارتباط با کارگران».  امضا کنندگان: بهنام موسیوند، بهنام محجویی، آتبین جعفریان، روح الله خضری، یاسین جمالی، حسین محمودی، احمد فارسی و محسن فرید می باشند.

درهفته ای که گذشت‌، یکی از ظالمانه ترین اقدامات قضائیه جنایتکار ولی فقیه احضار همسر داغدار مصطفی صالحی به دادگاه بود که طی آن به وی ابلاغ شد باید مبلغ ۴۲۵ میلیون تومان دیه بپردازد و  از زن داغدار و کودکان یتیم دستمزد اعدام همسر و پدر آنها را می‌طلبند. واگر نپردازند، تنها دارایی اشان  که یک خانه کوچک است و اموالش ضبط خواهد شد. این  چنین فرزندان ۶ و ۴ ساله مصطفی علاوه بر درد جانکاه بی پدری باید دربدر و خانه بدوش شوند.

 درهفته ای که گذشت، نیروهای امنیتی اقدام به تخریب منازل مردم در روستای ابوالفضل در منقطه کیانشهر اهواز کردند و وقتی با مقاومت مردم کردند با تفنگ ساچمه ای و گازاشگ آور درصدد عقب نشاندن مردم شدند و دهها تن از مردم بی دفاع را بازداشت نمودند. بنیاد غارتگر مستضفعان، مدعی است که مالک این روستا می باشد و مردم باید این محل را خالی کنند. به گزارش مطبوعات حکومتی حدود ۳۰۰ خانوار این روستا از ۴دهه پیش در این محل سکونت دارند.

درهفته ای که گذشت ، صدور حکم دو بار اعدام ۸۸سال حبس و ۳۰۸ضربه شلاق برای یک ورزشکار و برادرانش در شیراز بار دیگر جنایات قضاییه جلادان را به نمایش گذاشت . سه برادر به نامهای نوید ، وحید و حبیب افکاری، از بازداشت شدگان اعتراضات مرداد ۹۷ توسط بیدادگاه انقلاب شیراز مورد محاکمه قرار گرفتند و به احکام اعدام، شلاق و زندان محکوم شدند.

اعدام در ایران هفته اول شهریور ۹۹

-روز ۲۹ مرداد ماه۹۹، حکم اعدام یک مرد در زندان خلخال به اجرا درآمد. فرد اعدام شده یک روز پیش از اجرای حکم، از زندان دیگری به زندان خلخال منتقل شده بود . هویت زندانی اعدام شده تاکنون مشخص نشده است.

دو حکم اعدام در کهگیلویه و بویراحمد در هفته گذشته اجرا شده است. اسامی اعدام شدگان رحیم پیروزی و حامد امیان می باشد که در زندانهای دهدشت و یاسوج اعدام شدند.

بازداشت در ایران هفته اول شهریور ۹۹

-روز سه شنبه ۲۸ مرداد ماه ۹۹، سعد حمدانى، جاسم شلاکه، سامى عنافجه و مجید موسوى، به همراه چند تن دیگر از شهروندان اهل سنت ساکن شهرستان دزفول بدون ذکر دلیل و تفهیم اتهام توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

-روز چهارشنبه ۲۹مرداد ماه ۱۳۹۹ مزار محمدی ۲۵ساله، ساکن شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در پی یورش ماموران پلیس امنیت به منزل شخصی وی پس از تفتیش منزل و ضبط وسائل شخصی بازداشت شد.

– روز ۲۹ مردادماه۹۹، ماموستا حسن جنگ‌خواه، روحانی کُرد اهل ارومیه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. وی به علت انتقاد به جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

-یک شهروند کُرد به نام علی رشیدی، اهل بانه توسط نیروهای امنیتی در  اواخر مردادماه سال جاری بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شده است.

-۱شهریور۹۹، یک شهروند اهل سردشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. نام این فرد شیرکو سیاوشی، است.

