کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته پنجم مرداد ۹۹ را در فاصله زمانی جمعه ۲۴مرداد تا روز جمعه ۳۰مرداد ماه ۱۳۹۹ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

از مهمترین تحولات هفته گذشته افشای اسنادی درباره قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷می باشد که عفو بین‌الملل در ۲۹مرداد۹۹، منتشر کرده است:
در این اسناد آمده ملاقات زندانیان از اوایل مرداد۶۷ قطع شده است و خانواده های این قربانیان با عفو بین الملل تماس گرفته و ابراز نگرانی می کنند از این رو این سازمان حقوق بشری، در ۲۵مرداد و ۱۱ شهریور ۱۳۶۷، با انتشار دو اقدام فوری خطاب به دولت و قوه قضاییه از احتمال آغاز «موج جدیدی از اعدام‌های سیاسی» اعلام نگرانی می‌کند. از تاریخ ۲۵ مرداد۶۷، فعالان عفو بین‌الملل در سراسر جهان با ارسال هزاران تلگراف، تلکس و نامه به ، وزیر دادگستری دولت موسوی و سفرای دولت در کشورهای مختلف خواهان «توقف فوری اعدام‌های سیاسی» می‌شوند. اما در بیش از ۳۲زندان درشهرهای ایران ناپدیدشدن قهری و اعدامهای فراقضایی آغاز می شود.
اهمیت این سند در آن است که مقام‌های جمهوری اسلامی برای سال‌ها وقوع اعدام‌های گروهی مخالفان در تابستان ۶۷ را انکار می‌کردند و حتی محل دفن اجساد قربانیان این اعدام‌ها، در مکان‌هایی چون آرامگاه خاوران، بارها توسط جمهوری اسلامی ویران شده است.

درهفته ای که گذشت دست کم ۱۱ زندانی اعدام شدند که بین آنان یک زن و یک کودک مجرم به چشم می  خورد. این زن ۴۸ساله مدت ۱۰ سال را در زندان سپری کرده و مادر پنج فرزند بود.

همچنین کودک مجرم اعدام شده که هنگام ارتکاب جرم ۱۷ساله و متولد سال ۶۹ بود تقریبا نیمی از عمر خود را در زندان گذراند و سپس اعدام شد.

درهفته ای که گذشت، باردیگر ضدونقیض گویی های سران جمهوری اسلامی بر سر آمار و ارقام کشته شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در رسانه های حکومتی بالا گرفت. حسام الدین آشنا مشاور روحانی افشا کرد روحانی اطلاعات درستی از کشتارآبان ۹۸ ندارد. در مورد کشته شدگان، اعداد متفاوتی به رئیس جمهور اعلام می‌شود. نیروی انتظامی یک چیز می‌گوید، وزارت کشور چیز دیگری می‌گوید، وزارت بهداشت و درمان هم عدد دیگری را می‌گوید». اما واعظی رئیس دفتر روحانی، شتاب زده وارد صحنه شده و گفت، آماری که درباره آن وقایع اعلام شد درست است و گزارش های آن به رئیس جمهور داده شد و اگر آقای آشنا عددی ندارد، بحث دیگری است؛ آنچه اعلام شد، درست است.(سایت حکومتی ۱۹دی ۲۹مرداد۹۹) این ضد ونقیض گویی نشان از ابعاد گسترده کشتاری است که نیروهای امنیتی در آبان ۹۸ در تهران و دیگر شهرهای ایران انجام دادند.

درهفته ای که گذشت زنان زندانی محبوس در زندان مرکزی ارومیه به علت فوت یک زن ۵۳ساله به نام «فاطمه علیزاده» که دراثر کرونا در زندان درگذشت دست به اعتصاب غذا زدند. این زن زندانی اهل کرمانشاه دراثر سهل انگاری مسئولان این زندان جان باخت. از سوی دیگر نبود بهداشت وعدم دسترسی حداقل های بهداشتی برای زندانیان دیگر عامل اعتصاب زندانیان زن دراین زندان شد. در تحولی دیگر خالد حردانی  به همراه دو زندانی سیاسی دیگر رسول حردانی و شهرام و فرهنگ پورمنصوری در زندان رجایی شهر کرج، درحمایت از این زنان زندانی اعلام سه روز اعتصاب غذا در روزهای ۲۹،۲۸و ۳۰مرداد کردند.