-روز شنبه ۱ شهریور ۹۹، عثمان طهماسبی، شهروند ساکن یکی از روستاهای شهرستان قروه، توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. وی ۳۰ساله می باشد.

-روز ۱ شهریورماه۹۹، ماموستا عبدالکریم تاران، امام جمعه روستای ابراهیم آباد، از توابع میاندوآب و خالق برجسته، کامران توان و سلیمان زند اعضای شورای این روستا پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت شدند.

-دو شهروند کردبه اسامی فرزاد مرادی و نوشیروان رضایی اهل مریوان به علت شرکت در مراسم  سالروز جان باختن فعالان محیط زیست بازداشت شدند.

-روز ۱ شهریورماه۹۹، یک شهروند به نام عثمان طهماسبی،٣٠ ساله فرزند موسی اهل قروه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ازعلت بازداشت وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

– درتاریخ۲ شهریور۹۹، فرمانده انتظامی استان خوزستان از دستگیری ۳۱۸ نفر از عوامل تیراندازی با ۴۲۶ قبضه سلاح غیرمجاز در اجرای طرح خلع سلاح در این استان خبر داد.

-روز ۲شهریور۹۹ شریف امینی، اهل بانه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد علت این دستگیری و محلی که منتقل شده است نامعلوم می باشد.

-روز ۳ شهریور ماه ۹۹، نادر ضیایی فر، اهل روستای ملاعیسی از توابع شهرستان اشنویه جهت اجرای حکم حبس تعزیری بازداشت شد.

-روز دوشنبه ۳ شهریور ماه ۱۳۹۹،  خبرگزاری ایلنا به نقل از علی قهرمان طالع، رئیس پلیس فتا در استان اردبیل از بازداشت یک شهروند ساکن این شهر به اتهام تبلیغ مشروبات الکلی در اینستاگرام خبر داد.

-روز  دوشنبه ۳ شهریور ماه ۱۳۹۹، ماموران امنیتی اصفهان، هوشمند طالبی و همسر وی مژده اقترافی را پس از تفتیش منزل و ضبط وسائل بازداشت کردند.

-۵شهریور۹۹،نیروهای امنیتی چهار شهروند کُرد به نام «خسرو جهان‌آرا، آکام حسن‌زاده، سردار ملا و رحمان قادری» اهل سردشت را بازداشت کردند.

-۳شهریور۹۹، رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از شناسایى و دستگیرى شبکه اینترنتى در مشهد خبر داد و گفت : متهمان  با درج آگهى در سایت هاى واسطه گر اینترنتى در سراسر کشور طعمه هاى خود را پیدا کرده و می خواستند به هدف خود دست یابند.

-۵شهریور۹۹، داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای تهران طی مصاحبه با صدا و سیمای حکومتی از بازداشت فردی خبر داد که اقدام به پیش فروش واکسن کرونا به مبلغ ۳ میلیون تومان در فضای مجازی کرده بود.

-روز ۵ شهریور ماه ۹۹ مختار « آرتان » ابراهیمی فعال ملی مدنی ساکن مراغه توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

-روز ۶ شهریور۹۹، خبات مفاخری، شهروند اهل شهرستان سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-۶شهریور۹۹، طی روزهای گذشتە دو شهروند اهل سردشت بە نام‌های رحمت محمدسلطانی، و زانیار درماناوی، از سوی نیروهای ادارە اطلاعات سردشت بازداشت شدەاند.

-درتاریخ۷ شهریور ۹۹ ، عباس دولتشاهی، فرمانده انتظامی خرم‌آباد، از بازداشت ۲۴۴ نفر به عنوان افراد «مخل نظم و امنیت عمومی» در این شهر خبر داد.

احضار در ایران هفته اول شهریور ۹۹

-روز ۳شهریور ۹۹، مسعود معینی پسر زندانی سیاسی زهرا صفایی بر اساس ابلاغیه ای که از طرف دادگستری کل استان تهران صادر شده است به شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه۳۳ احضار شد.