درهفته ای که گذشت دو زن ورزشکار ایرانی به نامهای شهربانو و سهیلا منصوریان در اعتراض به دوپینگ یک زن عضو سپاه پاسداران به نام «مریم هاشمی» به مدت ۲۸ ماه از میادین ورزشی محروم شدند. شهربانو منصوریان ووشو کار زن ایرانی که قهرمان جهان شده است در گفت گو با خبرگزاری حکومتی ایسنا گفت،‌ افراد دیگری هم بوده‌اند که در مقابل این اقدامات سکوت کرده و به هر دلیلی نمی‌توانستند یا نخواستند حرف بزنند. با این‌وجود من اعتراض کردم چون معتقدم حق خوری شده بود.

در هفته ای که گذشت، قضائیه غیر مستقل ملایان تاریخ ۱۰شهریور ۹۹ را جهت محاکمه ای دیگر برای زندانیان سیاسی مریم اکبری منفرد و آتنا دائمی اعلام کرد، این چندمین پرونده سازی برای این دو زن زندانی سیاسی می باشد. همچنین پرونده سازی جدید برای پریسا رفیعی دانشجوی زندانی در زندان اوین رقم خورده و وی به دادسرای اوین احضار شده است. پدر این دانشجوی زندانی در توییتر خود نوشت:« «امروز باز هم دخترم پریسا رفیعی را از زندان اوین به شعبه دو بازپرسی دادسرای اوین برده‌اند، بدون ابلاغیه قبلی که مشخص شده این اعزام برای تفهیم اتهام تبلیغ علیه نظام بوده، به‌خاطر نامه سرگشاده‌ای که پریسا در ۹۸/۲/۱۹ پیرامون شرایط دوران بازداشت نوشته است».

 در تحولی دیگر روز ۱۹شهریور ۹۹ برای محاکمه دانشجوی دانشگاه تهران مرجان اسحاقی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ به وی ابلاغ شده است.

درهفته ای که گذشت، پنجاه سال حبس  برای هموطنان مسیحی صادر شد. دادگاه تجدیدنظر احکام کشیش ویکتور بت‌تمرز و همسرش شامیرام عیسوی که به ۱۰ سال و پنج سال حبس محکوم شده بودند را تایید کرد. در این پرونده نام سه شهروند دیگر که مسیحی شده‌اند هم مطرح شده بود شامل هادی عسگری، کاویان فلاح محمدی، هر کدام به ۱۰ سال حبس و امین افشار نادری به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. احکام این سه نفر نیز در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.

درهفته ای که گذشت، محمد مقیمی، در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار آزادی موکل خود و همچنین دیگر زندانیان سیاسی ایران شده است. در متن نامه این وکیل پایه یک دادگستری آمده است: «با وجود این که شیوع پاندمی کووید ۱۹ در زندان‌های ایران، جان زندانیان را با خطر جدی روبه‌رو کرده، جمهوری اسلامی به اصول بین‌المللی حقوق بشر و قوانین داخلی ایران بی‌اعتناست». مقیمی همچنین با اشاره به اعتصاب غذای نسرین ستوده که از چند روز پیش در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی آغاز شده، نسبت به جان موکلش ابراز نگرانی کرد.

درهفته ای که گذشت، دژخیمان زندان اوین بدون اطلاع قبلی کارگر زندانی سیاسی جعفر عظیم زاده،  که مبتلا به کرونا شده است را به اسم انتقال به بیمارستان طالقانی به زندان رجایی شهر کرج منتقل کردند از این زندانیان سیاسی اسماعیل عبدی، امیرسالار داوودی، محسن قنبری و بیژن تسلیمی در اعتراض به این عمل ضدبشری با  پزشک شیفت بهداری زندان اوین  دکتر فرجاد، درگیری لفظی داشته و به او گفتند سوگند بقراط و خدمت به بشریت خودت را زیر پا می گذاری. اما این پزشک نما به زندانیان توهین کرده و می گوید شما حیوان هستید و من جانم فدای جمهوری اسلامی است. این اولین بار نیست که مزدورانی با لباس پزشکی در زندانهای قرون وسطایی ولی فقیه نقض آشکار حقوق بشر می کنند. از این رو گفته میشود جعفر عظیم زاده پس از انتقالش به زندان رجایی شهر دست به اعتصاب غذا زده است.