-۴شهریور۹۹، حسین هاشمی، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در پی احضار جهت اجرای حکم ۶ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق روز شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ راهی زندان خواهد شد.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان در ایران هفته اول شهریور ۹۹

زندانی سیاسی «زهرا جمالی» ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ برای گذراندن دوران محکومیت خود به دلیل مخالفت با «حجاب اجباری»، به زندان «دیزل‌آباد» کرمانشاه منتقل شده است. وی می گوید: «روز یازدهم اسفند ۱۳۹۷ به اطلاعات احضار شدم و روز بعدش، یعنی سیزدهم بیدادستانی من را خواست. بیدادستان قبل از صدور قرار وثیقه ۲۵ میلیون تومانی، من را به شکل بدی تهدید کرد و بعد از همه تهدید‌ها گفت اگر این گفته‌ها را جایی بازنشر و یا به کسی بازگو کنی و یا این که با رسانه‌های خارج از کشور مصاحبه کنی، تو را به اطلاعات سپاه استان کرمانشاه می‌سپارم و آن‌ها می‌دانند با تو باید چه کار کنند تا به کارهای کرده و نکرده اعتراف کنی و می‌گویم شکنجه‌ات کنند».

-یک ماه است زندانی سیاسی مجید اسدی به ۲۰۹ منتقل شده است. مرتضی اسدی برادر زندانی سیاسی مجید اسدی درتوییتی نوشت: «یک ماه است که مجید اسدی با کلکسیونی از بیماری با پرونده سازی جدید از گوهردشت به ۲۰۹ اوین منتقل شده. به اتهام تبلیغ علیه نظام! تبلیغ در زندان؟ اگر میتوانید واقعیت را به بند بکشید. فشار بر زندانی سیاسی جلوی گواهی واقعیت را نمی‌گیرد».

-۱شهریور۹۹، حمزه درویش، زندانی اهل سنت در فایلی صوتی از زندان لاکان رشت از تشدید فشارهای وزارت اطلاعات بر خود خبر داد. «می‌گویند اگر با آن‌ها همکاری نکنم به من ایدز، هپاتیت تزریق می‌کنند و می‌گویند در اثر کرونا جان باخت».

زندانی سیاسی محکوم به اعدام حیدر قربانی، ممنوع‌الملاقات شد ۴شهریور۹۹، حیدر قربانی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام محبوس در زندان مرکزی سنندج از ملاقات با خانواده محروم شد.

صدور احکام در ایران هفته اول شهریور ۹۹

-سینا ربیعی، دانشجوی دانشگاه تهران و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات دی ماه ۹۸ توسط دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

-۲شهریور۹۹، حکم اعدام محی‌الدین ملاابراهیمی آلکابادی (محی الدین ابراهیمی)، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه، در شعبه ١٩ دیوان عالی کشور تأیید شد.

-روز ۱ شهریور ماه ۹۹، یاور سلطانی خبرنگار و مدیر صفحه اینستاگرامی ماکو تایمز و فرید محمد نژاد مدیر صفحه اینستاگرامی یورت تی وی، با اتهام تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز و تجمعات با نشر فیلمی بر اقدامات نژادپرستانه در اینستاگرام هریک به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این حکم روز گذشته به این دو فعال رسانه ای ابلاغ شد.

– ابلاغ اجرای حکم اعدام (مهداد)‌ شاهو ملاحی شهروند بلوچ اهل سنت به اتهام «قتل عمد دو مامور نیروی انتظامی» برای بعد از اتمام ماه محرم ابلاغ شده است و وی در خطر اعدام قرار دارد.شاهو ملاحی فرزند عباس شهروند بلوچ اهل سنت از اهالی شهرستان بندر کرگان میباشد.

-سه شهروند محبوس در زندان مراغه به اعدام محکوم شدند. اسامی این سه نفر وحید قربانپور، علیرضا پروین پور و منصور عباسی ، می باشد. این افراد هر سه ۲۵ ساله می باشند و در زندان مراغه به سر می برند.