درهفته ای که گذشت وزارت اطلاعات ملایان در بازجویی هایی که از بازداشت شدگان می کردند آنها را با تهدید مجبور به  همکاری کرده اند زهرا جمالی از زندانیانی که اکنون در زندان دیزل ‌آباد کرمانشاه به سر می برد گفت مورد تهدید قرار گرفته که اگرهمکاری نکنی می گوییم جاسوس موساد هستی. همچنین حمزه درویش زندانی اهل سنت در زندان لاکان رشت در نامه ای نوشت: « به من گفتند اگر همکاری نکنی تو رامی کشیم و میگوییم کرونا گرفته ای».

در هفته ای که گذشت وضعیت زنان زندانی در جهنم مخوف قرچک ورامین بحرانی تر شده است. این زنان از طرف زندانیان عادی به مرگ تهدید میشوند. وضعیت بهداشتی این زندان در وضعیت کرونا بسیار اسفناک است و جان این زنان زندانی بشدت تهدید میشود.

اعدام – گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته پنجم مرداد ۹۹

 -روز یکشنبه ۲۶مرداد ۹۹ حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی یاسوج به اجرا درآمد.

-سحرگاه ۲۷مرداد۹۹ ،حکم اعدام ارسلان یاسینی کودک مجرم که به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد.

-روز۲۶ مرداد۹۹، به نقل از رکنا، حکم اعدام ‌یک جوان ۳۶ ساله ،‌ در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد.

-سحرگاه روز سه شنبه ۲۸مرداد۹۹، حکم اعدام ۵ زندانی از جمله یک زن در مشهد به اجرا در آمد.

-روز ۲۸ مرداد۹۹ ماه، حکم اعدام یک مرد در زندان مرکزی زنجان به اجرا درآمد. نام این زندانی که با اتهام مربوط به «موادمخدر» اعدام شد «احمد مهرآور» است .

– صبح روز چهارشنبه ۲۹مردادماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان خلخال به اجرا درآمد.

– روز پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹،‌ یک زندانی در زندان مرکزی بروجرد اعدام شد. نام وی حسین مولودی و ۳۳ ساله بود.

بازداشت – گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته پنجم مرداد ۹۹

روز ٢٠ مرداد۹۹ ، یکی از فعالین مدنی اهل کنگاور با نام زهرا جمالی، جهت سپری نمودن دوران محکومیت خود بازداشت و بە زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شدە است. وی به اتهام کشف حجاب درملاعام تبلیغ علیه نظام یکسال حکم گرفته است.

-روز ۲۳ مرداد۹۹ماه، یک شهروند کُرد به نام آمانج حمزه لویی، اهل بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی به علت فعالیتهای مذهبی دستگیر شده است هنگام دستگیری او از سوی نیروهای امنیتی حکم قضایی ارائه نشده است.

-سایت اطلاع رسانی پلیس فتای حکومتی درتاریخ۲۵مرداد۹۹، از بازداشت یک فعال اینستاگرامی خبر داد.

-روز ۲۲ مرداد۹۹، رحمان رحیم‌پور، شهروند اهل شهرستان سقز در استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-۲۵مرداد۹۹، یونس خضری، ۲۲ ساله به اتهام همکاری با احزاب کُردی بازداشت هم چنین دو تن از فعالین مذهبی کرد به نام های حامد علی مشکوه، ۳۶ساله و فرشاد جهش، ۳۲ساله توسط اطلاعات ارومیه بازداشت شده اند.

فواد آلبوفتیله نژاد ۳۸ ساله و روزنامه نگار که در چندین روزنامه و نشریه فعالیت دارد، روز جمعه ۲۴ مرداد ۹۹، در شهر اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-روز شنبه ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۹، لیزا تبیانیان، شهروند بهائی ساکن کرج بدون ارائه حکم قضائی و ذکر دلیل توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-روز ۲۵ مردادماه۹۹، یک کولبر کُرد به نام شهریار پورعلی، فرزند اسفندیار اهل ارومیه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است. ازعلت دستگیری وی اطلاعی در دست نیست.

-روز شنبە ٢۵ مرداد ٩٩ ،تیمور خالدیان، از فعالین مدنی و زیست‌محیطی اهل ملایر پس از حدودا دو هفتە بازداشت بە زندان مرکزی این شهر منتقل شدە است.

-روز شنبە ٢۵ مرداد ٩٩، تیمور خالدیان، از فعالین مدنی و زیست‌محیطی اهل ملایر پس از حدودا دو هفتە بازداشت بە زندان مرکزی این شهر منتقل شدە است.

-روز ۲۶ مردادماه۹۹، یک ورزشکار کُرد به نام واحد ابراهیمیان، فرزند محمد اهل بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-ماموران امنیتی در ۲۷مرداد۹۹،  برای ساعاتی مهراوه خندان، دختر جوان نسرین ستوده را بازداشت کردند. این بازداشت به علت فشار بر روی خانم ستوده است که اکنون در اعتصاب غذا به سر می برد.

-به گزارش سایت حکومتی همشهری  درتاریخ۲۸ مرداد۹۹، محمدرضا میرحیدری فرمانده انتظامی استان اصفهان از دستگیری سه تن خبر داد وی گفت: «سه معاند که وابسته به خارج از کشور و دنباله روی اهداف آنها بودند را دستگیر کردیم، یکی از این افراد یک خانم درشهرستان لنجان بوده است».

-روز ۲۷ مرداد۹۹، کریم مهرابی پدر ساسان مهرابی عضو شورای مدیریت پلاتفرم یارسان و مجری تلویزیون آرین در سوئد توسط نیروهای امنیتی در سرپل‌ذهاب بازداشت و برای چند ساعت در اداره اطلاعات این شهر تحت بازجویی قرار گرفته است. علت این بازداشت فشار بر روی فرزند ایشان بوده است.

-روز ٢٩ مرداد ٩٩، نیروهای اطلاعات سپاه شهرستان سروآباد با یورش  به منازل دو نوجوان بە نام‌های آریا امینی، ١۶ سالە و هورام نادری، ١٧ سالە آنان را بازداشت کردند. به این نوجوان حتی فرصت لباس پوشیدن ندادند اتهام این دو نوجوان همکاری با احزاب کردی عنوان شده است.

-روز ٢٩ مرداد ٩٩ مهربان کشاورزی، از فعالین مدنی اهل مریوان و ساکن تهران بازداشت و جهت سپری نمودن دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد. مهربان کشاورزی کە دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشتە بازیگری در دانشگاه هنر تهران می باشد.

احضار – گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته پنجم مرداد ۹۹

توران حمل زهی

-زهرا رحیمی خامنه مدیرعامل جمعیت امام علی به عنوان متهم برای روز شنبه ۲۵ مرداد به دادسرا احضار شده است.

-اطلاعات سپاه از خانم توران حمل زهی خواسته تا روز سه شنبه ۲۸ مرداد ماه جاری خود را به این سازمان معرفی کند. از دلیل و اتهام احتمالی وی اطلاعی در دست نیست.

-روز ۲۶ مردادماه۹۹، هفت شهروند کُرد به نام‌ های ارسطو آذر پور، واحد درخشانیان، کمال سوسنی، محسن کریمی ٣٢ ساله، یاسین کریمی ٢۵ ساله، سوران گل‌محمدی ٢۴ ساله و سعدی گل‌محمدی ٢٨ ساله، اهل سقز به اطلاعات سپاه احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. علت احضار این افراد «فعالیت در شبکه های اجتماعی» عنوان شده است.

-روز ۲۹ مردادماه۹۹، امیر بیگوند، مدیر کانال «سنقر آنلاین نیوز» به پلیس امنیت شهرستان سنقر احضار شد. امیر بیگوند پس از حضور در پلیس امنیت سنقر به وی اعلام شده که وی باید اول شهریورماه خود را به دادسرای سنقر و کلیایی معرفی کند.