صدور حکم۲بار اعدام وشلاق و زندان برای سه برادر نوید افکاری، وحید افکاری و حبیب افکاری، سه تن از بازداشت شدگان اعتراضات مرداد ۹۷ که نسبت برادری با یکدیگر دارند توسط بیدادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز مورد محاکمه قرار گرفتند و به احکام اعدام، شلاق و زندان محکوم شدند.بر اساس این احکام نوید افکاری به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، وحید افکاری به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، حبیب افکاری به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. از میان این احکام یکی از احکام اعدام نوید افکاری به تازگی در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است.

قتل در ایران هفته اول شهریور ۹۹

-به نقل از کمپین فعالین بلوچ در تاریخ ۳۰مرداد ۹۹، دو جوان بلوچ به نامهای «حمزه شه بخش (درکزهی)» و « الله‌نظر شه بخش» اهل منطقه کورین شهرستان زاهدان به ظن حمل مواد مخدر در نزدیکی شهرستان ریگان استان کرمان توسط ماموران امینیتی هدف شلیک مستقیم قرار گرفتند و کشته شدند.

حمزه شه بخش

-روز جمعه ۳۱ مرداددر پی ایست ماموران نیروی انتظامی و عدم توقف دو جوان موتور سوار،‌ مامور نیروی انتظامی اقدام به شلیک مستقیم به موتور سواران کرد، اما بدلیل نقض قوانین بکارگیری سلاح و شلیک از کمر به بالا به موتور سواران، یکی از آنها به نام علیرضا گودرزی در لحظه جان سپرد و جوان دیگر به نام علیرضا جعفرلو(دانشجو) که بدلیل اصابت گلوله به کتف مجروح شده بود توسط پلیس با باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفت و دستبند زده شد و او نیز جان خود را از دست داد.

شاکر ریگی

-۱۷مرداد۹۹، ماموران مرزبانی سپاه پاسداران در سراوان یک کولبر جوان ۱۹ ساله به نام «شاکر ریگی» را در زیر مشت و لگد خود به قتل رساندند.

-روز ۲۰ مرداد ماه ۹۹، بر اثر تیراندازی ماموران انتظامی پاسگاه روتک خاش یک سوخت بر بلوچ به نام آریان شهنوازی، فرزند نبی اهل خاش کشته شد.

-روز٢ شهریور ٩٩، نیروهای سپاه در ارتفاعات قندیل در پیرانشهر بە سوی یک دامدار اهل اقلیم کُردستان آتش گشودە و وی را بە قتل رساندەاند. نام وی یوسف محمد عبدالله رش، بود .

یوسف محمد عبدالله رش

-روز ۲ شهریور۹۹، نیروهای امنیتی در  پیرانشهر کولبران را هدف تیراندازی قرار دادند در نتیجه آن یک کولبر به نام محمد سلیمی زخمی شده است. همزمان یک کولبر دیگر به نام تورج محمدپور میلان در مناطق مرزی چالدران و یک کولبر ۵۰ساله به نام جعفررمضانی در مناطق نوسود با شلیک مستقیم پاسداران زخمی شده است.

کرونا در زندانها در ایران هفته اول شهریور ۹۹

فاجعه کرونا در زندان مرکزی زاهدان– مرگ تعدادی از زندانیان و ابتلای صدها زندانی

فاجعه کرونا در زندان مرکزی زاهدان، هر لحظه رو به گسترش است، بنا بر خبرهای رسیده تا این لحظه چندین نفر کشته و صدها نفر مبتلا شده اند. آمار مبتلایان هر لحظه افزوده میشود . طی هفته های گذشته صدها نفر از زندانیان زندان زاهدان به ویروس کرونا مبتلا شده اند و متاسفانه تعدادی از آنها بدلیل عدم انتقال به بیمارستان، عدم رسیدگی، لاپوشانی و مخفی نگه داشتن موضوع شیوع کرونا در زندان جان خود را از دست داده اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)