-۳۱مرداد۹۹، کیوان صمیمی جهت تحمل حبس احضار شد سردبیر نشریه ایران فردا و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر طی احضاریه‌ای جهت اجرای حکم به واحد اجرای احکام دادسرای اوین فراخوانده شد.

– درتاریخ۳۰مرداد۹۹، عبدالعزیز عظیمی قدیم و علی باقری به دادگاه روحانیت احضار شدند این دو نفر از فعالان شناخته شده آذربایجان هستند.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان – گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته پنجم مرداد ۹۹

-۲۵مرداد۹۹، بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، فرهاد سلمانپور ظهیر، فعال مدنی که اخیرا به زندان تهران بزرگ منتقل شده، باوجود مشکلات ریوی و شیوع کرونا در این زندان، در شرایط نگران کننده‌ای به‌سر میبرد. وی در بند زندانیان غیرسیاسی و در شرایط بهداشتی بسیار بدی قرار دارد.

-۲۵مرداد۹۹، علیرضا فرشی ، فعال آذربایجانی محبوس در زندان اوین با نوشتن نامه‌ای خطاب به معاون قضایی زندان اوین خواستار رسیدگی به وضعیت زندان و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دوران شیوع کرونا شده است. آقای فرشی در بخشی از این نامه با اشاره به اینکه «استانداردهای جهانی زندان تعریف مشخصی از زندان و زندانی دارند» می‌گوید «آیا کسی به داد زندانیان خواهد رسید؟ آیا قرار است زندان به قتلگاه یا محلی برای ناسالم کردن فیزیکی و روانی زندانیان تبدیل شود»؟

خالد پیرزاده

-روز ٢۵ مرداد ٩٩ ، چهار زن مبتلا بە ویروس کرونا در زندان مرکزی ارومیە پس از آنکە برای بستری شدن بە مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شدەاند، بە دلیل اینکە هزینە درمان را نداشتەاند، در بیمارستان پذیرش نشدە و بدون هیچ گونە درمانی دوبارە بە زندان بازگرداندە شدەاند.

-۲۷مرداد۹۹، «خالد پیرزاده که روز ۲۱ مردادماه ۹۹، جهت عمل جراحی به بیمارستان آرمان منتقل شده بود، بدون طی شدن ریل قرنطینه مستقیما از بیمارستان به تیپ ۵ زندان تهران بزرگ، نزد زندانیان دیگر بازگردانده شد».

-۲۸مرداد۹۹، محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی محبوس در اوین در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که موکلش به زندان، شلاق و تبعید محکوم شده است. آقاسی نوشت: «آقای نوری‌زاد برای حضور جلوی ساختمان دادگاه به ۷۴ ضربه شلاق و ۸ ماه زندان و یک سال تبعید به طبس و به اتهام اشاعه اکاذیب به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

-۳۰مرداد۹۹، پنج ماه پس از بازداشت زندانی سیاسی ناصر خفاجیان ، هیچ اطلاعی از محل نگهداری این زندانی در دست نیست. آقای خفاجیان به همراه حسین سلاوی و علی خسرجی روز ۱۲ فروردین ۹۹ به اجبار از زندان شیبان به خارج از بند فرستاده شده اند و پس از آن خبری از سرنوشت او در دست نیست.

صدور احکام – گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته پنجم مرداد ۹۹

-۲۵مرداد۹۹، آرش نصری بە اتهام «عضویت در سازمان خبات کُردستان ایران»بە تحمل ۶ سال، بە اتهام حمل و نگهداری اسلحە بە تحمل ۶ سال، بە اتهام ورود و خروج غیرقانونی از کشور بە تحمل ١٨ ماه و بە اتهام خرید و فروش اسلحە بە سە سال و نیم حبس محکوم شدە است. وی ۳۵ ساله و اهل سنندج می باشد که از تاریخ ۲۹ آذر ۹۸ در زندان رجایی شهر به سر می برد.

-۲۶مرداد۹۹، ‌‌ویکتور بت‌تمرز، کشیش آشوری، ۶۶ ساله، به ده سال حبس و شامیرام عیسوی، ۶۵ ساله، به ۵ سال زندان، به دلیل فعالیت مسالمت‌آمیز عقیدتی، محکوم شده‌اند. وکیل آقای بت‌تمرز روز یکشنبه ۲۹ تیرماه، در تماسی تلفنی به موکلش اطلاع داد که فرجام خواهی او رد شده و دیگر جلسه رسیدگی صورت نمی‌گیرد.

-نادر فتوره چی، نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱ سال حبس محکوم شد. این حکم روز۲۸ مرداد به وی ابلاغ شدآقای فتوره چی در تاریخ ۱۰ خرداد امسال با حضور در دادسرای اوین پس از تفهیم اتهام با تودیع قرار آزاد شد. این پرونده با اعلام جرم دادستانی کل کشور علیه آقای فتوره چی گشوده شده است.

– در تاریخ ۲۸مرداد۹۹، حکم شفاهی  به علی و رضا واثقی فعالین سیاسی آذربایجانی ابلاغ شد. دادگاه اردبیل  آنان را به ترتیب به ۳ و ۲ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

-۲۹مرداد۹۹،فرید زیرگی مقدم، شهروند بهایی ساکن بیرجند در بخش دوم پرونده خود توسط دادگاه کیفری بیرجند به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

سراج احمدی

قتل – گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته پنجم مرداد ۹۹

-روز ٢۵ مرداد ٩٩ ، نیروهای امنیتی در ارتفاعات مرزی ارومیە با شلیک مستقیم یک کولبر را به نام سراج احمدی، ۳۷ ساله کشته و دو کولبر دیگر را زخمی کردند.

-روز ٢۶ مرداد ٩٩ ، نیروهای امنیتی استان زنجان بە سوی اتومبیل یک کاسبکار کُرد آتش گشودە و در نتیجە تیراندازی این نیروها یکی از سرنشینان اتومبیل در دم جانباختە و دیگری نیز پس از ٢۴ ساعت و بە دلیل شدت جراحات جانش را از دست دادە است. اسامی این جان باختگان باران باشام، ۳۵ساله و علی اشرفیان، ۴۰ساله می باشد هردوی آنان متاهل بودند.

باران باشام و علی اشرفیان
اسماعیل گرگیج

-روز ۲۸مرداد ٩٩ ، نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم به کولبران در مرزهای نوسود ، ارومیه و بانه ۵کولبر را زخمی کردند اسامی این کولبران سعدی میرزایی، ۲۲ساله، یادگار شیخی، کامران پاون، ابراهیم زیوی و علی کیله می باشد.

-۳۰مرداد۹۹، دو سوختبر بلوچ به نامهای اسماعیل گرگیج فرزند شاکریم و غلام‌رسول فرزند سیاخان با شلیک ماموران نیروی انتظامی در مسیر زهک به زاهدان کشته و زخمی شدند.

کرونا در زندانها – گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته پنجم مرداد ۹۹

-جواب آزمایش تشخیص کرونا محمدعلی (یاسر) مسیب زاده، شهروند مسیحی زندانی، یکشنیه، ۱۹ مرداد ماه، مثبت اعلام شده‌است. وی یکی از ۱۲ زندانی در بند هشت زندان اوین است که از آنها تست کرونا گرفته شده‌است. یک شاهد عینی گفت: «وضعیت بهداشتی در این زندان بسیار نامساعد است و زندانیان فقط آب ژاول برای ضدعفونی کردن و شست دست‌هایشان در اختیار دارند. مسئولان زندان حتی ماسک و ژل ضد عفونی کننده در اختیار زندانیان قرار نداده‌اند.»

-روز ٢۶ مرداد ٩٩، دنیا پیری، یکی از زندانیان محبوس در بند زنان زندان مرکزی ارومیە کە ویروس کرونا مبتلا شدە بود، بە دلیل وخامت وضعیت جمسانی بە مراکز درمانی خارج از زندان منتقل و سرنوشت وی نامعلوم می باشد.

-روز ٢۵ مرداد ٩٩ ، چهار زن مبتلا بە ویروس کرونا در زندان مرکزی ارومیە پس از آنکە برای بستری شدن بە مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شدەاند، بە دلیل اینکە هزینە درمان را نداشتەاند، در بیمارستان پذیرش نشدە و بدون هیچ گونە درمانی دوبارە بە زندان بازگرداندە شدەاند.

گزارش هفته گذشته را اینجا بخوانید.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)